Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-05, 09:24
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
,

Jag läste också i dag att kommunisterna demonstrerade på Akropolis i morse - med paroller som "Europas folk, res er!" Är det verkligen en spridd uppfattning i Grekland, att de har resten av Europa på sin sida? Det låter minst sagt optimistiskt i mina öron.
Jag vet inte om Sverige , men om våra politiker nu så bestämmer, ska var och en i Finland betala ca 300€ per år till Grekland (ett flyg till Grekland mindre ), men vi vill rädda Grekland (och de nationella och internationella bankerna!).
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 09:37
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
(och de nationella och internationella bankerna!).
Huvudet på spiken! Detta är ju den viktigaste anledningen till euroländernas och IMF:s lån: rädda bankerna! Precis som vanligt, alltså.
Man ska akta sej för att tro att det ligger nån slags godhjärtad altruism bakom de här låneerbjudandena. En annan bidragande orsak till beviljandet av lånen, åtminstone från euroländerna, är givetvis prestigen kring själva eurosamarbetet. Man vill ju inte erkänna vilket mindre lyckat projekt det kan vara. Hade Grekland stått utanför eurosamarbetet hade man antagligen klarat sej bättre (=kunnat sätta sin egen ränta och haft ett eget valutavärde, som vi har kunnat/haft, och inte behövt rätta sej efter vad som är lämpligast för Tyskland och Frankrike).

/Thomas
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 10:34
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hörde som hastigast i morse på nyheterna där Alexandra Pascalidou var gäst. Hon berättade om ett sjukhus som hade en hel hög med trädgårdsmästare ( tror det var 40 ?!?! ) heltidsanställda - kruxet är bara att det finns inte någon trädgård att sköta Ja , då börjar man ju undra....

//Maggan
Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 14:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
Jag vet inte om Sverige , men om våra politiker nu så bestämmer, ska var och en i Finland betala ca 300€ per år till Grekland (ett flyg till Grekland mindre ), men vi vill rädda Grekland (och de nationella och internationella bankerna!).
Fast det var inte riktigt det jag tänkte på. Jag menade mer att jag tolkar "Europas folk, res er" som en uppmaning till oss andra att göra gemensam sak med de greker som protesterar mot sparåtgärderna. Och då tror jag att de misstar sig totalt, det kan inte finnas många europeer som tycker att åtgärderna är fel.

Titta bara på Tyskland, där missnöjet är utbrett med att varje tysk får betala 1100 eller 1700 euro till Grekland (minns inte exakt siffra). Och Slovenien, som får låna (!) för att kunna bidra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:53.