Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Mat & Dryck (ej grekisk)

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-19, 02:53
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Julmat

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag ska också göra laxpudding och inlagd sill, sen får det räcka...enbart favoriterna.Yanna
Vänta nu Yanna, SILL??? Har du med dig filéer från Sverige eller har du hittat ett alternativ här? Jag är ingen fiskmänniska i vanliga fall och har alltså noll koll på vad som skulle passa. Laxpudding står även på vår julmeny, i Sverige var det påskmat, eftersom min grek har fått smak på det.

Här blir det prinskorv, köttbullar, laxpudding, rödbetssallad, helstekt lamm istället för skinka, rödbetssallad och vad jag nu hinner sno ihop. Bara favoriter här med. OM jag hinner ska jag göra lite hemlagad senap till korven och köttbullarna.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 10:11
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Svensk julskinka ska det vara!
Den får jag i ICA i Helsingborg, där får jag också de allra godaste prinskorvarna, som kommer från Per i Viken Chark i Höganäs - godare prinskorvar kan jag inte få.
Och så dessa små svenska köttbullar, ja det är tradition.
ICAs rödbetssallad slinker också med i köpet.

Men till skinkan hör även brunkål - mums! Undrar om det är en skånsk tradition, det med brunkålen...., eller om jag har den från Stockholm...?
Inga andra som äter brunkål till skinkan?
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 10:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Men till skinkan hör även brunkål - mums! Undrar om det är en skånsk tradition, det med brunkålen...., eller om jag har den från Stockholm...?
Ja, jag tror det är en skånsk tradition. Jag är född i Skåne och min mamma brukade alltid göra brunkål. Jag gjorde själv brunkål i många år, men tog hälften rödkål och hälften vitkål, plus äpple, ättika o sirap...det är den allra godaste brunkålen!!!
Den rödkål och brunkål på burk som man kan köpa gillar jag inte alls, den smakar på tok för mycket ättika.
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 13:16
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Rödkål äter vi förstås här i julen, hör till fläsksteken som är ett måste här i Danmark.

Ska absolut prova ditt allrabästa recept med hälften rödkål, hälften vitkål och iblandat äpple, låter smaskens. Ättikan är jag också försiktig med men sirap och kryddpeppar använder jag med rund hand.
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 21:33
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Brunkål är nog väldigt skånskt.. och tyskt. Min vän som har sin härkomst från Tyskland sa att de hade brunkål hemma hos sig till julen. Längre upp i landet är det rödkål som gäller. Jag finns i Norrköping ska tilläggas. Jag kokar min egen rödkål numera. Har hittat ett kanonrecept som bara blir SÅ gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 10:23
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Vänta nu Yanna, SILL??? Har du med dig filéer från Sverige eller har du hittat ett alternativ här?
//Kikh
Kickie, goda vänner som varit på besök har förutom kaffe bl.a. haft med sig inläggningssill, matjessill, ättika, skånsk senap, knäckebröd, havregryn och lutfisk.
Jag har även odlat gräslök, men den tog så mycket stryk av stormen o regnet så det blev bara ytterst lite kvar, räcker bara till en person liksom..
Några alternativ till sill har jag inte hittat här, men har inte kollat så noga.
Har iaf sett att det finns ngn slags torkad fisk och något som liknar ansjovis, men jag vet eg. inte om det ens smakar som ansjovis...och den torkade fisken vet jag inte alls vad det är...

Eftersom jag inte ska fira julen hemma, så kommer jag inte att ha så många rätter. Julskinka skulle jag annars kunnat salta in själv, men det räcker med det som jag får på julaftonens knytis.

Din julmeny är verkligen läcker, Kickie!

Masse, jag håller med om skinkmackan dan före...den är det bästa med julen! Jodå, ska allt skriva lite om knytisen!

Monica C: En lutfiskälskare till! Det är ju såååå gott.
Däremot avskyr jag dopp i grytan o grisfötter är ju för äckligt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:58.