![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har ni som jag några Grekiska matvaror alltid till hands och vad isåfall
![]() Jag brukar alltid ha Kalamataoliver, olivolja, fetaost, vit-och rödlök till hands ![]() ![]() Och ouzo har jag ju också förstås ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hos mig finns i stort sett alltid :Oliver, Fetaost, halloumi, vinbladsdolmar på burk, Grekisk yoghurt, honung, olivolja och grekisk balsamvinäger med honung. Och Ouzo förstås
![]() Malin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Rödlök och vitlök har jag också- men det räknar inte jag som grekiskt ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Ni är för söta tjejer! Förrutom Ouzo och, till sambons förtret, dolmadakia är finns det nog inte mycket "grekiskt" i min kyl. Fast å andra sindan är allt inhandlat i Grekland och räknas som basvaror
![]() Olivolja? Alltid, eftersom familjen gör egen. Honung - inköps när den är som bäst. Balsamvinäger - skulle aldrig sambon räkna som Grekiskt... Fetaost - när vi fyndat ett större parti. Halloumi? Kan inte minnas att vi haft ens ett gram. Oliver - ja, när det är dags att koka Soupies brukar vi köpa krossade ![]() För oss som bor här är det grekiskt att ha Brisoles i frysen, minst 5 kg vin på köksbänken och massor med fräscha grönsaker i kylen - om vi får oväntade gäster. Sen får man aldrig vara utan kyld Raki och tilltugg typ mandel, russin och torkade ärtor (som här hos oss har väääldigt kort hållbarhet...) Tzatziki görs inte ofta hemma hos de familjer vi umgås med och jag har aldrig sett en oliv på matbordet (undantaget i Soupies då). Visst är det festligt vad vi räknar som grekiskt i våra respektive världar. //Kikh |
|
||||
|
||||
![]()
Hej på er.
Oljan står framme på bordet och detta i kylskåpet. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Alfa! Min favoritöl!!! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hos mig finns det alltid olivolja som kånkats hem i petflaskor från Grekland, timjanhonung, oliver och bergste. Jag skulle gärna ha svärfars ekologiska vin hemma lite oftare, men det brukar ha en strykande åtgång dessvärre
![]() När vi bor i Grekland är kylen i princip tom med undantag av några flaskor lokalt vitt vin och färsk frukt. Vi käkar all vår mat på restaurangen ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Hos mig köpes alltid Kalamataoliver och läggs sedan in i olivolja med vitlök, enligt min grekiska svägerskas recept. Spanokotiripita brukar jag göra ett par gånger i månaden och förvara i kylen ett par dagar, det är så jätte gott och tar slut innan man hinner blinka. För att inte glömma Ouzon ![]() Hälsar Marielouise |
|
|||
|
|||
![]()
Just nu har jag fetaost,Halloumi,oliver,gigantes,dolmar,havssalt och olivolja.
Och så ouzo förstås! ![]() Anki |
|
||||
|
||||
![]()
Ouzo verkar vara det vanligaste man har
![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grekisk honung, får och getost, salt, olika gröna kryddor, oliver och olivolja finns alltid hos mig. En del har jag släpat med hem och annat är inhandlat här i Sverige men importerat från Grekland.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Grekisk honung, grekiskt vin, ouzo, olivolja, kryddor från Grekland brukar jag ha året runt men feta eller halloumi köper jag färska vid behov.
Enigma |
|
||||
|
||||
![]()
Glömde mina kryddor från Kalymnos, timjan och oregano, samt lagerblad från Karpathos
![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Igår kväll hade vi flera grekiska delikatesser hemma.
Idag endast några flaskor med Olivolja - ouzo - tsiporo, en burk timjanhonung. Retsina, en bit féta och oliver finns alltid hemma ... ifall man får oväntat besök ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så här brukar vårt kylskåp i Grekland också se ut, men vad mycket vatten du har i ditt!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hos oss saknas sällan ouzo, retsina, feta, olivolja och svarta oliver. Oliverna dock av varierande ursprung, och retsinan har vi inte riktigt alltid på vintern.
Ha, ha...... den här tråden väcker dock ett litet minne hos mig, som har att göra med att ha grekiska matvaror hemma. För en del år sedan besökte vi Rethymnon och blev förtjusta i en olivolja som vi åt där. Gissa om övriga resenärer i planet hem tittade lite konstigt på oss när vi, bland alla övrigas släpande på vin o sprit från taxfree (vilket vi förvisso också brukar nyttja), kommer kånkande i planet med en stor plåtdunk med olivolja!!!!! ![]() ![]() Dylika tilltag har ju numera blivit svårare med rådande vätske-restriktioner i säkerhetskontrollen. Svårt att få det att passera som handsprit är det ju också. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Till frukost äter jag oftast tomater med ett stycke av Dodonis gravt beroendeframkallande feta. Ibland med oliver, ibland utan. Självklart är oliverna också grekiska. Smöret har jag kastat ut, olivolja funkar till det mesta. Den ska vara av det kärvare slaget, inget inställsamt italienskt blask. Några burkar med vinbladsdolmar finns också på lut. Där är det bara Onassis som duger att äta. När andan faller på gör jag egna dolmar av de konserverade blad jag har i kylen. Yoghurt finns också på lut till tzatziki och för dessert med honung och valnötter. Ouzo, som jag är verkligt svag för, smakar inte alls lika bra här hemma som i Grekland. Särskilt inte den som finns på systemet.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag bara måste få vara med och svara på det här! Jag förstår att det här med grekisk mat är något annat för oss turister än för t.ex Kikh som bor på Kreta. Men jag gör vad jag kan för att stöda Grekland under denna ekonomiska kris. Fastän när det är frågan om jordbruksprodukter får de väl EU-stöd till det också.
![]() ![]() Och Ouzo har vi ganska ofta hemma, finns bara ett märke att köpa här "Tsantali", ganska dåligt sortiment av grekiska viner också, men köper "Rapsani" ibland. Retsina köper jag sällan. Och Metaxa dricker jag bara i Grekland. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Rakí, kalamataoliver, fetaost, färska örter (fast mest i köksfönstret) såsom oregano, basilika, persilja och timjan är ett måste. Sen kan man improvisera hejvilt
![]() Mums, tur att köttet på grillen strax är klart ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att det har sakta men säkert blivit mer och mer Grekiskt hos dom som åker ofta till Grekland
![]() ![]() Riitta ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|