![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg har lite, nei intet til overs for den type manipulering som du viser til.
Forøvrig mener jeg Hellas i stor grad selv er skyld i den situasjonen de har kommet i, men skylden må deles med mange, ja kanskje alle, og ikke bare politikerne som det er så lett å gjøre. Hva bidrar f.eks fagforeningene med i dag annet enn å kreve å beholde sine lønningen og øvrige betingelser, lønninger og betingelser som overhodet ikke den greske økonomien idag, i morgen eller igår for den saks skyld kunne bære? Har ikke den enkelte greker selv skyld for alt sitt snusk og juks og motvilje mot å betale skatt, ta imot pensjon for døde slektninger osv osv osv Jeg synes det! |
|
||||
|
||||
![]()
Vad har dagens tyska politiska ledare, eller dagens tyskar över huvud taget, med de nazistiska förbrytelserna under 40-talet att göra?
Svar: Inget!! Att göra sådana jämförelser som skämtteckningarna i länken visar är bara så otroligt korkat. /kimmen, som har ett tyskklingande efternamn och inte känner för att åka till Grekland... Senast redigerad av kimmen den 2011-10-31 klockan 23:30. Anledning: Missat ord... |
|
|||
|
|||
![]()
Hellas er konkurs, sett landet under administrasjon som med alle andre konkursbo! De herskende politiske familier har store formuer i utlandet!
Det antydes fra kvalifisert hold, ca 200 miliarder Euro! (Hvor disse pengene kommer pengene fra?) Konfisker disse formuene og betal gjelden! |
|
||||
|
||||
![]()
Att dra upp andra världskriget är ju bara vämjeligt!
När jag läste om det där grekiska tyskhatet i veckan så blev jag lite tveksam. Jag har ju köpt biljetter med Air Berlin nästa år, undrar om det var det smartaste draget? Jag kommer i alla fall inte att landa i Aten utan att flyga direkt från Berlin till Samos, det känns i alla fall bra. För övrigt tycker jag nog att grekerna borde räkna ihop vad tyska turister spenderar hos dem varje år innan tar till alltför hårda brösttoner. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker inte att allt som händer i Grekland nu är ett dugg spännande, jag tycker det är mycket obehagligt och skrämmande! För grekerna!
Skit samma med våra semestrar! Vi har älskat att besöka Grekland nu i många år och älskat de vänliga människor vi mött, men vi börjar tappa lusten. Vi bekymrar oss för hur det ska gå i Grekland, men inte för våran skull – vi kan ju bara stanna hemma. Även de som har beställt sina resor redan BEHÖVER ju inte resa om det känns olustigt (själva har vi tyvärr varit tvungna att avbeställa flera resor till Grekland av olika anledningar och lever lyckligt vidare ändå). Mer än en gång har vi upplevt att man talat tyska till oss i Grekland, kanske har man svårt att höra skillnad på danska och tyska, och vi har dessutom också, som Kimmen, ett tyskklingande efternamn – har aldrig tänkt på att det kunde ha konsekvenser som vi här läser om. Vi bekymrar oss för hur det ska utveckla sig och hur det ska gå för grekerna, men inte vill vi resa till ett Grekland där vi ska gå och känna obehag och oroa oss för vad man nu kan hitta på. Bara flygledarnas sätt att spela med musklerna de senaste veckorna var missbruk av deras makt. Jag är rädd att det här kommer att få allvarliga konsekvenser för grekerna. De har fått erbjudande om ett stödpaket och de talar om att ha en folkomröstning om huruvida de ska ta emot paketet! Grekerna är stolta, det vet vi, men de måste väl också förstå, att de inte har något alternativ och så länge de inte har något alternativ, så har de inget att rösta om. Jag är rädd att den lilla gumman i bussen kommer att få allt för många säten för sig själv framöver, men hon ska ändå vara glad om inte Merkel beslutar sig för att ha en folkomröstning om tyskarna tycker att de ska ge stödet till grekerna! Vi kommer i alla fall inte att beställa några biljetter till Grekland så länge situationen ser ut som den gör! Onödig oro hela vintern, bättre att vänta och se... och undertiden håller vi tummarna för att grekerna fattar de bästa besluten för grekerna! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sedan har vi tyvärr också en del skrönor om hur bra grekerna har det. Vänta bara och se hur det kanske går här i Sverige när bostadsmarknaden kollapsar. Priserna på hus kan inte stiga hur länge som helst. Förstår att Greken sparkar bakut. Så länge det är mat i spiltan sparkas inte hästarna men sedan?????????? Chras |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med. Dock tycker jag mig se och höra allt färre tyskar i Grekland. Har märkt en minskning under senare år. Under våra fem månader i Grekland förra året hörde jag sällan tyska talas, utom på Kreta dit de fortfarande verkar åka. I år mötte vi ett tyskt par, och det var nästan så jag tappade hakan. Jag tror, men vet inte, att de började överge Grekland redan förra året.
