![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Bruk gresk tannlege! Koster bare en tredjedel (og enda mindre) enn norsk tannlege
![]() Seriøst. Sist jeg var hos tannlege i Nafplio, betalte jeg 130 euro, jeg måtte betalt minst 500 euro for tilsvarende behandling i Norge! |
|
||||
|
||||
![]()
Självklart ska jag berätta lite om stämningen i Grekland - Kreta. Men först vill jag säga en sak: Jag vet att många undrar varför inte fler skriver reseberättelser - jag som gillar att skriva.
![]() Strax tillbaka! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Stämningen på Kreta/Platanés var alldeles utmärkt! Någon greklandskris märkte vi inte mycket av. Jag hade trott att vi skulle se fler tiggare men varken i Platanés eller i Rethymnon såg vi några. Om jag ska vara ärlig ... och det ska man vara
![]() Vi bodde på Aktí Chará, ett lägenhetshotell i Platanés. Hotellet låg vid stranden, hade pool, samt de skönaste sängar man kan önska sig i Grekland. Och på stranden, runt hörnet hittade vi vår lunchtaverna ... Strax tillbaka! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Sjöborren ser nu att ni var Platanés. De jag känner ska tyvärr åka till Platanias.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Nästa gång du är på Kreta ,så finns i Chania en underbar tandläkare ,utbildad på Karolinska .Pratar flytande Svenska ,och som Admirala skriver billigare än i Sverige .Hon Heter Valentina tel 28210.74315.Kan varav ett tips för er andra som besöker Chania med omnejd.
|
|
||||
|
||||
![]()
Finns det fler här som har tandvårdsavtal (försäkring) och vet vad som händer om man skulle behöva uppsöka tandläkare akut under semestern? Kan man få ut kostnaden i efterhand hemma då tro? Någon som vet...?
Detta kan ju vara bra att veta. // Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Ursäkta! Hotellet ligger på stranden och har pool. Kan man inte gå in och sudda/ändra när man försent upptäcker språk/stavfel?
När det gäller tavernor med god mat så kan jag bara säga Yánnis. Det var när vi första dagen promenerade ner till havet – ett stenkast från hotellet - som jag upptäckte den lilla tavernan, inklämd mellan två modernare barer. Under vasstaket som hölls uppe av stolpar målade i lysande orange väntade ett halvt dussin förväntansfulla bord på dagens lunchgäster. De behövde inte vänta länge, för snart satt fem svenska ”tjejer” runt ett av borden - inte under vasstak utan under blå himmel. -Today i have somthing from my garden sa Yánnis när vi studerat menyn. Han berättade sen om något hans fru för dagen tillagat; hämtade för säkerhets skull en kronärtskocka ... Att sitta på tavernan; nära havet med Léfka Óri – vita bergen – i fjärran och njuta av god hemlagad mat och svalt vitt vin gjorde att luncherna blev långa … Ofta mycket långa. I ärlighetens namn ska jag säga att toaletten inte var så rolig och att det bars fram allt för många kannor svalt vitt vin - det sista kunde vi ha överseende med. Men jag ger ändå Yánnis taverna ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eva! Jag tror att det är många som blandar ihop Platanía och Platanés. Den förstnämnda ligger utanför Chania, den andra utanför Rethymnon.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tror också att jag läst om positiva intryck från Janérik och Riitta, tack för det också! Citat:
Jag kan berätta att när jag behövde akut tandbehandling på Kreta för ett antal år sedan fick jag kontakt med en mycket duktig tandläkare i Platanias, där jag fick tid samma dag (eller var det kanske dagen efter?) och fick sedan refunderat mina utgifter genom den "allmänna sjukförsäkringen" som alla har här i Danmark. ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|