Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-04, 13:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Sv: Utan solskyddskräm

Mina barn , nu 4 + 6 år, använder "bara" solskydd 30 för att efter halva semestern gå ned till 25-20, vi har inte inhandlat någon våtdräktsliknande badoverall utan låter de vara nakna eller med badbyxor. De har aldrig bränt sig och blir fint bruna i långsam takt. När solen står som högst brukar de bada med T-shirt eller så ser vi till att vara i skuggan några timmar. Det känns som att antisol-propagandan är lite hysterisk, sunt förnuft och lagom dos med sol tror jag vi alla behöver! På deras näsor brukar vi dock köra solstift med faktor 50 för de blir de röda hur vi än gör. Själv kör jag en solskyddsfaktor per vecka , 25-20-15-10 , helt utan blir det aldrig. (just det , i år är vi ju nere 5 veckor, då blir det kanske lite morotsolja sista veckan )
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 14:02
Lovis Lovis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag är ju en sån där person som absolut inte borde vistas närmare ekvatorn än nordpolen Jag är rödlätt och fräknig, bränner mig oerhört lätt och överfalls av soleksem redan i april
Jag vistas i princip alltid i skugga när jag är i Grekland, under markiser, parasoll, solhatt. Mitt på dagen skyndar jag tillbaka till hotellet och stryker längs väggarna för att undkomma solens strålar (känner mig som en gremlin när den utsätts för vatten). Skyddar mig med solskyddsmedel gör jag dock alltid!
Undersökningen om sambandet malignt melanom/solskydd som publicerades i mars, fastslår att solskydd kan öka risken p g a de invaggar oss i en falsk säkerhet som ger oss ett riskbeteende i solen. Man ska dock inte glömma att undersökningen enbart kan uttala sig om den gamla typen av solkrämer som bara skyddar mot UVB strålar (de som gör oss röda). Dagens solskydd ska även innehålla UVA-skydd (de som ökar risken för bl a hudcancer). Ett riktigt bra UVA-skydd gör krämen lite gulaktig vilket inte alla gillar. Själv använder Eucerins skydd för solkänsliga och får sitta naken en kvart efter insmörjning för att inte göra ljusa plagg tillfälligt gula
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 18:25
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

[quote=Lovis;208667] (känner mig som en gremlin när den utsätts för vatten).

Kunde inte låta bli att skratta över din liknelse, f´låt

Ja, kan vara att man invaggas i tron om att man är 100 % skyddad, därför viktigt att man smörjer sig efter bad oxå, bara för att du har en vattenfast creme håller den ju inte hela dagen

Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 19:11
Lovis Lovis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

[quote=Maggan1;208703]
Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
(känner mig som en gremlin när den utsätts för vatten).

Kunde inte låta bli att skratta över din liknelse, f´låt

Ja, kan vara att man invaggas i tron om att man är 100 % skyddad, därför viktigt att man smörjer sig efter bad oxå, bara för att du har en vattenfast creme håller den ju inte hela dagen

Skratta på du!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:34.