![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
...sa Bull
. Så där började jag känna förra sommaren: vart tog energin i forumet vägen? Och jag undrar om den där bristen på energi beror på att alla inte verkar gilla att diskutera.Jag ser ett forum som Kalimera som en mötesplats med tre funktioner: * Frågor, svar och tips – här funkar Kalimera otroligt bra. Här finns en fantastisk bank av erfarenheter och folk som är beredda att dela med sig. * Community – det är ingen tvekan om att många ser Kalimera som ett ställe att i största allmänhet umgås kring ett gemensamt intresse. * Diskussionsforum – här skär det tyvärr ihop. Här finns sällan regelrätta diskussionsämnen, åsiktstrådar där argument möts, stöts och blöts. Och de gånger det sker så går det på något vis åt pipsvängen direkt. Själva diskuterandet verkar ske med stor vånda och vrede. Många blir arga direkt, argument bemöts med eldgivning istället för motargument. Andra har en tröskel för vad de anser vara personangrepp som är lägre än på något annat forum jag sett. Samtidigt dyker andra upp och försöker kväsa diskussionen. De kan skriva ungefär ”Vad ni tjafsar, har ni inget bättre för er?” eller ”Vilken tjafsig tråd, här tänker jag verkligen inte ens kommentera” (sic!) eller kapa tråden och byta ämne, en seriös diskussion dödas genom att några få personer börjar prata om nåt helt annat. Som jag ser det är det där energin försvinner. Ett diskussionsforum utan folk som vill diskutera dräneras på liv. Olika åsikter ger ett forum näring – men på Kalimera ska man helst inte ha olika åsikter, minsta negativa synpunkt på något som helst bemöts med ”Vilken tur att vi är olika!” eller ”Vi ska väl inte bråka, vi är väl här för att vi älskar GREKLAND” – båda kommentarerna är riktiga forumklassiker. Diskussionsforum brukar dra till sig folk som är pigga på att just diskutera, att argumentera för och emot – men av någon anledning som jag aldrig förstått så verkar det inte gälla här. Det är rent sorgligt att Skandinaviens särklassigt bästa Greklandsforum inte ska kunna ha långa, engagerade diskussioner om samhällsfrågor som t ex våldtäktsmålet på Samos och den ekonomiska krisen. Nog borde här finnas ett Greklandsintresse som går djupare än båttider och bildgåtor? För övrigt håller jag med LaRose, Admirala, EvaL och Kimmen. |
|
|
|||
|
|||
|
Inkfish, I love you! Härligt att du tycker som jag, för jag tycker som du.
![]() ![]() (Du ser Göran, vad du har lärt mig - tack!) Jag ser i alla fall att vi inte är ensamma om att vilja diskutera, glädjande nog. Men det är sååå synd att det inte finns ett större intresse för en djupare inblick i landet Grekland. Det är ju så förbaskat roligt och lärorikt och utvecklande att se och höra saker från olika håll! Forat är ett fantastiskt tillfälle till att både ta del av andras åsikter och erfarenheter och att dela med sig av sina egna. Vi är säkert många som har mängder att bidra med. Egentligen. Inkfish, du skrev att du aldrig har förstått vad oviljan att diskutera beror på. Tror du inte att det är försvar helt enkelt? Man känner sig lätt hotad, när man är styrd av den dualistiska synen med "positivt" och "negativt". Det blir så mycket skygglappar och allt blir så känsligt och man vill inte veta och... det är helt enkelt bekvämast så för många. Det finns ju också folk som bara är intresserade av värmen och tzatzikin och det är inget fel. Det är ju bara att stå för det och inte jämra sig över att andra vill diskutera andra, s k "negativa saker" (i mina ögon verkligheten). Men, men... "vi är ju alla olika och tur är väl det!" ![]() ![]() ![]() "Bopia" har skrivit ett PM till mig och vill ha en ursäkt. Jag ska citera det och svara i ett annat inlägg här. Fler än de kan ju tycka att jag betett mig illa och då kan det vara bra med ett "offentligt" svar från min sida. Eller kanske blir det också fel. Jag vet inte. Kanske lär jag mig vad det lider. Om det inte tvingar mina inlägg att bli alltför andefattiga...
|
|
|
||||
|
||||
|
En meget god analyse fra Inkfish's side. Selv har jeg ikke vært så aktiv på andre områder enn den første kategorien av innlegg, det som har med spørsmål og svar når det gjelder konkret informasjon, der jeg har forsøkt å bidra med erfaringer som jeg håper andre kan ha nytte av.
Når det gjelder diskusjoner, har jeg ofte hatt lyst til å kaste meg inn i tråder om saker jeg mener noe om, men det ender med at jeg setter meg på hendene og bare leser hva andre skriver, for det aller meste. Hvorfor? For det første har jeg også registrert at en del har en meget lav terskel for å oppfatte argumenter personlig, og jeg er litt redd for at språklige misforståelser også kan være med på å forsterke dette. Jeg må også få lov til å si (med fare for å sette i gang reaksjonen jeg nevnte i forrige avsnitt ;-) ) at jeg oppfatter det som om det finnes en del "verdensmestre" her som virker som de har monopol på alle de riktige svarene, som mener noe om de aller fleste spørsmål som tas opp, og som kan virke nokså nedlatende mot dem som har andre synspunkt. Dette er også med og får meg til å "sitte på hendene". Jeg må tilføye at her kan det også hende jeg gjør folk urett, og at kanskje misforståelser av språklige nyanser er med og gir dette inntrykket. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|