Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-02, 17:36
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Akut sjuk i Arkipelagen. Försäkringsärende

Ja, kantänka vi hinner råkas. Vi anländer Samos vid lunchtid den 10 September för att på kvällen dagen efter ta oss till Vathy för att äntra kvällsfärjan till Fourni. Vi stannar hos Eva på Pension Sunshine natten mellan den 10 och 11 Sept.

Arne och Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2012-08-02 klockan 17:42.
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 17:42
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Vi kommer till Samos från Fourni den 5:e eller 6:e och har då tänkt oss att bo i Phytagorion tills vi åker hem den 11:e. Vi kommer inte att boka boende i förväg men Pension Sunshine är ett hett alternativ om det finns rum. Vi får se hur det går för oss.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 23:41
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Jag tycker att det här med försäkringar är en djungel och ibland kan jag bli rent ut sagt förvirrad över alla regler och allt man ska tänka på. Kanon att lära sig mer här på forumet, men tråkigt givetvis för alla de som blir drabbade. Men man vet ju aldrig i förväg...Det är inte så lätt att hålla huvudet kallt när det händer något akut.
Så skönt att höra Arne att allt ordnat sig till det bästa och att ni har en ny resa att se fram emot! En fråga till dig är om ni enbart har den "vanlig" reseförsäkringen som ingår i hemförsäkring eller om ni har tecknat det som heter resklar också? Den är, vad jag förstått, ganska förmånlig om man reser mycket.
Ha en skön tripp nu i september!
Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 01:07
Ponika Ponika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Min mammas man fick en hjärtinfarkt när dom var på Cypern. Två dagar senare låg det två biljetter, en till mej och en till min bror, på Landvetter. Businessclass med byte i Amsterdam.

Allt bara funkade, mellan Folksam och SOS international i Köpenhamn. En vecka senare när min bror o jag skulle åka hem, fick även mamma o hennes man åka hem med ambulansflyg. Inget att klaga på där alls...
Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 12:24
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Vi har bara haft reseförsäkringen inkluderad i hemförsäkringen i Folksam. Och dom har även hjälpt oss vid färjekatastrofen utanför Paros år 2000. Då fick vi även full kompensation. Men, kanhända, det kan bero på att vi har alla våra försäkringar i Folksam sedan +26 år tillbaka. Vad vet jag?

När vi skulle boka vår septemberresa om en dryg månad med Norwegian funderade vi att ta deras försäkring. Det föll på att det stod att man inte ska ha en kronisk sjukdom och det verkar jag ha fått.

Vi har även funderat på att ta någon "året-runt" reseförsäkring, men det har aldrig blivit av. Vi har ju alltid varit friska,,,,,. På något sätt litar vi på Folksam.

Nu känner jag verkligen "go for throttle up" som Arne brukar säga. Jag känner verkligen för att ÄNTLIGEN komma tillbaks till Fourni, vår älsklings-ö!

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 12:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Vanligtvis ingår inte avbeställningsskydd i reseförsäkringen via hemförsäkringen men jag har ett tillägg i min som inkluderar även detta. Betalas resan med kort finns det ofta avbeställningsskydd men det bör man kolla med sin bank.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 12:18
pawik pawik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi har bara haft reseförsäkringen inkluderad i hemförsäkringen i Folksam. Och dom har även hjälpt oss vid färjekatastrofen utanför Paros år 2000. Då fick vi även full kompensation. Men, kanhända, det kan bero på att vi har alla våra försäkringar i Folksam sedan +26 år tillbaka. Vad vet jag?

När vi skulle boka vår septemberresa om en dryg månad med Norwegian funderade vi att ta deras försäkring. Det föll på att det stod att man inte ska ha en kronisk sjukdom och det verkar jag ha fått.

Vi har även funderat på att ta någon "året-runt" reseförsäkring, men det har aldrig blivit av. Vi har ju alltid varit friska,,,,,. På något sätt litar vi på Folksam.

Nu känner jag verkligen "go for throttle up" som Arne brukar säga. Jag känner verkligen för att ÄNTLIGEN komma tillbaks till Fourni, vår älsklings-ö!

Birgitta.
Även vi har och har haft Folksams hemförsäkring.

I Folksams hemförsäkring kan man lösa ett tillägg, Resklar.
Pris 28/mån om 2 pers finns i hushållet. Detta gäller villa/radhus.

Då ingår bl.a. följande:

Ersättningsresa
Om du eller medförsäkrad medresenär skulle bli sjuk eller skadad på resan kan du ha rätt att få en... Visa hela texten

Avbeställningsskydd
Du kan få ersättning för de kostnader som inte återbetalas av reseföretaget om du måste avbeställa... Visa hela texten

Självriskreducering hyrbil
Självriskreducering hyrbil gäller vid ersättningsbar skada på bil som är hyrd utomlands. Högsta ersättning är 10 000 kronor vid max två skadetillfällen per försäkringsår.

Det finns flera tillägg.

Vi har de senaste åren gjort interkontinentalresor ca 1g/år.
I januari ger jag mig av till Centralamerika på en månad och till våren
blir det en ny Afrikaresa.

Känns bra att ha sådant extraskydd när man skall ut.
Priset tycker jag är överkomligt.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 15:12
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Utmärkt information Pawik! Vi tillskrev just nyss Folksam via deras webbsida att beställa Resklar som komplettering till vår villahemförsäkring. 28 Kr/månaden för denna heltäckande försäkring är ett bra pris. (2 pers)

Arne och Hustrun
Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 16:07
pawik pawik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Utmärkt information Pawik! Vi tillskrev just nyss Folksam via deras webbsida att beställa Resklar som komplettering till vår villahemförsäkring. 28 Kr/månaden för denna heltäckande försäkring är ett bra pris. (2 pers)

Arne och Hustrun
Så bra då!!
Notera att man via deras hemsida inför varje resa kan skriva ut en sida med vanlig försäkringsinfo.

Vilken tidsperiod man reser.
Vilka personer som reser.

Dvs lik den sida man får med Folksams hemförsäkring vid fakturan.

Har man kommit med i p-gänget bör man nog lägga några kronor
på en sådan här försäkring.

Det finns mycket bra info på Kalimera!!

/pawik

Senast redigerad av pawik den 2012-08-04 klockan 16:16. Anledning: tillägg:
Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 16:27
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Så bra information pawik Jag har också Folksams resklar, så bra och veta att man kan skriva ut lite papper före resan

Riitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:49.