Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-30, 09:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)

Jag kan inte låta bli att vara besviken på "grekiska folket". Det kan inte bara vara professionella anarkister som härjar i Aten?
Jag förstår samtidigt deras frustration. Men vad är alternativet till stålbadet? Jag är varken nationalekonom eller historiker, "bara en tänkande människa". Vilket jag vet att jag inte är ensam om.

Sitter nu och letar efter en resa i två veckor, blir det en resa så blir det blir till Grekland, det är ändå det landet som drar, lite konstigt känns det ändå

Hur känner ni andra?

// Helén
Gammal 2011-06-30, 10:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)

Jag är heller ingen expert och känner på liknande sätt som du. Visst kan man som "vanlig människa" känna att regeringens sparpaket slår orättvist även här ibland men inte blir det sådana protester för det. Grekerna verkar iaf tycka att alla andra ska betala...

Malin - som kommer åka ner iaf
Gammal 2011-06-30, 10:05
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Jag har följt med mycket via live-tv och dom som kastar sten och tänder eld på bilar mm är mest unga killar. Skulle inte förvåna mig om det är samma människor som ställer till oreda på fotbollsmatcher. Något alternativ till stålbadet har jag inte hört talas om. Nu får vi göra det vi kan för att hjälpa grekerna=välja Grekland när vi ska ut och resa. Och se till att vi får kvitton på det vi sätter sprätt på. Jag har tex aldrig fått ett kvitto på någon hyra trots att jag bott där sammanlagt ett par år, har iofs inte frågat efter något heller.
Gunilla
Gammal 2011-06-30, 10:29
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag är heller ingen expert och känner på liknande sätt som du. Visst kan man som "vanlig människa" känna att regeringens sparpaket slår orättvist även här ibland men inte blir det sådana protester för det.
Tillhor samma grupp som ovanstaende, aven om jag har ett brinnande intresse for historia

En fraga som dykt upp i mitt lilla huvud ar: Vad tycker och kanner de greker som flyttar till Sverige, Norge, Finland, Danmark etc?
De maste ju fa en shock nar man betalar hog skatt ( automatiskt via arbetsgivaren ) far kvitton overallt ( nastan i allafall ), pension vid 65 och slipper att betala " under bordet " etc etc.

Nagon kalimera som har erfarenhet ?
Gammal 2011-06-30, 11:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det kan inte bara vara professionella anarkister som härjar i Aten?
// Helén
Jo, det er faktisk det. Et fåtall "profesjonelle" protestører, iallfall. De fleste som protesterer er fredelige mennesker, som bare møter opp utenfor parlamentet uten brannbomber eller batonger, og de vil at protesten skal gå fredelig for seg.
Det foregår slike fredelige protester utenfor mange greske rådhus i mange byer for tiden. F. eks i Nafplio møter folk opp hver kveld kl 8, det holdes taler og ropes slagord, og politiet er ikke til stede engang, fordi det foregår i helt fredelige former.
Det er synd at noen ytterst få får ødelegge for de mange i Athen.
Gammal 2011-06-30, 13:16
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Attityden tycker jag är helt fruktansvärd. Jag blir mörkrädd varje gång en demonstrant intervjuas. Blir förbannad samtidigt som det bara rinner av mig.

Vi åker i morgon. Avbokade en natt i Aten på tillbakavägen. Tur att vi bokat hemfärden med eftermiddags-/kvällsflight. Håller tummarna att inga strejker sätter krokben för oss istället
Gammal 2011-06-30, 14:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Avbokade en natt i Aten på tillbakavägen.
Hvorfor i alle dager har dere det

Hold dere unna Syntagmaplassen, så merker dere ikke en ting av uroen og protestene
Sjansen for å bli utsatt for streik er vanvittig mye høyere enn å treffe en sint protestant
Gammal 2011-06-30, 16:02
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Admirala har helt rätt!

Professionella antagonister har funnits ända sedan "kristallnatten".
Syftet då och idag är lika. Skapa upplopp och traumastämning.
Det är inte de greker jag känner eller umgås med.

Ett tydligare budskap är en strejk eller en ovilja att hjälpa till just nu under rådande omständigheter.

En av mina vänner är skeppsklarerare i Piraeus och är förtvivlad just nu.
- Massor med båtar, men ingen som vill jobba!
- Resultat: Det kan kosta honom jobbet som en efterdyning.

Jag förstår "Grekssons" ilska över det som beslutats högt över deras huvuden, men gemene man är inte våldsam eller rebell.

- Om du däremot attackerar eller angriper hans/hennes familj blir situationen annorlunda.

//Uffe

Ps: När det gäller Syntagma? Är ni "tittare"?????
Jag skulle för allt i världen undvika den platsen just nu......
Gammal 2011-06-30, 16:11
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jo, det er faktisk det. Et fåtall "profesjonelle" protestører, iallfall. De fleste som protesterer er fredelige mennesker, som bare møter opp utenfor parlamentet uten brannbomber eller batonger, og de vil at protesten skal gå fredelig for seg.
Av de foton och filmer som kablas ut så vet jag inte om jag kan hålla med om att det är ett fåtal.
Grekssons kanske rycks med?
Gammal 2011-06-30, 16:37
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
.

