![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Förtvivla icke ety den är inte bra!!!! Den bara smälter ner i pannan och blir en oformlig osthög... Den har inte något att göra med den Saganakin vi äter i Grekland! Vare sig i smak eller konsistens.
Men köp gärna deras Halloumi. Den är helt OK. Anrätta precis som Saganaki. Smakskillnaden är minimal! Sedan finns det Grilloumi! Jag har inte testat den ännu men det är Grekisk Halloumi. Men den får inte heta det för att Halloumi är varumärkesskyddat. Gissningsvis är den nog ett mycket gott alternativ.... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det håller jag faktiskt inte med om. Jag tycker att deras Saganaki är helt ok. Doppa i hett vatten. vänd i mjöl och stek först på hög värme i olivolja för att få yta, dra ner värmen radikalt så att osten inte smälter ut. Stek tills kärnan är mjuk. Sen är det bara att pressa citron över och äta.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Möjligt att jag misshandlade den men den flöt ut för mig... Och jag var inte helt imponerad av smaken heller. Däremot har jag stekt Halloumi under ett antal år med gott resultat. Men smaken är som...
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har en saganakiälskare i familjen, hon behövde ett par gånger på sig för att den inte skulle flyta ut men nu när hon lärt sig värme och tid så säger hon att den blir jättebra.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Halloumi använder jag till allt möjligt bland annat i en couscoussallad med russin, tunt skivad färsk lök, stekt halloumi i bitar, kryddar sen med kanel. Till gör jag en jätteenkel kall sås på mixad ruccola och grekisk yoghurt. Gott. |
|
||||
|
||||
![]()
Men gud så gott det låter Lovis! Det måste jag prova! Tack!
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|