|
|
|||
|
|||
![]()
Østeriksk media har gått masivt ut mot Hellas. Avbestilligene raser inn til reiseselskapene. Hvem vil risikere å få ferien ødelagt av streik. Østerikerne snakker tysk, grekerne hører neppe forskjellen, den antityske holdningen har også vært grundig eksponert i media. Det er en meget stor gresk koloni i Wien, det går til bake flere hundre år, det begynte med export av salt! Det er det høyere akademiske sjiktet av grekere som finnes her, leger , ingeniører og andre akademikere. De har en egen kirke med erkbiskop, Metropoliths. Han er sent og tidlig med i TV diskusjoner. Han var den første til å ta avstand fra denne holdningen. Det gjør også hele den greske kolonien her, de er sterkt kritiske til den politiske ledelsen i sit tidligere hjemland. En gruppe greske studenter på Wien universitet gjennomførte en undersøkelse som konkluderte med at Grekerne er Europas mest fremedfiendlige folk!
De store vinnerne i kampen om østerrikske turiser er nabolandene Slovenia og Kroatia. Veien dit er kortere. Tyrkia har også innkassert mange av de turistene som har sviktet Hellas. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läser. Ibland kan jag tom tänka. Bl.a. tänker jag, så djupsinnigt, att nästa år blir det två resor, igen, till Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jeg booker vanligvis aldri turene før litt ut på våren, men i år er jeg fristet til å få gjort det så snart jeg kan, bare som en markering. |
|
||||
|
||||
![]()
Har du det bäst med att boka tidigt så är det ju bara att boka. Inget hindrar ju att man sen stannar hemma om situationen skulle urarta sig och man byter mening.
Men det bör också respekteras, att andra väljer att se tiden an. Semesterpengarna är ofta sparade genom längre tid och om det känns bäst att avvänta situationen och se att läget stabiliserats, då är det ju ens fria val utan att man ska höra att man sviker vännerna. Grekland finns kvar och många kommer att fortsätta resa till Grekland - så länge det känns bra! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, och det gör jag också! Inte för min skull, men för grekernas! För visst är det dem som vi bekymrar oss för, så är det!
Själva har vi det ju bra hemma också. |
|
|||
|
|||
![]()
Men til tross for dette så er turismen i år opp i forhold til ifjor i Hellas!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Många små platser och öar i Grekland som jag personligen föredrar att besöka har förlorat turister i år medan ex Kreta är en vinnare. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Eva, har du alltså sett statistik på det där någonstans? Skulle vara intressant att veta mer.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Många nyrika ryssar hade också hittat dit. Tyskar och engelsmän hade märkbart minskat sedan 2010. Lena |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hele tiden ble de passet på av politiet på flyplasssen og måtte vente til slutt med å gå ombord i flyet til Athen, ble plasert for sge selv i terminalen og fikk ikke gå fritt omkring. I Athen ventet et kinesisk 747 på disse og andre kinesere som ble fløyet hjem samlet. Russere kommer det flere av, dessverre! Men etter noen ukers opphold på Langleys hotel i Almyrida så virker det nesten som om alle turister på Kreta er fra Sverige. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|