![]() |
|
||||
|
||||
![]()
ouzo 12 ær nog våran favorit.
sen en iskall moschofilero till feta och tomater mmmmmmmmmm då blir man sådær filosofisk och romantisk. myssa........... |
|
|||
|
|||
![]()
Barbayannis Aphrodite är outstanding, så det så! (eller jag menar förstås: tycker jag). Även Ouzo Plomarion mycket god, liksom flera andra sorter från samma ö (Lesbos). Tyvärr är det väl bara Barbayannis som är kvar i lokal ägo. Övriga uppköpta utifrån.
/Thomas |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Lite finkel rensar magen! Grumligt hemlagat Raki dricker jag, men Retsina kommer jag nog aldrig att förstå mig på |
|
||||
|
||||
![]()
Ett 20-tal besök i Grekland genom åren, varav ett på Ouzo-ön Lesbos, och kärlek till ouzon från första besöket har inneburit hyfsat många smakprov. Av dessa är det utan tvekan "12" som vunnit störst behag hos mig.
Mycket viktigare för mig är dock hur ouzon intages. Jag är inte särskilt förtjust i den av is och vatten "blaskiga" varianten som oftast serveras. Jag vill ha ouzon ren i ett glas, utan vatten och is. Däremot en rejäl flaska/karaff med kallt vatten och ett separat glas för vattnet. Sen smuttar jag ouzun och dricker vattnet separat. Suverän "måltidsdryck". Men det gäller att göra klart för kyparen vid beställningen att det inte skall vara någon is i ouzon, vilket du annars garanterat får. Och med hem köper jag som sagt nästan alltid "12". /Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Det är en förgammal länk, den gick till deras nedräknare // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Instruktiv tråd. Jag läser och antecknar.
![]() Aina |
|
||||
|
||||
![]()
När vi är i Grekland så gäller nästan alltid som måltidsdryck för mig ett glas ouzo utan vatten och utan is. Istället vill jag ha en stor flaska vatten att dricka av separat samtidigt som ouzon intages i små smuttar. Dessutom blir det när ouzon är urdrucken, till resten av måltiden ett glas retsina ur hustruns krus. Efter många resor och olika märken kvarstår trots allt "12" då det gäller ouzo och "Kourtaki" i valet av retsina.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej då har du inte smakat Barbayannis ouzo Det var Kalimera Janne som rekommenderade den
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns många favoriter när det gäller ouzo men enligt mitt tycke är "12" något bättre.
Jag köpte dock en med från förra årets resa. Flaskan fanns i en rund box med de främsta färgerna blå-vit med ett motiv som är grekiskt - motiv av hav om jag inte missminner mig. Blir inte klock på vilket namn... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ulfwiman! Roligt att höra din röst igen.
![]() En Ouzo från Plomari är inte fel ... På balkongen sitter jag lika gärna med en Ouzo eller Retsina ... eller både och. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Oj då!!!! Missade tyvärr att jag var inne och surrade i den här tråden redan för ett år sedan. Ber om ursäkt för tjatet.
Dock har inte smaken ändrats. Från årets Greklandstur åkte det med en butelj Plomari hem efter rekommendation av en grekisk vän. Har inte provat den tidigare trots besök på ouzo-ön Lesbos. Blir spännande att korka upp den i sommar och se om den slår "12". ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mina tre favoriter: Barbayannis, Plomario och... Brettos!!!
![]() Karin i ett mulet Pigadia |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|