Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-03, 13:46
j-lem j-lem är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vill du ha pengar?

oj då!! hoppas inte detta händer oss på koufonissi...
jag har iofs visa kort så hoppas på det bästa!!
mvh.jani från ett härligt koufonissi (snart antiparos)
Svara med citat
Gammal 2010-07-03, 17:42
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av j-lem Visa inlägg
oj då!! hoppas inte detta händer oss på koufonissi...
jag har iofs visa kort så hoppas på det bästa!!
mvh.jani från ett härligt koufonissi (snart antiparos)
Inga problem med Visa, träffade nu ett par som fått bege sig tidigare från Koufinissi av Mastercard anledningen.
// Helén från ett lite blåsigt Antiparos
Svara med citat
Gammal 2010-07-03, 22:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Pengar i Småkykladerna är aldrig nåt problem!

Första gången jag var på Koufonissi var posttanten enda möjligheten att växla pengar. Men när jag kom dit hade hon stängt. Återvände efter några timmar - stängt.

Då kom en vänlig granne och upplyste mig om att posttanten åkt till Aten! Jaha...? "Men gå till tavernan härintill, de är släkt".

Så jag fick växla svenska kronor till drachmer av kocken på taverna Melissa! Han tittade förbryllat på min sedel och frågade vad det var. Jag sa att det var svenska krona och berättade hur många drachmer jag brukade få när jag växlade - och då fick jag det, direkt ur kassan
Svara med citat
Gammal 2010-07-04, 00:19
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Jag har alltid med mej kort från två olika banker då jag är ute och reser men detta var ett nytt förslag på strul. Jag har aldrig förr hört att bankomater inte skulle acceptera Master Card (eller Visa heller för den delen) så nu får jag börja tänka på det också. Jag ska försöka fråga upp detta nästa gång jag är till banken.
Förresten så borde det väl finnas någon här som jobbar på bank som kan svara på det också.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-07-16, 22:19
noaminna noaminna är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Koufonissi tar inte heller MasterCard !!
Kom nyligen hem 14/7 från Kyklad...
Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 01:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Men? jag har nordea och inga avgifter drabbas jag av vid uttag utomlands inom EU! Har för mig att det kom en EU lag för ett tag sedan? den säger att inga avgifter får tas ut vid utag inom EU? kanske jag har fel?
Nä! Du har helt rätt! EU förbjöd växlingsavgifter inom EU för att antal år sedan. Därför kallar bankerna det numera för administrativa avgifter. Vilket är löjligt. Om transaktionen kommer från en dator i Grekland eller från Svedala är totalt ointressant för banken... Och orsakar inga kostnader...

De lägger oftast på 1,5 % av beloppet. Om du läser villkoren från banken står det att de läggs direkt på summan du växlat. Vilket innebär att du som kund inte ser det på ditt kontoutdrag... Det är därför du inte uppmärksammat det!!! Så är det i alla fall i Swedbank...

Men visst är det möjligt att Nordea inte tar ut den avgiften? Fast jag betvivlar det. Lusläs ditt avtal. Den delen som handlar om uttag i utlandet. Den enda bank jag vet som inte tar ut den avgiften är ICA-banken!

Citat:
Är automatuttaget i Sverige kostnadsfritt för kunden, ska kundens uttag i euro i ett annat EU-land alltså också vara kostnadsfritt. Banken får dock alltid ta ut en växlingsavgift. Denna avgift varierar mellan 0 och 2 procent beroende på vilket kort man använder.
Verkar inte stämma med EU:s intentioner.... Det var ju just växlingsavgift som förbjöds! Är det någon gammal info du hittat?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
De får inte ta ut någon avgift, men de kan ge en sämre kurs, vilket är samma sak som en avgift. Vi bytte till ICA-banken för några år sedan av just den anledningen.
Så vitt jag vet, och jag läser mycket om ekonomi, så är ICA-banken den enda som ger en OK kurs och inte tar ut extra avgifter när man tar ut pengar, de 1,5 %:en, inom EU.
Svara med citat
Gammal 2010-07-18, 20:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Vår bank tar ut en växlingspåslagsavgift på 1,5%
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-07-27, 23:47
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Hemkommen från Donoussa, Schinoussa o AntiParos och konstaterar bara att på Donoussa var det inte trevligt att stå utan pengar. Mastercard fungerade inte o det gick inte att fixa på annat sätt heller med boendet - man blev alltså inte litad på! Detta drabbade inte oss, vi har alltid med både svenksa och europengar när vi är på småöarna. Men trist att höra att det inte gick att fixa, annat var det på Anti för ngt år sedan när vår vän hade blivit av med kontokort och allt. både boedne o tursoter ställde upp, likadant var det när båten åkte med min man men jag var kvar på Tinos, utan pengar - fick hjälp av både boende och andra turister.

//Ingrid
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:01.