Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-05, 20:21
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Utskrivning ur Sverige

Otroligt, Louisa, men alldeles säkert sant...betänk att folkbokföringen inte är datoriserad helt och fullt än.Betänk att en hel del människor fortfarande lever, vars papper kom bort under krigen- min egen svärmor är ett exempel på det. Betänk alla som emigrerat och flyttat hit och dit och hit igen...

"Lixiarchio" här på Kalymnos är ett utmärkt exempel på förvirringen. Ett helt rum fullt av gamla jättelika böcker med handskrivna notiser. Inför sonens bröllop var jag dit otaliga gånger för att de skulle rota fram hans dopbevis sedan 1974.
Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 20:42
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Otroligt, Louisa, men alldeles säkert sant...betänk att folkbokföringen inte är datoriserad helt och fullt än.Betänk att en hel del människor fortfarande lever, vars papper kom bort under krigen- min egen svärmor är ett exempel på det. Betänk alla som emigrerat och flyttat hit och dit och hit igen...

"Lixiarchio" här på Kalymnos är ett utmärkt exempel på förvirringen. Ett helt rum fullt av gamla jättelika böcker med handskrivna notiser. Inför sonens bröllop var jag dit otaliga gånger för att de skulle rota fram hans dopbevis sedan 1974.
Ja gud helt otroligt.
Svara med citat
Gammal 2012-03-05, 21:20
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Va? Jag har aldrig fatt nagra brev fran FK om att de vill ha levnadsintyg. Kan det bero pa att jag inte har pension kanske?
Pensionsmyndigheten informerar följande ang. levnadsintyg:

"Du som bor utanför Sverige och har ålderspension, efterlevandepension, sjuk- eller aktivitetsersättning, arbets- eller yrkesskadelivränta eller handikappersättning måste fylla i blanketten levnadsintyg varje år. Det beror på att vi behöver aktuella uppgifter om dig för att kunna betala ut din ersättning."

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Marianne, varfor maste jag bevisa var och hur lange jag har jobbat i Sverige for att fa min pension? De har ju redan mina uppgifter i systemet? (var jag har jobbat och hur mycket jag har tjanat). Raderar de mina uppgifter nu nar jag ar utskriven?
Så här skriver Pensionsmyndigheten ang. Begäran om uppgifter - arbete och bosättning i Sverige:

"Pensionsmyndigheten behöver uppgifter från dig för att kunna avgöra vilka perioder du har varit försäkrad i Sverige. En försäkringsperiod är den tid som du har bott eller arbetat i Sverige, eller arbetat på ett svenskregistrerat fartyg.
Skicka gärna med kopior på dokument som kan styrka den tid du har bott eller arbetat i Sverige, till exempel betyg, skattsedel eller sjömansbok.
Om du inte lämnar de här uppgifterna kommer Pensionsmyndigheten att utgå från de uppgifter som finns nu. Det kan innebära att din pension blir lägre eller att du inte får någon pension."

Louisa, det här är de regler som gäller nu. För de som går på pension nu finns inte lika datoriserade uppgifter tillbaka till 16 års ålder som det kommer att finnas när du går på pension om du har många år kvar till det, och kanske det kommer att gälla andra regler då.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:34.