Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resebrev

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-27, 21:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Skopelos i september

Getingarna avskräcker inte heller mig från att besöka denna lilla grekiska pärla igen. Sonen belv väldigt förtjust och pratar redan om att ta med sin sambo dit.

Barnbarnet blev stucken av en geting som han försäkte vifta bort alldeles under ögat och det var inte så kul. Inte så lätt för en treåring. Om uttrycket han tog det som en hel karl någonsin har relevans så var det här. De veckor vi var där i slutet av aug var enligt lokalbefolkningen de värsta getingveckorna de upplevt i mannaminne. Vi åkte snabbt till häloscentret med den lille eftersom han var biten så nära ögat. Vi la på cortison direkt och på hälsocentralen där han gick förbi kön kylde de och la på fennistil. Väldigt proffsigt bemötande och allt såg välskött ut på hälsocentret som sitter ihop med ambulansstationen på Skopelos. Vi visade hans sjukvårdskort och besöket var gratis. Sjuksköterskorna pysslade om den lille och läkaren tittade till honom och pratade en del med min dotter.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-10-27, 22:37
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Så bra, Eva L, at barnebarnet ditt fikk så god hjelp. Mitt svært så amatørmessige råd, foruten Mygga og myggmaskin innendørs, er å ta med en pakke skinkepålegg og fordele skivene et godt stykke unna der man oppholder seg på stranden. Getingarne/vepsen styrer mot sitt bytte, uten å bry seg om mennesker. Herlig!

Skopelos er så vakker. Dit reiser jeg gjerne tilbake. Selv har jeg bare vært på Skopelos i begynnelsen av oktober, og da fantes knapt geitingar/veps - bare et vanvittig uvær som overrasket oss etter et par dager.
Svara med citat
Gammal 2012-10-28, 11:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Så bra, Eva L, at barnebarnet ditt fikk så god hjelp. Mitt svært så amatørmessige råd, foruten Mygga og myggmaskin innendørs, er å ta med en pakke skinkepålegg og fordele skivene et godt stykke unna der man oppholder seg på stranden. Getingarne/vepsen styrer mot sitt bytte, uten å bry seg om mennesker. Herlig!

Skopelos er så vakker. Dit reiser jeg gjerne tilbake. Selv har jeg bare vært på Skopelos i begynnelsen av oktober, og da fantes knapt geitingar/veps - bare et vanvittig uvær som overrasket oss etter et par dager.
Mängden getingar var så stor vid lunchtid på tavernorna vid stränderna att de var svår lurade. Det brinnande kaffet var det som fungerade bäst. Däremot var det ok nere på stränderna men där åt vi inte. En pakke skinka hade nog lockat fram dom även där.

Vi hade nog räknat med att hälsocentret skulle fungera bra. Det mesta verkar välskött på Skopelos och genom att min dotter är grekisktalande och har bott i landet är det enklare. Sjukvårdspersonal är inte alltid så bra på engelska.
Enstaka getingstick kräver egentligen inte läkarvård och den som blir förstgångsstucken har inte hunnit utveckla någon allergi.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.