![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Vi gör som jag läst/hört, att greker själva gör, rundar av uppåt. Ibland blir det mer för trevligt service och god mat. Cookie |
|
||||
|
||||
![]()
Som svar till Mats kan jag säga attt jag inte betalar när vi går ut på kafe eller restaurang. Det får min man göra! Mycket skönt att inte behöva vara P K jämt. Jag vet att han rundar av uppåt, men inte fasen sitter han och räknar på procentsatser...Den där tok-sketchen med svenskar som ska betala och blir osams om vartenda öre kan jag fortfarande njuta av.
Om jag fikar ensam på stan brukar jag runda av uppåt med 5o lepta eller så. |
|
||||
|
||||
![]()
I början när jag kom hit så gav jag frikostiga 10 procent men sedan greker jag lärt känna sa att de aldrig gav dricks, mer än att de avrundade lite uppåt så slutade jag också med det. Det blir svindyrt att alltid betala 10%. Om jag går ut o äter för 10 euro 5 dagar i veckan så har jag ätit för 100 euro o skulle då alltså ha gett 10 euro i dricks....100 kr?! Undra på att det finns gott om inkastare när turistsäsongen börjar. Inkastarna försöker aldrig få in en grek, vare sig på restauranger eller butiker, det är turisterna man är ute efter. Man ger heller aldrig dricks till den som ÄGER restaurangen.
Om jag gick ut o åt i Sverige så skulle jag alltså betala 25 kr i dricks om jag åt o drack för 250 kr???!!! Eller om jag åkte taxi för 400 kr så skulle jag alltså betala 40 kr i dricks???!!!! Det gör man ju inte i Sverige - normalt - så varför ska man göra det i ett land utanför Sverige, vare sig det är Grekland eller nåt annat land. Var och en får naturligtvis göra som den vill, men jag gör som grekerna! Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Där är vi nog olika
![]() ![]() Överallt ger jag dricks om jag är nöjd och ingen eller väldigt lite om jag inte är nöjd. Malin- som själv en gång i tiden jobbade i branschen ![]() Malin |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|