![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jo, det finns flygplats på Ikaria!
![]() Det går att åka inrikes från Aten. Flygplatsen ligger ganska långt ifrån Armenistis, där jag tycker att det är fantastiskt att bo. Taxiresan dit är en underbar upplevelse i sig. Vi har gjort den resan flera gånger och det lär bli fler. Lycka till! Lena |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tur att jag skrev tror. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Ok! Hoppades på direktflyg mellan ngn annan ö och Ikaria, nä då får det bli båt i alla fall!
Arne tyckte att boende i Fourni borde bokas hemifrån, hur snäv kan man vara där tror ni? Har ju alltså inte köpt flygstol ännu, så inget def avresedatum finns. Tänkte försöka ha lite is i magen.... Ja mycket funderingar blir det, och fler lär komma upp. Tacksam för hjälpen jag får. Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, heltvisst finnes det en flygplats på Ikaria, men den har en smula kort rullbana, och detta innebär att flygplatsen trafikeras med små propellerplan av typ Dash-8-100 med plats för trettiotalet passagerare.
Priset Athen Airport- Ikaria ligga runt 77 € pp enkel resa. Det finnes bara en dubbeltur per dag, förmiddag. Flygtiden ligger på 45 minuter. När det så gäller boende på Fourni kan vi rekommendera Toula Rooms( Egen hemsida) belägen just 20 meter från stranden och 100 meter från hamnen. Prisläge i September 35 € nånstans. Beträffande Ikaria, då kunna även vi rekommendera boende i Armenistis, en pärla. Därstädes finnes gott om boende i för resp eftersäsong. Boende i Juli vet vi inget om. Kanske värt att förboka denna tid. Arne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Förtvivla ej, den som tvekar ska testa flygplatsen på Kastellorizo. 760 meter rullbana och med stup i bägge banändarna och ett berg på ena sidan med max 100 meter till rullbanan...
Då framstår Ikaria Airport som rena Arland bana tre. Arne |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Är det verkligen nödvändigt att boka på Fourni under första halvan av juli?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har varit på Fourni både i juli och i början av augusti, och det har inte varit några problem att hitta rum på plats.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolfk |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Fourni har en egen hemsida. gå gärna in på den. Visserligen är dom dåliga på att uppdatera den, men skickar man e-post till administratören svarar han/hon.
På hemsidan står det angående boendet: "There is a varity of guesrrooms available, only note that in August the Greek from the continent invade the island. Then it is hopelessly booked out". Alltså kan det inte vara något problem i juli och i början av augusti med boendet. Vi brukar dock boka, då vi alltid bor hos Toula och då tar vi det säkra före det osäkra. Toula är väldigt populärt. Enligt hemsidan finns det cirka 12 ställen att hyra på, sedan tillkommer även andra privata uthyrare. Tavernorna är också något begränsande, men tillräckliga för denna ö och för alla behov. Ofta går man in i köket och tittar på grytorna för att se dagens utbud. Man har även tagit beslut på att ingen bygger någon pool på ön. På denna trivsamma ö kommer ni att trivas! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror inte heller att ni behöver förboka i synnerhet inte i år. Det låser ju upp resandet på ett helt annat sätt än än om man väljer på plats.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Det låter bra. En del av tjusningen med att ö-luffa är just friheten att inte ha allt detaljplanerat och att t ex kunna stanna längre på ett ställe där man verkligen trivs
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Pass bare på, om dere reiser til Ikaria, at dere tar en ferge som går til Evdilos... om dere ikke har tenkt å bo i Agios Kirikos selvfølgelig. Om ikke så må dere belage dere på en laaaaang og dyr taxitur.
Jeg gleder meg til min andre tur til Ikaria... er vel fra rundt den 20 juni ![]() Ia |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I stället för en varning: en av övärldens mest spektakulära vägsträckor, vacker, hisnande, och en utmärkt presentation av Ikaria pch dess lanfskap. |
|
||||
|
||||
![]()
Har aldrig betalt så mycket för en taxiresa ,men heller aldrig upplevt en sån unerbart vacker taxiresa!! Dyrt ja,men absolut värt varenda euro.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det er riktig...men unødvendig kostbart da... og om man kommer med fergen om kvelden ser man jo ikke mye... Strekket er fin å ta med bussen. I fjor gikk bussen i halv åtte tiden om morningen og tilbake igjen kl. 13.00.
Den turen anbefales!! Som det sies fantastisk flott utsikt, man får sett mye av Ikari og selve Agios Kyrikos er et deilig sted å gå rundt i grendene å titte..., en del butikker også for de som har savnet det ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är flygstolar bokade till 3 juli
![]() Har kollat på Open Seas färjor fr Samos mot Fourni samma dag, det enda jag hittar är fr Vathi/Karlovasi (samma färja om jag förstår rätt) med avgång på kvällen. Min undran är nu om det även finns båtar fr Pythagoreion som går till Forni o Ikaria? Skulle ju vara smidigt efterson flyget landar där. Det verkar annars bli lite knöligt att resa mellan Forni till Ikaria o fr Ikaria tillbaka till Samos. Detta löser sig väl på plats, men är man i planeringstagen så är manflabb ![]() En annan fråga är om det finns möjlighet att fixa egen frukost på Pension Sunshine Samos. Förstått att kokmöjl är begränsade. Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan svara på din sista fråga. Pension Sunshine har ett rum i suterrängvåningen där det finns kokmöjligheter. En trappa ner från gatan, och därtill finns en dörr ut till innergården där bord och stolar finnes tillgängliga.
Arne |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|