Ja, selvsagt er årsaken at de har den avtalen = selskapet/guidene skal tjene på det!
- og
derfor vil de "skremme" flest mulig som er på velkomstmøter/ deltar på utfluktene til å velge de tavernar, bilutleiefirmaer, guld, teppe og skinnforhandlere (gjelder spes utflukter til Tyrkia) som de anbefaler.
Ved å si at d e r kan dere spise trygt, d e har gode biler og forsikringer,
d e r blir dere ikke lurt på gullet, der får dere gode priser osv,!
Til de som evt ikke er særlig reisevante, vil de da spre en "frykt" og mange velger å lytte til rådene for sikkerhets skyld.
Selv har jeg aldri blitt syk av n o e jeg har spist i Hellas , og jeg har forsøkt " de underligste steder", selvsagt kan det være en forskjell på
hva som tilbys og
hvor velsmakende og godt tilberedt maten er, men...,
det er ikke der det blir
anbefalt å gå man får den beste og mest tradisjonelle greske maten vel?
- det er ikke i hvert fall ikke min erfaring, jeg skygger oftst unna de stedene med alle klistremerkene på vinduer og dører, men selv sagt finnes det unntak

Det e n e s t e de kan være sikre på når det gjelder bil er at det blir dyrt, vi har flere ganger hatt en g o d bil i tre dager for samme pris som det kostet for e n dag der selskapet anbefalte å leie.
- jeg kaller det "skremme"
En gang, på en utflukt til Tyrkia, fikk vi den "beste" ( verste) bekreftelsen på systemet

- da gikk vi faktisk innom en anbefalt forretning

- kan ikke huske om vi handlet, men mens vi kikket litt på varene kom innehaveren med et "bildegalleri" og ville vi skulle peke ut hvilken guide som hadde sagt vi skulle gå dit.....