Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-17, 13:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Re: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Kan inte låta bli att länka till denna vackert formulerade men samtidigt väldigt tragiska beskrivivning av Athen av Theodor Kalifatides som finns i dagens DN.

http://www.dn.se/kultur-noje/theodor...a-jag-hoppas-a

Hoppas, hoppas att dagens val kan leda till något mer positivt så småningom!
Jag han skrev så bra och man förstår och HÖR hans vemod över situationen.. Jag kollade just om någon länkat annars hade jag gjort det. Tack Smultron.

Klump i magen finns här också och det känns lite konstigt och vemodigt att komma till Tinos just nu även om det blir underbart att träffa vännerna där.
Kluven är väl ordet....men visst längtar jag!

Lissi -som ser fram emot valresultatet.
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 14:47
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Syriza lover en hel masse (også reversing av tiltak som er gjennomført), sannsynligvis mere enn noen annet parti har lovet noen gang i gresk historie og med et mye dårligere utgangspunkt enn noen gang så jeg gjentar mitt spørsmål:

Hvor skal pengene komme fra? Rederne som allerede har sagt at de tar første flyet? Eller fra rike grekere som for lengst har flyttet til utlandet? Eller ved å øke skattene som de vel heller skal redusere? Eller ved å senke lønningene som de skal øke? Eller ved å senke ledighetstrygd i euro (drachmer) og redusere i tid som de vel skal øke og forlenge i tid? Eller ved å effektivisere offentlig sektor ved å redusere bemanning som de vel skal øke? Og listen kan lages lang?

Hvor i all verden skal pengene hentes? Og skal de gjøre sykepleiere av ingeniører på byggekontorer, kontorer hvor absolutt intet skjer om dagen, ingen avgjørelse tas oig bunken av søknader hoper seg opp ikke minst de mange hundre tusen søknader om "tilgivelse" for ulovlige bygg?

Ser gjerne at Syrizas støttespillere her kommer på banen med litt enkle forklaringer som er forståelige og troverdige!
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 15:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

SVD.se finns intervjuer med några greker om hur de tänker inför dagens val.
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 15:26
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Mouche, jag har samma undringar som du. Jag ar ingen Syriza-anhangare, jag forsokte bara i mitt inlagg forklara varfor manga greker soker sig till andra partier an de tva traditionella. Sen vet jag personligen inte vad som ar det basta for Grekland. Jag har rostratt har men tanker nog inte ga o rosta, det ar alldeles for svart for mig. A ena sidan har jag Ny Demokrati och Pasok som betyder ett fortsatt samarbete med EU och IMF men en rost pa dem ar samtidigt en rost pa samma politiker som fort Grekland hit, dar vissa enligt mig borde vara i fangelse for diverse skandaler. Jag kanner starkt att de inte fortjanar min rost. Och kan verkligen samma politiker som ledde Grekland hit fa Grekland pa fotter igen? Det ar fragan. A andra sidan har jag Syriza dar jag inte har nan som helst aning om hur seriosa de ar och hur kompetenta de ar att fora Grekland ur krisen. En rost pa dem kan betyda ett uttrade ur EU och konkurs och allt vad det for med sig. Det ar detta dilemma som jag tror att valdigt manga greker star mellan denna valdag.

Om jag till slut gar och rostar idag sa blir det antagligen pa Miljopartiet, tycker det gors alldeles for lite for miljon har i Grekland, for och inte tala om alla hundratals olagliga soptippar som Grekland alldeles sakert snart kommer att fa borja betala otroligt stora boter for till EU om det inte gors nanting at detta snabbt. Detta parti forvantas inte komma in i riksdagen men kanske stodjer dem anda bara for att skicka ett message att det ar viktigt med miljon, aven i dessa tider eftersom ett miljotankande ocksa ar bra for ekonomin.
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 15:36
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det ar detta dilemma som jag tror att valdigt manga greker star mellan denna valdag.
Måste var fruktansvärt svårt att ta ställning. Vilken rävsax de sitter i. Fy bubblan!
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 15:59
Kalimeras avatar
Admin

SVD livebloggar direkt från Grekland under hela söndagen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 16:20
Kalimeras avatar
Admin

Den grekiska tidningen Ekathimerini bloggar också live under hela söndagen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 17:03
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Takk for linkene.

Helt klart et dilemma for mange grekere å vite hvilket parti de skal stemme på. Var på Kalymnos inntil i går, de eldre unngikk temaet når turistene dukket opp. Mens andre gjerne selv ville snakke om nettopp valget og fremtiden, hva de tenker om alternativer. Her fantes ingen enkle forklaringer, ingen lettvinte løsninger å gripe fatt i. Flere nevnte muligheten for bedre lånebetingelser hos Russland, så det som et slags halmstrå, men virket likevel ikke helt overbevist om d e t var et riktig valg for landet.

En tidligere arbeidsløs hadde klart å skaffe seg ny jobb (mer enn halvert lønn) - han anså seg som heldig. Han virket veldig reflektert rundt det politiske og økonomiske rotet. På en stillferdig måte sa han at han personlig v i l l e være optimist - når bunnen er nådd bare må det gå oppover. Krysser fingre.
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 17:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tittar på ERT. Det ser ut och dra till "valvaka" redan i studion. Första vallokalunderökningsresultatet kommer 19.00 dera tid! (18.00 vår tid).

Man kanske ser lite åt vilket håll det lutar då!

Riitta
Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 17:30
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Vi har tidigare varit i Grekland före och under valdag, men aldrig upplevt en sådan tystnad som inför dagens. Inga hetsiga diskussioner på caféer eller gathörn. Inget! Ingen hetsig valmanifestationer. En kompakt tystnad! Och inga andra yttringar i form av skyltar, flygblad eller texter/symboler målade på väggar. Livet var som vanligt - grekiskt.
Endast taxichauffören på Skopelos, vilken under ett samtal undslapp sig att; ett svårt val på söndag.
Vi tolkade det som att man nu i lugn och ro vill göra ett moget val. Något som vi själva tror oss göra när vi väljer och vill bli respekterade för.
Anders
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.