![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Nu har jag oxå fått mottagn beviset fr Aten, med tydlig stämpel.
Svenberg har du ringt o fått besked om köpet kan hävas?? Lycka till o Godnatt! |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ursäkta sent svar, jag ringde alldeles nyss, men då satt min kontaktperson upptagen i telefon så den som svarade skulle be henne att ringa upp mig - vi får se vilket år det blir.. ![]() Citat:
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Hon ringde tillbaka rätt snabbt!
Hon fortsätter att hävda att jag inte kan ångra mitt köp.. Jag ringde till min kontakt på Konsument Europa (KE) och förklarade att jag inte vet vad jag ska göra längre, och som han sagt tidigare så ska de driva mitt fall vidare. Så nu samlar jag ihop det han bett mig om, och ska eposta de inskannade dokumenten till honom så tar dom detta vidare. Han berättade att han hade flera ärenden mot Agean just nu - kan det vara någon av er måntro? ![]() Jag har inte varit i kontakt med banken ännu om att få återbetalt mina pengar, trodde någonstans att Aegean skulle gå med på att häva mitt avtal och sedan betala tillbaka. Eftersom de fortfarande står på sig så har de självklart inte betalat ut något heller - KE rekommenderade mig att kontakta banken snarast och berätta hur det ligger till. Min kontakt hos Aegean proppsar på att de följer alla lagar, vilkor och direktiv. Dum som jag var så tänkte jag inte på att säga att om dom gjorde det, så hade dom inte fått ta betalt i förskott. Under samtalet med ABC så frågade jag om jag kunde få numret till huvudkontoret eftersom det inte gick att resonera med henne, men då började hon vackla lite. Jag sa att jag kunde ta fram numret själv (hade det redan framme) och läste upp numret för henne och frågade om det stämde. Då sa hon direkt att det är henne jag ska prata med, och ingen annan.. Vi får se, jag hoppas att KE kan hjälpa mig. Enligt dom så ska jag ju ha lagen på min sida men det skulle inte förvåna mig om det finns något kryphål någonstans ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Nu när jag scannade in mottagningsbevisen så la jag märke till att det inte alls var ikryssat att det var "Levererat" till Aten. De kanske inte är så noga med sånt i Grekland.
Från Aten fick jag en stämpel och ett datum när det hämtades ut, från Rhodos var det bara en underskrift. Nu är mina papper inskickade till KE. Håller alla tummar jag har! Jag har helt plötsligt blivit lite skakis på om direktivet verkligen gäller. KE säger att det är så, och utefter vad jag och flera andra som har ärenden mot Aegean så låter han väldigt säker på sin sak. Det jag tänker närmast på är att Aegean Blue hävdar att direktivet gäller enbart för semesterpaket (o.dyl.) som är över 1 år, men jag har inte kollat igenom allt i direktivet för att se om det gäller om det är PRECIS 1 år, eller om det faktiskt måste vara 1 år och 1 dag för att direktivet ska gälla. Jag märkte dock att när jag pratade med Anette på Aegean idag (min kontakt, nu orkar jag inte hålla på namnen längre) så visste hon numera om det nya direktivet och att det gällde semesterpaket/klubbar som är över 1 år. Första gångerna jag pratade med henne, hävdade hon att det inte alls gällde sådana klubbar eller paket som dom sålde.. Så något har ju hänt iaf.. Och som i stycket ovan, när hon säger att det gällde ÖVER ett 1 år, och inte precis 1 år (som dom säljer) så gäller inte direktivet - här blev jag då osäker men stod ändå på mig och sa att det gäller från 1 år och uppåt dvs INTE 1 år och 1 dag och uppåt. Hon lät lite fundersam då men hon stod också på sig.. Och det är väl det som det handlar om, att våga stå på sig och inte sitta som en liten Svensson och svälja allt. Den här fighten SKA jag vinna. Nu när KE för min talan så kan jag inte begära mer - de kan sitt jobb bättre än vad jag kan deras ![]() Hoppas verkligen att de hjälper er också! Även om de säger att de inte kan ta direktkontakt så kan de hjälpa till med formuleringar och begrepp som är bra att ha till hands när man pratar med dom. Kanske använder KE mitt ärende som en referens huruvida de kan föra eran talan sedan också? |
#5
|
|||
|
|||
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Hej igen, äntligen ett livstecken! Jag har faktiskt skickat ett tjockt kuvert till min bank, så får vi se.. Imorgon ska jag ringa någon på AB, men usch vad det känns motigt. Känner på mig att det blir som att tala till en vägg.
Jag förstod inte riktigt, vadå 1 år.? Köpet är väl på flera år; inom ett år ska man ju resa tillb t Grekl o sen 2 ytterl veckor m RCI på obestämd tid. Så det är ju "långfristigt" liksom. Känns skönt att bråka med dem iallafall, men såg just på Aktuellt att bedrägerier ökar markant.( AB är inte de enda skurkarna, även om d känns så just nu...) Jag har en kontakt på TV 4. Kanske borde använda mig av den så att andra Rodos o Kreta-resenärer blir på sin vakt. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Kreta-mottagn-beviset har fortf ej synts till. Tänkte idag på 2 "lustiga " formuleringar i avtalsåterspeglingen; att man försäkrar att man inte har utsatts för påtryckningar och att man inte får förstöra nöjet för andra AB-gäster när man kommer tillb på sina (svindyra) sem veckor. Det säger väl en hel del om deras försäljn taktik, att nåt sånt ska behöva stå med!! Dom vet uppenbarligen med sig att man kan ha anledn att känna sig manipulerad och missnöjd...