Jag förstår "Grekssons" ilska över det som beslutats högt över deras huvuden, men gemene man är inte våldsam eller rebell.

- Om du däremot attackerar eller angriper hans/hennes familj blir situationen annorlunda.

//Uffe
Just det här förstår inte jag... Över deras huvuden???? Är inte Grekland en demokrati där de folkvalda tar besluten...? Jag kan också tycka att Reinfeldt tar beslut över mitt huvud ibland men det är ju så det är...

Malin
Gammal 2011-06-30, 17:14
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Jag har följt med mycket via live-tv och dom som kastar sten och tänder eld på bilar mm är mest unga killar. Skulle inte förvåna mig om det är samma människor som ställer till oreda på fotbollsmatcher. Något alternativ till stålbadet har jag inte hört talas om. Nu får vi göra det vi kan för att hjälpa grekerna=välja Grekland när vi ska ut och resa. Och se till att vi får kvitton på det vi sätter sprätt på. Jag har tex aldrig fått ett kvitto på någon hyra trots att jag bott där sammanlagt ett par år, har iofs inte frågat efter något heller.
Gunilla
Ja, vad känner vi. Jag håller med allt som Wardakis/Gunilla skriver.

Jag vill tillägga detta. Alla greker har någon gång låtit bli att betala moms. Alla är mer eller mindre skyldiga till en gemensam skatteflykt men det är politikerna som under många många år har låtit bli att stoppa denna skatteflykt därav underskottet samt såklart korruption, anställningar inom den statliga sektorn för deras släktingar (en av 10 arbetar inom staten!) osv osv.

Tråkigt att polisen som försöker göra vad de är tillsagda (rätt eller fel det får man avgöra själv) och riskerar sina liv på Syntagmatorget för cirka 800 Euro i månaden alltid skall få skäll och otacksamhet av politikerna och folket som de försöker skydda.

Det finns mycket att skriva om detta ämne men jag är förstås besviken på Grekerna som inte är patrioter då de säljer sitt eget land för egen vinning. Ingen har brytt sig om att alla försöker undgå att betala skatt och nu har vi resultatet.

Jag älskar Grekland och är mycket ledsen för hur de har misskött sitt land.

Siv
Gammal 2011-06-30, 17:22
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Andriotissa Visa inlägg
Jag älskar Grekland och är mycket ledsen för hur de har misskött sitt land.
Instämmer
Gammal 2011-06-30, 18:04
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Hvorfor i alle dager har dere det

Hold dere unna Syntagmaplassen, så merker dere ikke en ting av uroen og protestene
Vi skulle bott 150 meter ifrån Syntagmaplatsen, så det känns tryggare att avstå helt. Kan också tänka mig att det inte är kul att vara hotellägare i Aten i dessa tiden...
Gammal 2011-06-30, 20:52
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Andriotissa Visa inlägg
Jag vill tillägga detta. Alla greker har någon gång låtit bli att betala moms. Alla är mer eller mindre skyldiga till en gemensam skatteflykt men det är politikerna som under många många år har låtit bli att stoppa denna skatteflykt därav underskottet samt såklart korruption, anställningar inom den statliga sektorn för deras släktingar (en av 10 arbetar inom staten!) osv osv.
Jag kan inte helt hålla med dig i din beskrivning av grekiska folket och politikerna som två separata grupper. Är det inte snarare så att ett demokratiskt land, som Grekland, har de politiker "man förtjänar"?

Här hemma i min absoluta närhet har jag 4-5 politiker jag känner väl. Allt från lokala lekmannapolitiker till någon som nästan nådde riksdagen, fördelade på i stort sett samtliga partier. Det här är helt vanliga svenskar med fel och brister men jag är faktiskt säker på att de har ett ärligt och oförvitligt uppsåt med sitt uppdrag (även om jag vet att det finns undantag även i Sverige givetvis).

Utan att egentligen veta något om Greklands politiska system undrar jag om det inte är så att ett samhälle som är genomsyrat av skattesmitarkultur, korruption och svågerpolitik röstar fram politiker av samma skrot och korn? Politikerna är med andra ord en spegel av samhället i stort.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hur känner ni andra?
Måste tyvärr säga att känslan för Grekland har svalnat. Vi har precis kommit hem från en resa till Prag och Österrike och kan konstatera att det finns väldigt många andra trevliga länder och platser att besöka. När man hör att det skriks glåpord av hat efter tyskar och andra nordeuropeer i Grekland, för att vi "tvingar på" dem sparpaket, är det svårt att tycka att man ska åka dit pga nån slags solidaritet. Vi talar alltså om det land i Europa som är och har varit den största mottagaren av EU-stöd.
Nu har vi en resa till Grekland i höst, som är bokad sedan länge, men hade vi bokat i dag hade det nog blivit nått helt annat land

Lars
Gammal 2011-06-30, 21:03
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
När man hör att det skriks glåpord av hat efter tyskar och andra nordeuropeer i Grekland, för att vi "tvingar på" dem sparpaket, är det svårt att tycka att man ska åka dit pga nån slags solidaritet.
Man vill gärna tro att det inte är sant, det är sällan det uppstår rök utan eld... Det rimmar väldigt dåligt med att de själva hävdar sin oskuld för att i nästa stund skylla på de turister som via sin skattsedel skickat en hel del euro in i landet.....

