![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack än en gång för era tips!
Tror säkert Samos och Vathy är jätte mysigt på många sätt, men det känns lite som att det inte riktigt passar oss trots allt. Skopelos är ett av våra drömresål, liksom Skiathos, men insåg att dessa öar blev lite dyrare än Naxos och Samos. Ska nog kika lite till på hotellen där ändå....;-) Ingen som har något att säga om Paros? Vilken by/stad är det som har störst centrum med butiker där? Är lite dåligt påläst, men tur att man får fråga här på Kalimera! :-) |
|
|||
|
|||
![]()
Just det - Naoussa heter det visst! Som sagt, lite dåligt med hotell med pooler där. (Åtminstone som har närhet även till havet)
Funderar återigen på Samos, men Pythagorion, eller möjligen Kokkari. Förstår att det är mer "turistigt" där, men fördelen med det är väl att buitkerna är öppna alla kvällar, eller? Hur ser det ut där med butiker och mysiga gränder? Har även en fundering på Parga....kan det var nåt för oss kanske? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Helt underbara bilder på Skopelos förresten!! :-) :-)
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu hade du kanske redan skippat Vathy, men annars är här en bild jag tog när vi bodde där.
Efter ett par andra öar återvände vi till Samos, och bodde då i Pythagorion. De är ganska olika städer, men mysiga båda, var och en på sitt sätt. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller helt med angående Samos en helt underbar ö, så vackert! Huvudstaden Vathy verkligen charmig kan rekommenderas att besöka!..
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för fin bild igen! Jag är nog ganska lättpåverkad så jag har nog inte släppt Samos än. ;-) Någon som kan tipsa om ett hotell pool, nära havet och nära affärer o restauranger? Pythagorion eller Kokkari? Tror jag måste skippa Vahti med tanke på att mycket verkar vara stängt i centrum 2-3 kvällar i veckan, om jag förstått det rätt.
Vet att det finns mycket skrivet redan om dessa två städer men oftast står bara restaurangerna omnämnda. Jag och min man dricker inte alkohol och sitter (kanske därför) inte flera timmar på en restaurang eller bar utan går istället gärna på en liten shoppingrunda varje kväll istället. Därav mitt tjat om affärer:-) ;-) |
|
||||
|
||||
![]()
Vet inte om du har rätt där..Har aldrig upplevt Samos stad eller som du skriver Vahti stängt vissa kvällar..
Ser ingen annan råd än att det får bli Aten då..är ju ingen östad men rätt mysigt ..och massor av schopping.. Hoppas det löser sig för er..Vi drar till Samos igen.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
mvh Sunny.. ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2013-05-07 klockan 09:48. Anledning: korrigering |
|
|||
|
|||
![]()
Jag skulle vilja föreslå Syros Vi var där över dagen för flera år sedan - mellan färjor.
Vi blev betagna av den vackra,spännande staden Ermopoulis med fina gränder och trevliga människor. |
|
|||
|
|||
![]()
En del av affärerna i Vathy stänger tidigare,men 2 dagar i veckan är det full fart.
Allting är öppet och det är mycket folk i farten.Det finns en hel del riktigt fina butiker inne på gågatan. Pia |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Senast redigerad av Sunny12 den 2013-05-07 klockan 21:55. Anledning: korrigering |
|
||||
|
||||
![]()
Gillar ni mysiga grekiska städer men tycker att Rethymnon är på gränsen så finns det nog inte så många ställen som platsar?
Vi gillar också mysiga grekiska städer och reser oftast till de större orterna. Vi har inte varit på Samos (som vi ska besöka inom ett par år) så den ön har jag ingen erfarenhet av. Däremot har vi varit på Paros som är en jättefin ö, men den kan kännas för liten för er?? Vi var här en dag bara och jag ville återvända, men min sambo tyckte att det var för "litet". Naoussa är supermysigt men är rätt litet faktiskt, och kan kännas färdigt på ett par dagar om man gillar större orter. Parikia (heter väl staden om jag minns rätt?) är betydligt större men inte riktigt lika mysig. Paros kan funka för er om ni delar upp semestern på båda orterna. Skopelos stad är jättefin men enligt oss så är det ändå inget bra resmål om man gillar större platser där det är lite liv o rörelse. Vi tyckte Skopelos kändes lite sömnigt. Enligt mig som själv gillar lite livligare platser (gärna med mycket gränder o restauranger) så tror jag att följande orter kan passa er även om de är mindre än Rethymno.. Skiathos stad, Parga, Agios Nicolaos på Kreta. En ö/ort vi har läst så mycket negativt om var Mykonos. Vi reste dit och mycket av snacket stämmer inte. Visst är det mycket tingeltangel i Mykonos stad, men om man tar det för vad det är så är det en otroligt mysig stad. Att det är tre gånger så dyrt än övriga Grekland stämmer inte heller. Däremot finns det dyra ställen i Mykonos stad. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har varit ett antal gånger på Samos och då huvudsakligen bott på Samos Hotell. Vi har varit mycket nöjda med att bo där mitt i smeten. Det som lockar med Samos stad och Vathi (gammla delen av stan) är att det inte är så turistigt. Det fanns då även en affär (vid vinkooperativet) borta i kurvan innan vägen klättrar upp på berget.
Samos och Samos stad kommer vi att återvända till. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|