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lustigt när jag tänker på det, att när jag pratat med Aegean så har jag inte tagit upp att dom gjort fel på denna punkt: "Forbrukere har nå angrerett i 14 dager for både timeshare og ferieklubb. Enda viktigere er at selgere er forpliktet til å gi skriftlig informasjon om angreretten til forbrukere. Med andre ord må avtalen inneholde et avsnitt om angreretten, samt et angrerettskjema." Men eftersom Anette inte kände till de nya direktiven så sa hon inget om detta såklart, men nu när hon kände till direktiven (helt plötsligt) så borde jag ju kunna spela det kortet också.. Fast nu har KE bollen i sina händer, så jag vill inte in o pilla i det spelet nu.. Citat:
Det blir helt klart som att tala med en vägg, jag anser att det är omöjligt att resonera med åtminstone min kontaktperson. Vad jag menar med 1 år är att Aegean säger att jag köpt ett semesterpaket på 1 år hos dom, och resten är hos RCI. Så vill dock inte KE se på det, utan de ser på det som en helhet eftersom vi faktiskt betalar Aegean för flera år oavsett om det är RCI som har boendet efter andra åren. Jag vet inte vad du har för kontakt inom media, men du kan ju alltid fråga vad man kan göra för att uppmärksamma det hela. Jag ställer gladeligen upp med information om så önskas! Citat:
Haha, ja, jag har tänkt på den biten också i återspeglingen om påtryckningar.. På ett sätt har man ju faktiskt gjort valet själv att tacka ja för att slippa mer info tryckas in i hjärnan efter 2-3 timmars tjöt.. Just därför vi ska vara nöjda med ångerrätten! ![]() Jag känner att vi kan komma nån vart med detta. Lustigt att KE säger att de har flera ärenden mot Aegean, och att det är olika anledningar som Aegean säger om varför man inte kan ångra sitt avtal. Vad händer om vi "ringer i grupp" (fråga mig inte hur det praktiskt ska gå till) och frågar varför vi får olika svar från dom..? Nä, nu blir det bingen.. Inatt ska jag sova gott, hoppas ni gör det med! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
God morgon!
Citat:
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Så vi har också "ångrat" oss vilket vi inte har rätt till enligt AE har som du varit i kontakt med Konsument Europa som nu har skrivit brev till AE men allt mal långsamt, samtidigt ringer AE och kan inte förstå varför. Nå min fråga är bl.a hur lång tid tog det för dig att få tillbaks information om de rek. breven ? jag vet att de läst det på Rhodos då min kontaktperson ringde och undrade varför vi ångrat oss men jag har ändå inte fått något bevis på att de mottagit det ?? hälsningar Pust hade även kunnat skriva dit stön..... |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Hej, jag har oxå skickat rek m mottagn bevis. Ett till Aten o ett till Kreta, där jag o min kille olyckligtvis skrev på. Beviset fr Aten kom snabbt, men fr Kreta har inget kommit( o det är 3 veckor sen det fr Aten kom..)
Hörde fr Konsument Europa att det är flera reklamationer på gång. Hoppas på det bästa för oss alla! |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ja jag undrar varje dag vad som hände, brukar inte alls vara så lättledd, men det var som Ni också beskriver, stimmigt, varmt och nästan 4 tim satt man i detta och första dagen på semestern var det också.
Hursom så sitter vi nu här och får hoppas det går vägen, jag har skickat mail via den grekiska konsument sidan och där informerat dom om AE sätt och agerande, tycker att Ni ska göra det samma, alla bäckar små som Ni vet, har visserligen inte fått något svar men ändå. Enligt E.konsument här hemma är det idag svårare att agera i Grekland då deras kontor där är stängt, fungerade dåligt !!! därför försöker de nu att hjälpa oss med att skriva brev här från Sverige, men tveksamt är det väl om AE tar någon notis om det, men som sagt om Ni även skriver till Greklands konsument så kanske..... Har även haft tankarna inne på att tillskriva RCI är det någon av Er som gjort det?. En annan sak är att jag tycker alla ska kontakta sin bank för att fylla i en klagan och anmodan om att få tillbaks inbetalda pengar, ju fler vi är dessto större är chansen att fler får upp ögonen på dem och deras tillväga gångssätt och skulle vi inte få tillbaks våra pengar, så kanske vi kan medverka till att de inte kan dra pengar på stället som de gör idag. Jag har både tillskrivit VISA och min bank och fyllt i en klagan som nu är igång, VISA internationellt kan visserligen inget göra, men de är intresserade av att veta vilka företag, som gör på det här viset om det visar sig att de bryter mot gällande lagar, och här säger ju direktivet bl.a att man inte får ta betalt under pågående ångertid. Hälsningar Pust |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|