![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Nja, det är en sanning med modifikation.
Vad kursen står i är egentligen helt ointressant för oss rsenärer. Det är vad vi får köpa vår resevaluta för som har betydelse. Idag kostar euron 9.30 hos både Forex och X-change. Jag bryr mig inte om vilket då jag växlade för någon vecka sedan... Planet lyfter i morgon bitti ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det ger bättre kurs att ta ut pengar i bankomat på plats.
/kimmen |
|
|||
|
|||
![]()
Helt rätt. Jag gav ca 9.08 i snitt när jag tog ut från mitt konto på Swedbank när jag var nere i förra veckan.
Bästa kurs här hemma är också via bankomat som spottar ut Euro. Jag fick ge 9.18 två dagar innan jag åkte. Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar också ta ut pengar på bankomaten. Ofta är det väldigt bra kurs oavsett land. Även här i Sverige brukar jag ta dansk valuta i bankomaten till bra kurs. Har dock råkat ut för att vissa banker utomlands har tagit en ockerkurs. Ta en gata i Italien t.ex där kan det finnas tre-fyra olika bankautomater på några hundra meter. Har för mig att Grekland har rätt många olika banker/automater. Kan inte minnas jag känt mig blåst i Grekland, jo kanske en gång? Nu spelade jag vinnare och tvilling på en häst och var så klok att jag tog ut 1200€ på Forex. Nu ska vi ju till Mykonos så de pengarna lär väl bara räcka 3-5 dagar om prisbilden stämmer som det ryktas illa om. Det börjar faktiskt kosta redan. Bad hotellet hämta oss på flygplatsen och fick till svar omgående. Visst hämtar vi er men det kostar 12€
Ser också nu att den resan vi köpte i vintras för 14000 kostade 23000 förra veckan så visst kan det vara bra att vara ute i god tid. |
|
||||
|
||||
![]()
Nyligen såldes euron för 9.20 av Forex och X-change så det är inte så stor skillnad.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hela 6 öre i skillnad mellan att köpa euro på Forex mot uttag i bankomat den 9/6 (9.30 mot 9.36). Jag tog ut 200 euro automaten och tänk att den vinsten är liktydig med två små flaskor vatten gratis! Vilken toppenaffär! Skämt o sido, men jag tror att många växlar av ren vana. Det är faktiskt en något bättre affär att ta ut pengar på plats. I vanliga fall, idagsläget hade jag nog hellre växlat innan avresa, man vet inte om "krisen" påverkar kursen på plats negativt? |
|
||||
|
||||
![]()
När jag var i Rom för c:a 1½ månad sedan betalade jag med VISA kreditkort några gånger. Högsta kurs blev 9,03 och lägsta 8,94. Nu vet jag inte vad Forex hade för växlingskurs då i början av maj.
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Den varierar ju väldigt beroende på var och hur du köper din valuta. // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
. Det jag menar är att marknadens valutakurs avviker ganska mycket mot resevalutan oavsett om det är i bankomat eller växelkontor. Ungefär som guldpriset per uns inte är speciellt relevant när man köper smycke. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ok, jag är inte så bra på att uttrycka mig i text.
Ser att ibland när man läser vad man själv skrivit att det inte ser trevligt ut. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Viktigast av allt är väl att kursen gått ner en hel del sedan förra året. Om det sen kostar 10 eller 15 % mer eller mindre att semestra så är det inte mer än att man klarar det. Skulle priset rasa iväg 30 - 50% så att euron kostade 15kr eller att kostnadsnivån drog iväg motsarande så skulle jag bli bekymmrad.
Vem minns inte när en öl på restaurang kostade 150drx och en pasta carbonara kostade 400drx ![]() Alltså 5 spänn för en öl och 12 spänn för en tallrik mat ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En sak att tänka på när man använder kort utomlands;
Ibland får man frågan (både när man tar ut i bankomat och när man betalar) om man vill "debiteras" i t.ex. EUR eller i SEK. Enligt uppgifter från kunniga personer ska man då alltid välja den lokala valutan, t.ex. EUR. Då är det min egen hemmabanks valutaavgifter som tillkommer. Väljer jag istället SEK är det den utländska bankens avgifter som tillkommer - och de är i 99 fall av 100 högre än hos min egen bank. /kimmen |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|