![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcd...ls&autostart=1
Eller var din fråga kanske retorisk... Edit: För trött för att läsa in nyanser, därför kanske svaret/länken blev lite goddag yxskaft... ![]() Är man bekymrad kan UDs sida kanske vara till hjälp. http://www.swedenabroad.com/Page____37008.aspx Senast redigerad av Mikaela den 2011-06-15 klockan 20:21. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1. en i det närmaste institutionaliserad korruption (fakellakia) 2. likaså institutionaliserad nepotism (svågerpolitik på alla plan) 3. vänstervridna och fanatiska fackföreningar som är emot alla förändringar 4. en uppsvullen offentlig sektor som folk inte litar på (finns en halv miljon statsanställda som borde avskedas) 5. skatteflykt som folknöje 6. stor brist på socialt kapital, grekerna bryr sig mest om vad som gynner den egna lilla gruppen (familjen, byn, yrkeskåren ...) och inte vad som gynnar det allmänna Det här är problem som genomsyrar samhället från topp till botten och är alltså inte bara ett problem hos den politiska eliten (som "vanligt folk" ofta vill göra gällande) Till detta kommer att kollektivt martyrkomplex (med djupa historiska rötter) som ser Grekland hela tiden som offer för stormaktsspelet (förr i tiden England och Frankrike, idag antingen USA eller Tyskland eller IMF eller EU). Härvidlag påminner Grekland mycket om Serbien. Många trodde att Papandreou var rätt person att ta sig an denna nödvändiga kulturrevolution, och jag tror att han hade ärliga avsikter. Så: även om man som genom ett trollspö skulle kunna nollställa alla landets skulder idag är risken överhängande att man på ett eller två års sikt skulle vara tillbaks i samma knipa om inte grekerna tillsammans mäktar med att ändra sig själva i grunden. Men: jag undrar om landet då fortfarande skulle vara så attraktivt som turistland. Vi uppskattar väl ofta den lite slarviga och anarkistiska manyana-attityden och det charmiga kaos i landet (så länge vi slipper bo där). Ett Grekland bemannat av ordentliga svenskar skulle kanske vara rätt så tråkig. Slutsats: Nordeuropéerna borde kanske vara beredda att underhålla ett slarvigt Grekland för att där kunna koppla av på sina semestrar. |
|
|||
|
|||
![]()
Det är som vanligt. Låt politiker sätta upp regler och samtidigt tolka dem så blir det en soppa lika välsmakande som den kretensiska påskvarianten.
Detta kaos kanske tvingar fram en mer bildad syn på hur EU skall fungera. Hoppas att det finns någon grekisk auktoritet som kan förklara att det finns bara sämre alternativ än det som tyskarna under sitt historiska arv tvingats föreslå som räddningspaket. http://www.dn.se/resor/allt-fler-tur...aljer-grekland Die dumme Schweden |
|
|||
|
|||
![]()
LITE intressant tycker jag det är att en av avregleringarnas och privatiseringarnas största vapendragare (jag syftar då på IMF) inte alls kan tänka sej att privata banker och långivare ska behöva ta ansvar för att man ger dåliga (dvs osäkra) lån. DÅ ska minsann det offentliga gå in och stå för fiolerna och göra bankerna skadelösa (dvs ska inte behöva ta några kreditförluster).
|
|
|||
|
|||
![]()
Staten tyckas tappa greppet om utvecklingen i landet (enligt BBC):
http://www.bbc.co.uk/news/world-13783420 |
|
|||
|
|||
![]()
... och t o m grekiska nationalbanken säljer nu grekiska statsobligationer (p g a rädslan för statsbankrutt:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unt...768647,00.html Jag minns att en grekisk vän för fler år sedan sa att "Grekland är ett skämt". Man börjar förstå, men nu fastnar skrattet i halsen. |
|
|||
|
|||
![]()
En heftig debatt, dette! Noen ganger forstår jeg svensk for dårlig til å forstå hva som egentlig sies. Ironi for eksempel, eller skjulte meninger.
![]() Artikkelen er sikkert ikke å forstå som 'bibelen', ga likevel (meg) noe mer innblikk i en del av det som foregår. Her og i Hellas ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Pratade nyss med Agean Airlines om deras flyg ut ur landet i juli, och det kan faktiskt inte säga vad som händer om landet går i putten. De rekommenderar att man kollar med de igen innan man åker till Grekland (typ nästa vecka). De vet alltså inte om flygplatserna fungerar.
Jag antar att Natoländer som Norge kan ta hem sina medborgare från t ex Souda på Kreta, men fan vet hur Sverige gör. Om dessutom färjetrafiken ställs in som tidigare antyddes, då är man fast, och ingen vet hur länge. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
[quote=Seukel;243219]
Jag antar att Natoländer som Norge kan ta hem sina medborgare från t ex Souda på Kreta, men fan vet hur Sverige gör. quote] Vi har jo noen F16 der nede, men jeg tror de har begrenset plass til passasjerer med feriebagasje ;-) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Jag förlitar mig på svenska UD att de inte låter oss svälta ihjäl i Grekland. Såvida grekerna inte föklarar EU krig så kanske man kan evakueras med svenskt flyg ![]() ELLER ÄR DOMEDAGEN NÄRA ![]() KANSKE GÅRDAGENS MÅNFÖRMÖRKELSE VAR ETT JÄRTECKEN ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Svenska UD vet inget heller. Har kollat med ambassaden.
Alla avvaktar vad sker just nu. Åker man snart åker man på vinst och förlust. Hur tänkte Du att UD skall samla ihop folk från alla möjliga öar om inte färjorna är i trafik heller? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eller också får man ta med sig en egen uppblåsbar!
![]() ![]() ![]() /Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Nyfiken bara - har du ställt in din och familjens planerade resa till Kreta?
|
|
|||
|
|||
![]()
Ställt in? Går inte ... Inte ombokningsbar. Får väl kasta pengar i sjön.
|
|
||||
|
||||
![]()
Går inte? Det är väl bara att inte åka?
Jag måste säga att din trovärdighet minskar i takt med Greklands soliditet om du åker ner. Det låter väldigt oansvarigt att åka med familj och barnbarn till den situation du målar upp här. Vad är några tusen i förlorade pengar mot det? |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|