![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Här i Norrbotten finns mkt fint o vackert att åka o kolla på.Vi har Storfosen utanför Älvsbyn en fantastisk fors tillgänglig även för de med barnvagnar o rullstolsburna.Mäktigt att stå alldeles nära forsen
![]() Sen har vi Gammelstads kyrkby med kyrkstugor o den vackra kyrkan med Albert Pictor målningar o underbart altarskåp och går man nerför gränden kommer man till Hägnan ett område med gamla hus som visar hur man levde förr en lanthandel kafé bagarstuga osv osv och här har det varit spelmansstämma i helgen. Oj det finns så många smultronställen att visa på. Jokkmokk med Attjémuseét och innan man är framme i Jokkmokk passerar man polcirkeln.Det gör man oxå om man tar en vacker tur i Tornedalen, där kan man bla kolla på sikhåvning i ***kolaforsen. Även i min hemstad Boden finns små pärlor att uppleva,vandring i fortet,bra fiske i älven.Brännastrand inne i stan fin promenadväg servering musikpaviljong.Sist men inte minst i Norrbotten har vi midnattssolen och här är det ljust dygnet om. Välkomna till Norrbotten!!!! Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Monica,
Norrbotten känner jag faktiskt rätt väl. Min fru kommer fråm Juoksengi, vid polcirkeln i Tornedalen. De ljusa sommarnätterna i Norrbotten eller Lappland är underbara minnen från flera besök. Alla som inte har upplevt detta har missat en upplevelse. Ett underbart minne är en midsommarafton i Neistenkangas en bit ovanför polcirkeln en midsommarafton för åtskilliga år sedan. Det var en logdans eller något sådant. När det blev paus vid elvatiden drog ett lämmeltåg ut till bilparkeringen. Bagageluckor fälldes upp och serveringen började och där serverades både det ena och det andra. Jag kände inte någon förutom min svåger och min fru. Det var inget hinder. Man blev inbjuden till bagageluckor både till höger och vänster och 5 minuter senare kände jag alla. Den norrbottniska gästfriheten är enorm och Tornedalen är verkligen fantastisk. Även sikfesten vid ***kolaforsen har jag varit med om vid något tillfälle. Jag har många fina minnen därifrån och även från Kiruna, Abisko, Nikkaluokta och Riksgränsen. Norrbotten och Lappland: svensk natur och kultur som man bär med sig hela livet efter att ha gjort ett besök. Maten: renskav och fjällröding skall vi inte bara tala om. Det är svenska råvaror och mat i världsklass. Kycklingen i Pakistan har inte en chans (har det senaste året varit 5 ggr i Pakistan så jag kunde inte låta bli). /pawik |
|
|||
|
|||
![]()
Lappland - på finska sidan - har jag semestrat många gånger i min ungdom. Badat rökbastu, fiskat, ätit gravad sik på tunnbröd. Men jag uppskattade inte det när jag var ung, saknade stadens puls. Nu skulle det vara fint att uppleva det igen!
I år har vi hyrt en stuga i Finland, nära Saimaa, och då blir det bastubad, fiske och bad vid egen strand. Exotiskt... Problemet med att semestra här i norden är ju att man har inga garantier på fint väder. Och det är ju det vi längtar till... |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|