Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-16, 17:07
joehelmer joehelmer är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009
Standard sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Det kommer bli nyval den 17 juni efter att man inte kunnat enas om en ny regering.
Gammal 2012-05-16, 21:06
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Läste detta i DI.
Det finns kanske ett ljus i tunneln på sikt även om det kan bli tuffa år .

En förebild är Argentina, som med en ohanterlig statsskuld och hårda lånevillkor från IMF ställde in betalningarna hösten 2001. Efter bankrusningar och kravaller skrotades även pesons fasta växelkurs mot dollarn och sedan dess har landet fördubblat produktionen, trefaldigat exporten och sänkt arbetslösheten från 21 till 7 procent.

Kan Argentina så varför skulle ej Grekland kunna.

Olle
Gammal 2012-05-16, 21:30
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

En härlig reflektion Fysimera.
//
KR
Gammal 2012-05-16, 22:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Kan Argentina så varför skulle ej Grekland kunna.

Olle
Ja, det är väl det de drömmer om. Sen är ju frågan. "Lyckades" Argentina? Jag har för mig att Argentina, levde i armod i många år efter konkursen.

/Netwolf
Gammal 2012-05-17, 00:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Argentina klarade sej väl hyfsat bra. Visst var det tufft till en början, men det gick allt förvånansvärt "smidigt" ändå. En stor skillnad mot Grekland är dock att Argentina har en mycket större del av sin ekonomi exportbaserad (vilket ju gynnades av att deras valuta föll kraftigt). Nån direkt enkel lösning är det förstås inte (och var inte för Argentina heller), men det visar ändå på att det finns alternativ. Även om det är något av ett pest- eller koleraval man måste göra.
Annars är det ju jobbigt det här med demokrati, att folket ska vara med och bestämma. Tacka vet jag marknadens diktatur.
Gammal 2012-05-17, 07:27
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Jeg tror at å henvise til Argentina er litt for enkelt for spør man folk i Argentina så tror jeg det var 10 meget tøffe, vanskelig, harde år før bedringen kom. Middelklassen mistet vel stort sett alt de eide, stor nød og fattigdom, og landet har fortsatt langt frem til "de gode gamle dager" og kommer vel trolig aldri dit igjen.
Mener å huske at for femti år siden så haddde Argentina en økonomi som blomstret og var blant verdens ti største og basert på eksport hvilket man ikke kan si om Hellas med unntak av turismen.

Dere som ser enkle løsninger her; tror dere virkelig at Hellas kan forbli medlem av EU, gå ut av EMU og innføre en egen valuta og slippe unna regningen på sin utenlandsgjeld og om ti år er alt glemt?
Gammal 2012-05-17, 09:04
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
... tror dere virkelig at Hellas kan forbli medlem av EU, gå ut av EMU og innføre en egen valuta og slippe unna regningen på sin utenlandsgjeld og om ti år er alt glemt?
JA! De ekonomiskt starka EMU länderna inser nog nu att det var ett stort misstag att släppa in grekerna. Deras politiker och grekernas minst sagt ovilja att betala skatt går inte att förena med bl.a. Tysklands krav på stabilitet.
Jag sätter 10 nya Drachmer på att Grekland har egen valuta inom 1 år.
Hoppas bara att inte kommunisterna får mandat att skrämma bort EU turisterna, trots att en ökning kanske sker från Ryssland. Kanske åtminstone Kreta kan få bli en europeisk variant av Hongkong.
Gammal 2012-05-17, 12:07
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Jag sätter 10 nya Drachmer på att Grekland har egen valuta inom 1 år.

Ja, det gör jag också.

De senaste årens processer har ju uppenbart visat vilket håll Euron är på väg mot.

Har nog aldrig tidigare i livet sett ett projekt med så många missnöjda och med en struktur, som är så känslig att en liten aktörs aktioner (Grekland) påverkar så många stora aktörer. Något fel är det.
Jag har många tyska vänner som tydligt visar sitt missnöje och inte ser det som självklart längre att Tyskland skall vara betalare i alla lägen. Ett alternativ är att lämna.

Sätter vidare 10 nya Drachmer att Euron inom tre år inte finns på dagens sätt.

Paul
Gammal 2012-05-17, 12:31
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
...Jag sätter 10 nya Drachmer på att Grekland har egen valuta inom 1 år.
Hoppas bara att inte kommunisterna får mandat att skrämma bort EU turisterna, trots att en ökning kanske sker från Ryssland. Kanske åtminstone Kreta kan få bli en europeisk variant av Hongkong.

