![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Visst finns det sandflugor i Grekland. Och man kan bli rejält sjuk av ett bett - man kan i värsta fall få Leishmaniasis som är en parasitsjukdom.
Leishmaniasis är mycket vanligt bland hundar runt Medelhavet och är oftast dödlig ![]() Deia ![]() Senast redigerad av Deia den 2013-07-01 klockan 10:38. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ett vaccin för hundar finns sedan ett år tillbaka på marknaden. Nu hjälper det ju inte oss? Jo, det gör det eftersom att hundar är värddjur så genom att få ner populationen av gatuhundar (med "no kill methods" ![]() Vi funderar på att vaccinera vår hund men vill vänta lite och se hur effekten är och när biverkningar visar sig. Jag är mycket mindre attraktiv för myggor och sandflugor sedan jag började äta B-vitamin och Loritadin före och i samband med resa. I Grekland köper jag Fucicort på apoteket om jag blivit biten. En kräm som innehåller både antibiotika och kortison. Den tar bort infektion och svullnad. Inget förebyggande alltså.....och gäller vanliga mygg och flugbett. Förebyggande lär ljusa kläder vara ![]() Deia ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Stort tack för alla svar!
Så skönt att jag inte är tokig, till att börja med. Det stämmer att de är mest aktiva på stranden på eftermiddagen. Kvällstid utsätter jag mig inte för, mysiga middagar på stranden har resulterat i stora, fula bölder. Loradantin ska jag prova. Likaså citron/eucalyptus. Det verkar som att kvinnor generellt sätt blir mer drabbade.Många män ( inte bara i detta forum) har ställt sig helt frågande till fenomenet. Kanske har vi en något annorlunda sammansättning, är godare helt enkelt. En bra hjälp mot problemet är att gå till stranden tidigt och gå hem tidigt. Det är än så länge det bästa jag har kommit på.Fast det är ju så skönt att få sova ut på semestern............. |
|
||||
|
||||
![]()
Hmm! Undrar om det inte i alla fall är de där pyttesmå rackarna som knappt syns - men känns dagen efter. Får som kliande små varblåsor ...
Eller är det dom som Monica beskriver ... ![]() ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|