// Helén
Gammal 2011-07-01, 07:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Misstänksamheten mot övriga Europa märks i många intervjuer och det är en skrämmande mentalitet som förs fram. Kanske en överlevnadsstrategi men inte lockar den fler turister till landet. Mycket sorgligt. Om grekerna inte skärper sig nu kommer det att bli en kraftig nedgång av antalet turister till landet. Svenska barnfamiljer kommer inte att vilja ha glåpord kastade efter sig när de reser till Grekland.

Personligen överväger jag att stanna hemma trots bokade biljetter med SAS och grekiskt inrikesflyg. Om den här stämningen och strejkerna fortsätter kommer fler än jag att tänka i samma banor. Det finns många andra länder att besöka.

Eva
Gammal 2011-07-01, 07:51
UlfWimans avatar

@nilam/Malin

Vad jag menade var att "Grekssons" känner att de inte kan påverka något trots "demokrati", därav skrev jag i ett annat inlägg att det finns många förslag på att införa "direkt demokrati" i stället för "representativ demokrati".

@Eva

Jag har full förståelse till din inställning och jag tycker själv att om vi är med och bidrar så ska de inte "kasta skit" på oss och låtsas som om de inget visste. Jag har fakta från 2001 då € strömmade in i landet och det blev grekisk julafton. Nu är det "helt plötsligt" dags att betala?
Då skriker "man" efter EU som betalare.

Det finns ett ord som härstammar ur grekiskan och det är "solidaritet", undrar starkt om "Greksson" vet ordets innebörd?

//Uffe
Gammal 2011-07-01, 07:56
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Jag räknar mig inte till kategorin Greklandstokig, även om vi de senaste somrarna besökt grekiska övärlden.

Är inte ekonomiexpert, men tänker att Grekland inte skulle ha släppts in i EU med facit i hand. Lätt att vara efterklok.

Misstänker också att EU-pengar (inte bara i Grekland) går till en hel del ogenomtänkta "projekt" där lokala politiker och företagare skor sig. På lilla ön Schinoussa byggdes en stor väg FRÅN byn genom ön. Varför? Ja, det kanske fanns en plan med det...?

Uppenbarligen finns en stor klyfta mellan politiker och gemene man i Grekland. Vi talar om politikerförakt i Sverige, men det är en krusning på ytan.

Själv njuter jag av sommaren i Sverige och tycker det är skönt att vara hemma den vackraste årstiden av alla. Oavsett väder. Lyssnar på "Sommar", vattnar blommorna eller klipper gräset, renoverar huset och slipper bekymra mig över om båtarna till övärlden kommer att gå eller inte!

Men...
man ska nog inte enbart ha Aftonbladet och nyhetsbilderna som källa till hur det är i Grekland. En helg i Aten fungerar nog bra om man håller sig borta från Syntagmatorget. Och båten avgår förr eller senare. Vi hade en del strul förra sommaren när vi öluffade, men det var bara att gilla läget. Väl ute på öarna märktes ingen oro.
Allt löser sig. Värre för grekerna själva.

Eftersom jag inte är Greklandstokig har jag heller inget dåligt samvete för att jag "sviker" Grekland. Jag sviker lika mycket Spanien och Irland i så fall!

Sa till maken häromdagen:
"Nästa gång vi reser vill jag åka till ett land där de har riktigt gott vin!"

Aina

P.S. Tycker också det är skönt att debatten här på Kalimera blivit lugnare.

Senast redigerad av Aina den 2011-07-01 klockan 08:04.
Gammal 2011-07-01, 08:02
UlfWimans avatar

@Aina

Du satte en bra och tydlig knorr på debatten.
Sådant uppskattas av mig i alla fall.
Jag är inte heller "greklandstokig" och det framgår ganska tydligt i de inlägg jag gör. Jag har levt i verkligheten utanför turismen och då är det inte det Grekland som många framhäver i forumet.

Enkelt, medaljen har en baksida.....

//Uffe
Gammal 2011-07-01, 09:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Är inte ekonomiexpert, men tänker att Grekland inte skulle ha släppts in i EU med facit i hand.
Det är skillnad på EU och EMU (euro-sammarbetet).
I EU ska de som europeisk demokrati så klart vara med. Euron var de inte kvalificerade för och borde därför haft kvar drachmern.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.