Lite mer Ryssland här just nu skulle kanske, precis som med Cypern, skydda ett skört Grekland mot bl a Turkiets hot. Jag sätter gärna också 10 purfärska Drachma på att sedlarna redan hänger på tork någonstans i ett undangömt bankvalv.

//Kikh
Gammal 2012-05-17, 15:20
Banned

Jeg har ingen tro på at greske myndigheter har trykket opp sedler i en ny valuta, i så fall hvilken regjering har gjort det? Jeg har heller ingen tro på at dette vil bli gjort uten at det blir vel kjent, og det igjen vil bety at absolutt alle vil ta ut det de måtte ha av penger i greske banker, og det vil måtte bli innført fullstending betalinsstopp fra greske myndigheter.

Alternative forslag/meninger fra noen her?
Gammal 2012-05-17, 16:29
malou malou är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Jag sätter gärna också 10 purfärska Drachma på att sedlarna redan hänger på tork någonstans i ett undangömt bankvalv.

//Kikh
Man kan eventuelt benytte overraskelses-strategi - slippe nyheten en fredag ettermiddag med virkning fra mandag . Leste nylig i DN eller e24 (??) om dette som et mulig alternativ om Hellas forkaster euroen. Men det er jo ikke annet enn en spekulasjon, så klart. Det står så mye merkverdig i avisene nå om dagen.
Gammal 2012-05-18, 11:37
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2012

Nu blir man trött, skall kommunisten Alexis Tsipres hota EU med utpressning. Detta bådar inte gott för framtiden

Ur DI nu:

Citat:
Grekiska vänsterledaren: Ge oss lån annars betalar vi inte

2012-05-18 08:43
Alexis Tsipras, ordförande för det grekiska vänsterpartiet Syriza, bedömer att risken för att Europa skulle dra in lånestödet till landet är liten och att om Europa gör det kommer Grekland inte att betala sina skulder.

Det säger han i en intervju med The Wall Street Journal.

En finansiell kollaps i Grekland skulle tynga övriga eurozonen och leda till eurozonens kollaps, enligt Alexis Tsipras.

"Vårt första alternativ är att övertyga våra europeiska partners att det ligger i deras egenintresse att inte upphöra med lånefinansieringen", säger han och tillägger att om finansieringen upphör kommer Grekland behöva sluta betala sina skulder.
Europa måste istället överväga en mer tillväxtorienterad strategi för att motverka Greklands ekonomiska recession och hantera landets växande "humanitära kris", menar han.
Opinionsundersökningar indikerar att Syriza kan bli det största partiet vid nyvalet den 17 juni. I valet den 6 maj blev partiet näst störst.

http://di.se/Artiklar/2012/5/18/2677...-lan---Syriza/
Gammal 2012-05-18, 12:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

"Vi kan slutte å gi enkle, ubrukelige råd om hva ”de andre” skal gjøre. Vi kan bry oss og mene noe, men samtidig respektere at grekerne vet mer om det å være greker og hvordan de bør få orden på landet sitt enn det du og jeg gjør."

Dette skriver Hellasguiden i sitt utmerkede blogginnlegg.

Bare sånn helt apropos.
Gammal 2012-05-18, 12:52
Banned

I mine øyne har vel grekerne nettop vist at de IKKE vet hva de skal gjøre for å få orden på landet sitt for du vil vel ikke hevde at de har orden nå?

"Partiet" som grekere nå setter sin lit til er:

"SYRIZA is in many respects a rather peculiar case. In terms of its history, it originates from the schism in the Greek Communist Party (KKE) between those who wanted to remain faithful to the dictates of the Kremlin, when the USSR still existed, and those who wished to move away from that subservient role into a localized communist approach. This initially led to the creation of two KKEs, the KKE-exterior and the KKE-internior. The main forces of SYRIZA come from the latter."

En oversikt over partiene her;

http://www.protesilaos.com/2012/05/p...e#.T7YpSsUrJrO

Gammal 2012-05-18, 23:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
"Vi kan slutte å gi enkle, ubrukelige råd om hva ”de andre” skal gjøre. Vi kan bry oss og mene noe, men samtidig respektere at grekerne vet mer om det å være greker og hvordan de bør få orden på landet sitt enn det du og jeg gjør."

Dette skriver Hellasguiden i sitt utmerkede blogginnlegg.

Bare sånn helt apropos.
Tack Admirala! Vi som lever här kan bara förmedla vad vi hör och ser från vardagslivet i Grekland - Resten får grekerna fixa och vi står dem bi och hjälper till så mycket vi kan hoppas jag!
Gammal 2012-05-19, 20:56
jonasw jonasw är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Kan inte annat än att hålla med.
Det blir liksom bara löjligt att komma med enkla lösningar.
Två greker är nog lika olika som två svenskar eller två norrmän, för den delen. Har nog lika liten möjlighet att påverka vad regering, EU och nationalekonomer håller på med. Dom måste överleva i alla fall.

