Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-11, 18:25
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Väderrapport 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg

Imorgon ska vi ha likartat väder, perfekt för utflykter och shopping eller romantiskt mys på hotellrummen, men från torsdagen ska sol och värme tillta. Hoppas jag slipper dementera de sista raderna.

//Kikh
Låter som musik i mina öron Jag har varit ganska nojig de sista dagarna!!!!
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 13:06
duotone duotone är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Låter som musik i mina öron Jag har varit ganska nojig de sista dagarna!!!!
Samma här. Vi åker imorgon . Som vädret verkar bli här med 7 grader på söndag så är det nog varmare på Kreta iallafall .
Hoppas inte det blir nåt trassel med strejken nu bara. Har de strejkat färdigt?
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 13:15
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av duotone Visa inlägg
Samma här. Vi åker imorgon . Som vädret verkar bli här med 7 grader på söndag så är det nog varmare på Kreta iallafall .
Hoppas inte det blir nåt trassel med strejken nu bara. Har de strejkat färdigt?

Strejken varade i hela fyra timmar under gårdagen, den ska helt säkert vara över för denna gång. Förhoppningsvis slipper vi fler, det tycks som om de flesta förstår allvaret med vår skenande ekonomi och försöker strejka med "förstånd".

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 13:23
Kikhs avatar

Standard Väderrapport 2011

Nu ett kort vädermeddelande.

Efter ett kraftigt skyfall över Galats vid 11-snåret idag har vädret vänt. Solen skiner över en ljusblå himmel och stora VITA stackmoln kommer in från nordväst. Det är så rent och klart ute att jag kan se ända bort till Kolymbari från köksfönstret.

De närmaste dagarna ska vi få 20 till 25 grader varmt, sol och svag till måttlig vind. Havet är fortfarande kallt efter de vindar som skickat in avkyllt havsvatten till stränderna, och kvällarna kan vara kyliga då dimman/fukten från havet rullar in över byarna.

Efter en promenad genom Platanias, Agia Marina och Stalos igår vid 23.30 kan jag tala om att Platanias har puls, Agia Marinas barägare behöver kunder och i Stalos har bara tre barer "nattöppet" med lågt kundunderlag.

I Agia Marina var köket på Romanza öppet när jag dök in klockan 23.00, vrålhungrig, och jag behövde inte vänta många minuter innan mammas hemlagade underbara Boureki ställdes fram jämte en flaska iskall Alfa.
Förutom "disco-party" på Epimenidis hade Kaluha och Kathodon öppet, trots att det var folktomt. Jag gillar Kathodon eftersom även lokalbefolkningen går dit, och för att de har låga priser på iskall Alfa

Under gårdagen strejkade även båttrafiken i Grekland, men här i Souda bröt de strejken efter tre timmar och 9-färjan till Aten avgick punktligt.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 13:38
liner liner är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
I Agia Marina var köket på Romanza öppet när jag dök in klockan 23.00, vrålhungrig, och jag behövde inte vänta många minuter innan mammas hemlagade underbara Boureki ställdes fram jämte en flaska iskall Alfa.

//Kikh
Å vad jag längtar till Romanza. De är ju så trevliga och välkomnande. Vi har bott på Canea Mare och åt då lunch där många dagar. Året därpå kände de igen oss när vi var där en gång, och sånt är ju alltid roligt! Nu har jag snart bara en månad kvar tills vi åker!
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 12:55
Ånimskog Ånimskog är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011

Håller på att packa för avfärd imorgon.
Ska man packa ner underställ för nattetid fortfarande?

Har du någon bra måste maträtt som du kan tipsa om?
Och i vilken restaurang naturligtvis?
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 13:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Ånimskog Visa inlägg
Grannar till mig kom hem igår. De sa att kvällarna fortfarande är väldigt kyliga så ni behöver långbyxor, långärmat och jacka. Nu borde det snabbt bli varmare
för varje dag men maj lär ha varit ovanligt kall i hela Grekland.

Jag vet inte hur bekant du är med det grekiska köket men kaninstifado, bekri meze, ungsbakad kyckling och potatis, briam och fava är några av mina favoritträtter. Grillad lever med citron och en tallrik chorta, rödbetor med feta och pinjenötter kan också vara en riktig delikatess.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 14:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ytterligare ett tips på underbart god grekisk mat är killing med ungsbakad oreganodoftande potatis samt fetafourni tillagad i ugnen med lök, tomater, paprika och kryddor.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-13, 23:13
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ånimskog Visa inlägg

Har du någon bra måste maträtt som du kan tipsa om?
Och i vilken restaurang naturligtvis?

Jag kanske är för sent ute nu, men trots dagens sol och värme är det svalt nattetid och många fryser på sina hotellrum. För er som inte redan rest, ta med en varm tröja/kofta, byxor, strumpor och varmare skor.

Mat som bör provas är bönrätter och grytor, Kleftiko eller lamm, vegetariska rätter och alltid mängder av mezedes (småplock). En riktig måltid består av en sallad som alla delar på, massor av förrätter och en eller två huvudrätter beroende på antal ätande. Sen plockar man friskt från alla fat med bara en gaffel, smuttar på valfri dryck och umgås över maten.
Tveka aldrig att be servitören rekommendera lämpliga mezedes, de vet vad som passar ihop. Själv skulle jag ge mitt vänstra öra för en portion Gavros marinata, en skordalia och en karaff ouzo just nu...

Som jag tidigare skrivit är Romanza suveräna på husmanskost, Uncle Tom's och Cactus Beach fixar allt, Kavouras inne i Chania kan sin mezedes och fisk, Steki inne i Chania har allt från smått till de berömda kycklingfileérna i genuin Kretensk miljö, Mavro Provato inne i Chania är alltid bra och To Xani i Chania är makalösa men aningen dyrare.

//Kikh
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:40.