Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-17, 11:06
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Varning för Moscow i Gamla stan

Alla har vi nog känt oss lurade både i Grekland och annorstädes. Taxi är väl det klassiska, men det ni beskriver kommer väl inte långt efter.
Man kan undra hur dessa människor tänker? Tror dom att dom i det långa loppet ska tjäna på det? Att det kommer en jämnt strilande ström av dumma turister som inte kommunicerar med varandra?

Man har ju lärt sig med åren. Ska man ta en öl, så gör man inte det mitt på Ramlan om man är i Barcelona t ex. Den försiktighetsprincipen kommer man ju ganska långt med. Jag tror att ni som skrivit kör med samma taktik, därför känns det EXTRA jobbigt när man väl blir lurad.
För min del är det inte plånboken det svider i (å då är jag inte fett avlönad ska ni veta), det är själva förnedringen och principen...
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 11:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag upplever precis detsamma.....Jag vill veta vad det kostar innan jag äter och jag kan äta dyrt om jag vill, och ger alltid bra med dricks, men när man upplever att det ändå läggs på några euro av "misstag" på de handskrivna notorna ibland även på de tavernor man verkligen är stamkund på och har rekommenderat till många då BLIR jag sur...
Jag har ett ställe på Tinos som jag ska ge ytterligare en chans, men försöker de luras, en tredje gång , om än bara med några euro, så blir det inga fler besök.

Vi undviker alltid ställen där inga priser finns om det inte är i små bergsbyar eller landsbyar men där har vi aldrig blivit lurade, bara glatt överraskade.

Tack för varningen av Moscow, jag ska också säga att jag blivit varnad via internet om jag går förbi på höstens resa. Vi har en hel dag i Rhodos stad då.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 14:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
För min del är det inte plånboken det svider i (å då är jag inte fett avlönad ska ni veta), det är själva förnedringen och principen...
Jag håller med dig till fullo!
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 19:51
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Tack för responsen, det är ju bra om flera talar om att ryktet går om deras metoder! Vi talade också om att vi var missnöjda när vi gick därifrån och sa även att vi skulle skriva om det på en mycket populär hemsida, så det kanske svider lite extra om de också får höra att varningen gått hem.

Precis som några skriver så är det inte direkt pengarna som känns som den största förlusten, utan att man känner sig så dum och lättlurad. Men då är det ju en tröst att höra att andra här också gått på nitar

Det känns som att detta fenomen är större risk att råka ut för på ett sånt ställe som Rhodos t ex (kanske främst då i Gamla stan) än om man befinner sig på en mindre ö/by i Grekland. Som motsats jag jag berätta om när vi förra våren var i Makrigialos på Kreta och hyrde moppe en dag. Vi körde upp i bergen ovanför och stannade till i Agios Stefanos. Vi satte oss på ett ställe och beställde in en Mythos att dela på. Till den fick vi ett fat med skorpor med olivolja ringlad över, ett fat med oliver och ett med fetaost. Det blev nästan en lunch. Allt detta för 2 euro! Då kan man lämna rejält med dricks och det gjorde vi också.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:44.