Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-07, 16:09
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Mat...mmm...

Ja Eva, jag både älskar kolokithokeftedes och fikon marmelad! Mina zuccini får jag från grannen och mina fikon från "ett orginal" som bor i en grotta uppe på ett berg utan varken el eller vatten. Han hittar "vilda" fikon och jag gör marmelad av mer än 10 kg fikon varje år, sedan delar vi upp burkarna sins emellan.

Men idag blev jag såååå sugen på bruna bönor med fläsk... Hur göra dom utan varken ättika eller sirap (som vi inte kan köpa här). Jooo, jag hittade först brunspräckliga bönor på LIDL som jag blötlade under natten och kokte i min tryckkokare. Sedan använde jag spadet, lade i molass (märket Fytros har utmärkt molass), lite brunt socker och äppelcidervinäger plus redde med maizena (majsstärkelse). Det blev bara SÅÅÅ gott, och så autentiskt! ! Jag köpte saltad och rökt pansetta som jag stekte till. Var så glad, för här har jag gått och längtat efter bruna bönor i alla år och inte ens trott att det var möjligt att göra dom här i Grekland, och bara ätit en gång om året när jag åkt hem till Sverige!

Och Monica, jag hittde ett supergott recept på fylld hel pumpa och det gjorde succé med både min gubbe och mina vänner.

Först bakar man pumpan i ugn inlindad i folie och bakpapper i ca 1- 1 1/2 timme i 200 grader tills så mjuk att man kan gröpa ur den till hälften.
Sedan fräser man i olivolja: 1 liten hackad fänkål, 300 g svamp, 20 hackade kastanjer, 1 kopp pinjefrön, 1 kopp ris, 1/2 kopp ljusa russin och lägg sedan i 1 kokt (30 min)hackad kvitten, rivet skal av 1 apelsin, 200-300 g riven ost, persilja. låt puttra ca 10 min. Blanda allt i pumpan med inkromet och baka pumpan igen, täckt med bakplåtspapper i ca 1- 1 1/2 timme till i 200 grader de första 40 min, sedan i 180 grader. Den blir så underbart god. En riktig festmåltid för det är ju inte precis något man lagar till vardags..

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2012-04-07 klockan 16:26.
Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 21:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Spännande med recept! Kommer det flera månne, så ska jag printa ut sidan och stppa i min receptpärm!
Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 23:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Men idag blev jag såååå sugen på bruna bönor med fläsk... Hur göra dom utan varken ättika eller sirap (som vi inte kan köpa här)...
Ingela
Ingela, har ni någon Rysk matbutik inpå knutarna så kan du hitta ättika där, både 12 och 24%! Jag köpte en flaska här i Chania efter tips från Wardakis, och så sent som igår såg jag en flaska VIT vinäger på INKA, alltså inte den vanliga vitvinsvinägern utan en 12% ättika
Sirap ska man kunna koka själv, men jag hittar inte receptet sen senaste datakraschen, så jag beställer lönnsirap från en amerikansk bas när jag behöver.

//Kikh, ivrigt knaprandes knäckebröd med Kalles kaviar på
Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 22:48
Eva i Atens avatar
Eva i Aten Eva i Aten är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Kul Ingela med grottmannen som håller dig med fikon och du honom med marmelad...!
Skoj att du kommit på hur du ska fixa dina bruna bönor, ska jag lägga på minnet!
Kram
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:57.