Fråga är vad vi som enskilda människor här uppe i norr som fortfarande har det bra skall göra för att underlätta. Jag antar att allmosor inte är något som skulle uppskattas. Inte av de greker jag träffat under åren i alla fall.

Så vad är bäst? Jag tror att det bästa är att fortsätta resa.
Nu när resorna är riktigt prisvärda blir det ju mer pengar att spendera på resmålet. Driksa lite extra och så.

Vad kan man göra mer? Några förslag?

/Jonas
Gammal 2012-05-19, 21:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det jag känner mig lite kluven till är om jag vill fortsätta stödja ett så korrupt samhälle, ja, jag vet att det är sett med svenska ögon och att systemet inte fungerar som här.
Men just begreppet hjälpa till genom att resa? Jag är inte alls främmande att hjälpa till, men frågan är om jag verkligen hjälper genom att resa? Det blir kanske pengar som det inte betalas en endaste euro i skatt på? Då känner jag att mina pengar går rakt i fickan på några och då kan jag ju lika gärna skicka pengar direkt till de jag känner.
Det är i mina ögon exakt samma hjälp, dvs. hjälp för stunden. Jag kan inte se det på annat sätt än att det krävs förändringar (stora sådana). Den bild jag fått är att alla vill ha rätt till bidrag och pensioner, men ingen vill betala, och den ekvationen får jag inte ihop.
Gammal 2012-05-19, 23:00
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

"" Liten tuva stjälper ofta stort lass""

Vad jag har läst mig till så står Grekland för cirka 2-4 % av EU:s totala ekonomi...inte mycket !

Att det då blir så total panik,kris,etc att man börja tala om att hela Euro-
samarbetet ska haverera kan jag inte förstå !

2-4 % !!!

Är hela Eurosamarbetet bara en uppblåst bubbla !!!
Gammal 2012-05-20, 00:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag funderar och funderar och läser och läser allt jag kan om Greklands ekonomi.
Så tänker jag en vända igen när jag läser Héllens inlägg och kan visst förstå hennes resonemang. Men för MIG är ju egentligen inte något ändrat sen jag första gången reste till Grekland på 80-talet vad gäller grekernas vilja att betala skatt eller att ge kvitton etc.
Jag har VARJE år accepterat det kvittolösa samhället och stöttat de familjedrivna tavernorna och pensionaten där jag glatt betalat utan att få kvitton. Redan DÅ borde jag ju bråkat och krävt mina kvitton.... Jag gjorde inte det då, varken på drachmernas tid eller efter eurointrädet.

Ska jag NU sluta att åka dit?? Hjälper det grekerna om jag inte åker? Hjälper det grekerna OM jag åker?? Vem vet??
Om jag ändå åker för att jag vill träffa grekiska vänner, njuta det grekiska livet och ha en skön semester i det bästa land jag vet...Ska jag behöva skämmas då och känna mig som en bov som stöttar ett skattesmitande land. Är det en börda JAG ska ta på mig.??

Lissi
Gammal 2012-05-20, 00:28
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag funderar och funderar och läser och läser allt jag kan om Greklands ekonomi.
Så tänker jag en vända igen när jag läser Héllens inlägg och kan visst förstå hennes resonemang. Men för MIG är ju egentligen inte något ändrat sen jag första gången reste till Grekland på 80-talet vad gäller grekernas vilja att betala skatt eller att ge kvitton etc.
Jag har VARJE år accepterat det kvittolösa samhället och stöttat de familjedrivna tavernorna och pensionaten där jag glatt betalat utan att få kvitton. Redan DÅ borde jag ju bråkat och krävt mina kvitton.... Jag gjorde inte det då, varken på drachmernas tid eller efter eurointrädet.

Ska jag NU sluta att åka dit?? Hjälper det grekerna om jag inte åker? Hjälper det grekerna OM jag åker?? Vem vet??
Om jag ändå åker för att jag vill träffa grekiska vänner, njuta det grekiska livet och ha en skön semester i det bästa land jag vet...Ska jag behöva skämmas då och känna mig som en bov som stöttar ett skattesmitande land. Är det en börda JAG ska ta på mig.??

Lissi
Precis så känner jag också!!
Detta är ju inget nytt för oss som åkt till Grekland under många år.
//maji
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:04.