![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men säg att han lyckas. Vad händer då på Athens gator...? Det vi sett idag var då bara en försmak. Man protesterar mot de åtstramningar som finns idag. Och nu ska de bli ännu tuffare. Och nästan osäljbara statsföretag för 50 Miljarder ska säljas mot folkets vilja... Och lyckas han inte? Då lär inte Grekland få några mer pengar från EU och bankerna. Och då följer troligtvis en statsbankrutt. Och vad som händer då kan man bara gissa. Det kan gå lugnt tillväga, men det kan också bli problematiskt. Och Ny Demokrati kräver nyval! Vill de verkligen ta över detta? Dessutom finns det inte tid för ett nyval. Jag uppfattar det mest som ett spel för galleriet. Men de vinner direkt om de lyckas driva igen det. Och då lär det inte bli något åtstramningspaket... Vilket leder till statsbankrutt... Så just nu är det att välja mellan Pest eller Kolera... Men det finns en möjlig tredje väg som bl a Olli Rehn nämnt. Och det är att EU och bankerna förlänger lånetiden. Det skulle minska trycket något på Greklands amorteringar på lånen och därmed förbättra ekonomin. Och då skulle ev Grekland kunna få lite lägre räntor också, vilket ytterligare skulle förbättra situationen. Men det låter som att både EU och bankerna är ovilliga att diskutera den lösningen. I alla fall ännu så länge... Vi har en spännande tid framför oss. Men när jag såg bilderna från Athen i kväll tycker jag inte det börjat speciellt bra... Men det man läser och ser om demonstrationer som urartar osv händer ju alltid i Athen och Thessaloniki och berör aldrig öarna. Så ur den synvinkeln finns det ju ingen anledning att avstå från att resa. Fast man nog bör undvika de centrala delarna dessa båda städer... På öarna blir det ju besvärligt först om bankerna slår igen och statsanställda slutar gå till jobbet vid en ev statsbankrutt... Ett annat problem är att en statsbankrutt troligtvis påverkar färjetrafiken. Eftersom rederierna har stora statliga subventioner, som de troligtvis inte får ut då, kan de tvingas att reducera antalet avgångar eller höja biljettpriserna kraftigt eller i värsta fall ställa in helt en tid. Så ur alla synvinklar är nog en statsbankrutt det sämsta alternativet av de som finns. Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Någon vänlig själ kan ju få förklara hur det kommer sig att euron kan stiga 40 öre på ett par veckor mitt i kaoset. Är det bara för jag ska åka på söndag eller?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Karin som åker på torsdag... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
DET funderar jag också på. Blir till att växla in i eftermiddag!
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|