![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Själv tycker jag vlitan är godare än vanliga horta. Här är min favoritrecept..ta några bitar Zuccinis och vlita och koka i ca 20minuter , stek lök och blanda sen ihop med vlita och zuccinis, häll i olivolja och smaksätt med vinäger och salt
|
|
|
||||
|
||||
|
Tycker snarare det låter som Radikia och inte Vlita? Vlita är som skrivet mer som stor spenat och växer mest under höst och vinter. SÅ min gissning är Radikia som är en vildvuxen "ogräs" som tillhör Horta familjen....
![]() Camilla |
|
|
||||
|
||||
|
Hej
Vi brukar köpa vlita och kalamaki gott till lunch. Ljummen chorta med olja, citron och feta är bara så gott.
|
|
|
|||
|
|||
|
Hej,
Jag har försökt ta reda på vad som ingår i begreppet "xorta" och kommit fram till följande: - Blita - heter på svenska Grön Amarant och går utmärkt att odla här - dock gärna i drivbänk eller skyddat läge. Det finns en släktning som använder som krukväxt tror jag - Antidi - frissesallat - Glistrida - portlak (gul) på svenska - går också att odla i Sverige - passar bra med Amaranten Kokas lätt, silas, hackad vitlök, vinäger och olivplja. //Astakos |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|