![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Eva, jag skämtar givetvis, synd att det inte gick fram.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det framgick, köer är ju ett främmande begrepp i Grekland
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nä det är just det att om man skriver något med en gapflabb-smiley efter så TROR man ju att läsare förstår att man skämtar, men det går ju inte alltid fram och då misstolkas man!
Jag tycker att förre medlemmen Peters inlägg var ett bra exempel på detta om jag nu får skriva så utan att misstolkas. Han hade ofta en till synes rå /skämtsam ton i inläggen men med många smileys för att förstärka eller ta udden av uttryck och jag tror att hans inlägg ofta feltolkades för vi uppfattar det skrivna så olika. Det är därför jättesvårt just nu i de trådar som handlar om detta svåra ämne om Greklandsekonomi att skriva utan att missförstås... Lissi - som säkert också missförstås just nu ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hörde på nyheterna nyss att endast 600 M Euro finns kvar i den grekiska statskassan. Statsanställda riskerar att bli utan lön til jul. Inget kul, för dem direkt.
![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Att skriva någonting där det är uppenbart att mottagaren missuppfattar, känner sig förnärmad, sårad, kränkt, påhoppad är ett sätt att skriva där jag anser att man både saknar respekt och är väldigt naiv. Det finns väldigt få i detta forum som ALDRIG har varit föremål för "hur f**n tänkte du där, eller vad f**an menade du? Jag själv tillhör inte den skaran och det är banne mig inte alltid lätt att i förväg "veta" hur andra ska reagera. Men jag brukar åtminstone läsa igenom det jag skrivit en extra gång. Off-topic av mig? / Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tala om att det är lätt att missförstå Hasse!!! Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Alla
![]() Läste i bladet och fann följande tänkvärda rader. Att den ekonomiska krisen slog till i Grekland först beror inte på att grekerna skulle vara världens lataste folk. Om man kollar på OECDs statistik, så finner man att grekerna jobbar cirka 500 timmar mer per år än vad vi nordbor gör. Se länken nedan. Däremot verkar de ha tagit lite väl lätt på att få till ett fungerande skattesystem. http://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=ANHRS //PA ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Däremot har man, som du skriver, ett uselt fungerande skattesystem. Bland mycket annat. Det största problemet (anser jag) är att Grekland genom åren har lånat så mycket pengar att man nu inte längre kan betala vare sig räntor eller amorteringar. Och det har inte haft någon betydelse om det har varit en röd eller blå regering. Vad jag tycker är det riktigt tragiska nu är att det största oppositionspartiet ND röstar emot alla förslag och tjafsar om misstroendeomröstningar och nyval istället för att försöka samarbeta för att ta landet ur den mest akuta krisen. ![]() De skuldavskrivningar som är en del av det nu aktuella "räddningspaketet" innebär tydligen 80.000 kronor per grekisk invånare. Snacka om skuldsanering! /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2011-11-06 klockan 12:51. Anledning: Tillägg... |
|
||||
|
||||
![]()
Apropå politiskt tjafs så känns det oroande med (de obekräftade) uppgifterna om att Venizelos förhandlar med småpartier bakom ryggen på Papandreou. Jag trodde meningen med samlingsregering var en BRED politisk uppslutning för att visa EU att man är med på räddningsplanen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Venizelos är ute efter makten till vilket pris som helst. Han vill stå i rampljuset som mannen vilken räddade Grekland ur krisen (genom att låna mer pengar).
Det ges små löften hit och dit i enskilda grupperingar, så Inkfish du har så rätt så rätt. Allt enligt en källa som vill vara anonym p.g.a rädslan för reprissalier. //Uffe Ps: Jag sänder en tacktanke till Dino i himlen som släppte in mig i vissa grupper och presenterade mig för nya vänner. |
|
||||
|
||||
![]()
För 10 min sen flashade CNN på att Papandreou kommer att avgå är en ny regering är klar.
|
|
||||
|
||||
![]()
cosmo.gr säger att det ska bli ett extra möte kl 16.00
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har funderat på mycket, hur det skall gå och få tillväxt i Grekisk ekonomi
![]() Väldigt många ungdomar lämnar landet för att få bättre framtid i andra länder ![]() Det vore ju bra om man hade lösning på allt elände, så det skulle bli bra igen. Det känns uppgivet ![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Alle lån har jo en løpetid hvilket betyr at lånene forfaller og hvis man ikke har likviditet til å innfri lånene så må de disse jo erstattes enten ved å forlenge eksisterende lån eller inngå nye lån som innfrir de gamle lånene. Slik er det i allefall i min verden. |
|
||||
|
||||
![]()
De lånar till viss del för att omsätta gamla lån och räntor...
Det blir lån för att betala lån för att betala lån o.s.v På svenska kallas det för lånekarusell... Och den brukar snurra fortare och fortare plus att räntan höjs hela tiden för de nya lånen med några andelar. Ända till någon drar ur sladden. Senast redigerad av UlfWiman den 2011-11-06 klockan 16:03. |
|
|||
|
|||
![]()
Som nettop er mitt poeng; det er ikke sikkert at de tar opp nye lån, men i realiteten fornyer eksisterende lån!
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej Kimmen
![]() [quote=kimmen;255900]Det är nog ingen på detta forum som påstår att grekerna är "världens lataste folk". Däremot har man, som du skriver, ett uselt fungerande skattesystem. Bland mycket annat. ------ Allt i inlägget var saxat från husorganet, så det var inget som speglade vad som sagts på forumet. ![]() //PA ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, nu verkar Papandreou avgå. Trist, tycker jag. Vem kan axla hans mantel?
/Netwolf |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|