![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag känner att jag vill svara på dina funderingar utan att gå för mycket in på detaljer.
JA iden med passiva hus är kontrollerad ventilation för att förhindra mögel och dålig luft. Man skall omsätta all luft i huset ca: 0,6 ggr per timme så om man har någon typ av kännslighet mot dålig luft så är det toppen eftersom all inluft filtreras och syresätts. Men visst det är ju bara att öppna alla fönster och dörrar som på vilket hus som helst ingen skilnad bara att du förlorar värme/kyla=€. När man har A/C på så får/skall man ej öppna fönster/dörrar och hur bra är den luften efter en dag utan cirkulation, klart att många mår dåligt i A/C miljö med gammal kall luft. Att gammla stenhus har mögelproblem är ett faktum och att behöva golvvärmen på för att ta bort/hindra mögel är ju en lösning men kanske det ej är bra om man ej har värmepump som trots allt tar en del ström. I de hus jag länkat till finns givetvis skydd mellan platta och vägg tom. en formsprutad U-profil som fuktstopp. Att möta den svenska standard byggnormen ger en viss garanti för ett bra hus som det ni har byggt. Visst är det skönt att vara nöjd med sitt hus. Olle |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|