Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-05, 09:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad är det som väger?

Jag har rationaliserat min packning ganska hårt men vissa produkter kan jag inte avvara. Därmot får all mat stanna hemma. Vid något tillfälle har lite hårt bröd fått åka med. Underbart gott i yoghurt. Osthyvel åkte med på de första resorna men ganska snabbt uptäckte jag att det behovet inte finns. Skär min får och getost med kniv. Har inhandlat en plastsked som också har gaffel och knivfunktionen. Den ligger nästan alltid i handväskan och är bra att ha i nödfall. Annars väger böckerna mest och skorna minst.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 12:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vid något tillfälle har lite hårt bröd fått åka med. ... Annars väger böckerna mest och skorna minst.

Eva
Precis så..hårt bröd glömde jag att jag tar med om det får plats...Leksands stora runda kakor.....Till Nikoleta och hennes make som blir SALIGA!

Böckerna väger mest...funderar på vilka jag ska ta med denna gång....
Blir nog Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Lodz, som jag började på då jag direkt köpte den inbunden. Men jag tyckte inledningen var seg så jag köper kanske några böcker av Göran Schildt i stället innan jag åker....
Fick ju bra tips i annan tråd.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 20:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Böckerna väger mest...funderar på vilka jag ska ta med denna gång....
Blir nog Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Lodz, som jag började på då jag direkt köpte den inbunden. Men jag tyckte inledningen var seg
Jag håller på med den just nu och den var trög i början för mig också. Men nu är den oerhört bra. Dock tror jag att man behöver mer koncentration och reflektion än man får i Grekland, jag skulle spara den till i höst om jag var du.

------

I min packning väger tre saker:

* böcker, har med 7-8 stycken på två veckor. Dessutom ett tungt grekiskt lexikon, ibland Lonely planet-guiden eller kopierade sidor ur den (och kalimeraguiderna förstås).

* necessär. Jag använder mina egna märken av burkar och flaskor även i Grekland, häller över i småflaskor i de fall det går men det blir tungt ändå. När det gäller solskydd vill jag ha svenska apoteksprodukter.

* mediciner. Inte just-in-case-mediciner utan sånt som jag vet att jag behöver. Dessutom några rör resorb, samarin osv.

Något ätbart har jag aldrig haft med mig, förutom rött te nån gång och linfrö för magen någon gång. Tycker dock inte det är konstigt om folk tar med sig frukostprodukter hemifrån. Vilken energi man börjar dagen med är viktigt - och man behöver ju inte äta mindre grekmat för det.

I stället för tunga badlakan har jag två saronger och en ultralätt handduk.

Vad gäller kläder bär jag aldrig hem något oanvänt, jag använder allt jag har med mig och tvättar varje grej minst en gång.
Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 20:52
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I stället för tunga badlakan har jag två saronger och en ultralätt handduk.

Vad gäller kläder bär jag aldrig hem något oanvänt, jag använder allt jag har med mig och tvättar varje grej minst en gång.
Ultralätt handduk låter intressant, skall googlas på...

Och snälla någon om jag kunde lära mig detta med att inte ta något onödigt i klädväg! Jag hade med mig 4-5 plagg som var alldeles för varma/långa att ha på sig. Efter så många år... Men när jag prövade dem hemma var de sköna, i Grekland var de som att sitta i bastu!
Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 21:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Ultralätt handduk låter intressant, skall googlas på...
Typ sån här, som från Naturkompaniet: Länk

De väger mycket lite och torkar väldigt snabbt. Inget att ligga på alltså men för att bli torr är de jättesköna.

Vad gäller det där med onödiga kläder så har jag en standardpacklista i min filofax. Följer den rätt slaviskt, det som var onödigt strök jag när jag upptäckte.

På det viset vet jag hur många ombyten jag behöver till dag och till kväll och köper jag nåt nytt så stryker jag motsvarigheten till det nya plagget från listan.
Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 22:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Och snälla någon om jag kunde lära mig detta med att inte ta något onödigt i klädväg! Jag hade med mig 4-5 plagg som var alldeles för varma/långa att ha på sig. Efter så många år...
Jag tror det har såtts ett lite frö hos dig
Inför nästa resa publicerar du din packlista innehållande saker som inte väger mer än 10kg tillsammans
Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Gita jag har gjort det motsatta lämnat alla varma kläder hemma och frysit som bara den. En gång på Naxos sista veckan i maj var det och blåsten ven i gränderna. En långärmad tröja räckte inte till de tre riktigt kalla kvällarna. En annan gång frös jag hemskt på Folegandros första halvan av aug. Det var riktigt kallt sent på kvällen. Ett annat år regnade det häftigt på Ios ett helt dygn i början av juni. Förra året var det 12 grader den dagen jag gjorde en ö-utflykt på Lesbos i början av sept. Min vindjacka och en tunn kofta kom väl till pass. Hade gärna haft en varmare tröja. Skala Eressos stränder låg öde den dagen. Finns alltså ett antal gånger jag förbannat min väl minimalistiska packning och önskat att jag haft vett att packa ner lite mer.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 13:00
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag tror det har såtts ett lite frö hos dig
Inför nästa resa publicerar du din packlista innehållande saker som inte väger mer än 10kg tillsammans
Ja, jag tror jag skall vara lite hårdare, och Ink hade en bra idé, att ha en packlista. Det har jag alltid haft för ungarna, och dessutom gett till kompisar åt höger och vänster, när de skulle åka med sina barn för första gången. Den var slimmad och testad, många gånger!

Men glöm det där med att blotta min lista , jag kommer nog att ta med mig något onödigt, kanske bara för att trotsa. En vas? Vinglas? Skärbräda? Ni ser... En golvtrasa!

Och Eva skriver så rätt, sådär kan det vara. Man saknar just det man inte tog med sig, den varma tröjan eller vindjackan. Eller den där vassa kniven, när man står där och skall laga till något med en slö, sliten kniv!

Om det blir en höstresa i år, så skall jag skissa på en lista. Tänker alltid - i Grekland - det skall jag ha med mig så och så mycket av, nog kommer jag ihåg detta - och det gör man ju inte. Skall börja skriva ner det!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.