![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lufthansas flotta är 12,9. Vi pratar stora bolag som naturligtvis inte kan hålla en snittålder mycket lägre. Håller med dig att vi skattebetalare INTE ska finansiera flygbolag. Min förhoppning är att Lufthansa köper upp SAS och bildar ett "Lufthansa Scandinavia" likt "Lufthansa Italia" (med nav i Milano). Jag tror inte "nystartade" Norwegian kan hålla nere snittåldern i längden heller... Och så skulle vi kunna föra in samtalet på att Airbus teknologi är mycket modernare än Boeings, osv osv. BTW så är 11 år ingen ålder på ett flygplan! |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
http://www.hegnar.no/okonomi/article702094.ece Men det er ikke aktuelt lenger, dessverre; http://www.hegnar.no/bors/article702018.ece |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Hej igen
Jag menade egentligen inte att SAS har gammla slitna plan i den bemärkelsen, utan snarare att planen jag åkt med från SAS givit mig ett slitet och gammalt intryck i jämförelse med konkurenter, så som tex Swiss och Austrian, (swiss genomsnit ålder är 10 år) jag bryr mig egentligen inte om den faktiska åldern på maskinerna, men däremot känslan och intrycken jag fått, när jag jämför med övriga bolag jag åkt med på senare år. Det hela var en egentligen ganska onödig personlig åsikt och inget annat ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Åldern på planen är väl inte någon huvudsak?
Det är underhållet, och därmed vad som byts=föryngrar planet. som är det viktiga. Anser jag alltså. ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Å andra sidan är alla barnsjukdomar bortbyggda på ett äldre plan, medan en splitter ny modell har alla barnsjukdomar kvar att uppleva. "Ingen teknik är så pålitlig som den i ett nytt exemplar av sista årsmodellen" Cool |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Swedair, Transwede,Skyways,FlyNordic,Norwegian.... m fl m fl
Bara några av alla flygbolag som passerat revy på Arlanda de senaste åren. Ingen, jag skriver INGEN, tjänar pengar i flygbranschen i Sverige. SAS klarar sig på grund av sin stora volym och med statens hjälp. Om det nu är öronmärkta skattepengar har jag ingen aning om. Staten är dessutom ägare i fler företag än SAS och de anser tydligen att ett "Nationellt" flygbolag är värt att satsa på. Tror inte Norwegian blir långvariga heller. Det går bra för dem nu och kommer säker så göra så länge de är i en expansiv fas. Problemen uppstår när de ska konsolidera sig och få breakeven på en mer eller mindre konstant passagerarbas. F.ö. tycker jag att det är helt OK att flyga DY men det finns många flygbolag i världen som också gör det väldigt bra. EDIT: när går resan till Preveza? Ge mig datum ska du få både flygplanstyp, ålder och registrering på flygplansindividen ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
01sep flyger SAS SK7615 ARN-PVK med en Boeing 737-600 120platser (nödutgångsrader 9-10) och det är helt fullbokat.
Ingen flyplansindivid är planerad än. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
SteffTee: Tack, då vet jag! Flög med en sån två gånger förra året, personalen kallade den "knubbsälen".
Med vänlig hälsning, Jason |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|