![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jo, det skulle vi också kunna göra, dock vet jag inte om dom har nån uttagsautomat på Samos flygplats. Nån annan som vet?
|
|
||||
|
||||
![]()
Nja, vi har ej sett en skymt av någon bankomat på Samos Airport, men inne i Pythagorion finns det gott om bankomater. Så även i Vathy och Karlovassi.
Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Okej, vad bra. Transfer från flygplatsen till hotellet ingår enligt Apollo så då kanske man inte behöver ta ut pengar alls förrän vi kommer fram. Å andra sidan skadar det ju inte att ha några euro på sig om något händer. Får ta och fundera på det, tack för alla svar!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Funderar också på att testa att ta ut euro på swedbanks uttagsautomat.
Vad för jag betala för kurs då? gämfört med att växla på forex. Kan man ta ut hur mycket som helst? |
|
||||
|
||||
![]()
Ett tips är att testa ta ut 20 euro i uttagsautomaten och kolla sedan vad de dragit från kontot så är det ju lätt att räkna ut kursen.
|
|
||||
|
||||
![]()
För att få en ganska exakt jämförelse så tar du dagens swiftkurs och lägger på din banks valutapåslag. Kolla sedan vad Forex tar i dag för euron, då ser du skillnaden
|
|
||||
|
||||
![]()
Idag är kursen 8.85
Swebank tar 9.11 Forex tar 9.24 Jag garanterar att om man tar ut i Atm i Gr blir kursen max 8.85-8.90 ! Rätta mig om jag har fel ! / Tom som alltid vx i Grekland. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att växla hemma, i min egna bank är i mitt fall dyrare än att plocka ut från bankomat. Banken har olika kurs för rena transaktioner än om man köper sedlar av dem. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag får alltid Grekbankens vx-kurs i euro till Swekronor !
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Det är den (swift)kursen som gäller när pengarna dras från kontot, som är den man får betala. Vilket ju tar några dagar (typ 3) från det att man plockat ut dom ur en ATM. Det finns en gammal (några år) tråd om detta här på forumet nånstans...
|
|
||||
|
||||
![]()
Idag fick Hustru Birgitta svar från Forex på sitt mail med följdfrågor. Svaret här nedan. Månne Forex börjar vackla...
Arne Hej, Tack för ditt mail. Beklagar att ni inte uppskattar annonsen. Vi har valt att publicera denna annons eftersom ett flertal kunder från olika delar av Grekland har rapporterat att det är svårt att ta ut pengar. Vår mening har inte varit att svartmåla landet eller skrämma folk från att besöka Grekland. Sedan publiceringen har vi fått in även respons från kunder som menar att det är inga problem att ta ut pengar där de befinner sig. Vänligen, Shiva FOREX Service Center FOREX Bank AB |
|
||||
|
||||
![]()
Nu var det minsann en annan ton. De kanske börjar inse att annonsen inte föll i god jord.
|
|
|||
|
|||
![]()
Inga problem med pengar i automater under de 2 veckorna vi varit på Milos och Antiparos.
Senaste uttaget på Anti var i onsdags. €300 kostade mig 2679,29 kr dvs en kurs om ca 8,93. Inga andra avgifter på mitt SvHb bankkort. Å andra sidan har vi väl alla varit i Grekland när Euron var uppemot 11kr! Inte väljer jag resmål efter valutkurs. Är valutan dyr får man väl dra in på en öl per dag så är det kvittat ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen Senast redigerad av kimmen den 2012-06-30 klockan 22:38. |
|
|||
|
|||
![]()
Hvordan vil kursen være ved kjøp av valuta i egen bank hjemme til sammenligning?
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eftersom jag har kostnadsfria uttag hemma i Sverige får inte bankerna heller ta några avgifter inom EMU-området. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
/kimmen Senast redigerad av kimmen den 2012-07-01 klockan 17:22. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Min jobbar kompis är i Halkidiki
Gott om pengar i bankomaterna, och solen skiner!! ![]() |