![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Snälla Eva lista dina favoriter!! Skulle gärna prova lite mera Grekiskt när jag åker men är lite feg
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kyckling med potatis, citron, örter och vitt vin tillagad i ugn kokt zucchini och potatis med citronsmak ungsgratinerad potatis med oregano och basilika köttgryta med vin och lök gärna tillagad på kaninkött Stifado röra på gula ärter fava kokta rödbetor med fetaost ungsbakade vita bönor med örter och tomatsås gigantes ungsgratisnerad fetost med tomater och lök feta fourni köttfärsrätt papoutsakia fläskkött med vin, vitlök etc såsen är nästan karamelliserad bekri mezé friterad ost cheece saganaki kryddstark bönsoppa fasolada zucchinibollar tomatbollar sallad av aubergine melitzanosallata killing tillagad i ugn eller grillad grillad lever med citron moussaka som alla känner till fetaostsallad mjuk fetaost ostbollar grillad bläckfisk kryddstark korvgryta spetsofai friterad zuuchini zucchini plättar friterade zucchiniblommor med feta eller ris romröra tillagad med potatis finns också med bröd taramosalata olika rätter av lamm helst långkok för min del ungsgratinerad paprika ungslagad aubergine med köttfärs imam baildi citronmarinerade varma kikärter friterade degbollar serverade med honung och glass lokomades halva som är en god kaka med ursprung i mellanöstern tror jag mogna fikon Har nog glömt en del tror jag Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Eva, tack för listan som jag skrivit ut och magnetat upp på kylskåpet...har blivit så fantasilös så jag måste skärpa mig och fixa lite mer omväxlande mat. Det är inget nöje att åka och handla när det är så varmt utan man rycker åt sig samma gamla ingedienser och susar hem till skuggan på balkongen så snabbt som möjligt.
-Faktiskt kostar vi på oss ett restaurangbesök vid pensionsdags...och souvlaki finns ju över hela stan. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tipsen, Eva. Ska skriva upp. Många känner jag igen sedan tidigare, men inte alla. Fava trodde jag var rödbetor och feta, men det måste jag ha missuppfattat eller skrivit upp fel tidigare. Nåja, det märker man ju när man har maten på bordet!
![]() Blev riktigt hungrig av att läsa listan. Ugnskokt killing skulle jag vilja prova. Vi drack slut på ouzon i kväll. Har inte varit några storkonsumenter direkt. Den lilla flaskan köptes på Samos för tre år sedan... Bara två dagar kvar! Aina |
|
||||
|
||||
![]()
Roligt om den inspirera någon. Ser att jag missade en av mina absoluta favoriter ungsbakade grönsaker briam det lagar jag även till rätt ofta här hemma. Senast i fredags kokade jag en laddning tomatsås med ekologiska tomater delade i bitar, ICA:s ekologiska krossade på burk, gröna kryddor, paprika, en knivsudd kanel, lök och örtsalt. Har alltid med lite tomatsås i min briam.
Även fetost och spenatpaj tillhör mina favoriter samt stora långa gröna bönor. Små pajer av filodeg fyllda med kanelrullade äppelbitar är också gott. Som alla förstår är jag väldigt förtjust i zucchini, lite mindre road av fisk men det är säkert också väldigt gott i Grekland. Grillad kalamari har kommit med på min favoritlista efter att jag ätit mitt livs godaste på Lesvos förra sommaren. Tidigare har jag mest retat mig på gummikonsistensen men den som The Lycky Horse Shoe i Petra serverade var delikat. Hemgjord pasta som den som serveras på Folegandros och är lite av en specialité där är också fantastiskt gott med möra bitar av lamm. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Eva,
gillar Du inte lamm. Lamm kleftiko (gärna i pappersknyten) är underbart gott. |
|
|||
|
|||
![]()
WOW
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Briam har jag tagit när jag inte har kunnat bestämma mig eller inte varit vrålhungrig. Det har alltid varit gott!
Jag tackar också för listan. ![]() Min strategi i år är att inte äta några förrätter på kvällen - blev alldeles för mätt! Vill däremot äta lunch ute oftare. Då räcker det med bra med att beställa in några smårätter. Aina |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|