Hej! Det finns olika sätt att ta sig till Skopleos utanför chartersäsong. Inrikesflyg går inte den tiden. Du måste ta dig till Ag. Konstantinos eller Volos för att ta båten över till Skopelos. Bedömmer du att du hinner över på en dag finns det turistbiljetter att köpa i en resebyrå som jag inte får nämna namnet på som ligger vid Kaningo Square. Den biljetten tar dig med båt och buss vidare och är knappt dyrare än att fixa det själv. Om du inte hinner över på en dag rekommenderar jag Volos där det finns ett utmärkt hotell precis vid hamnen, som jag inte heller får säga namnet på, som är billigt och har bra priser. Nästa dag kommer du garanterat över till Skopelos. Från Volos går det alltid en färja, vilket det inte gör från Ag. Konstantinos. De mindre båtarna blir fort inställda om det blåser.
Från Aten till Volos tar du först flygbuss till Liossion centralstation. Där går färden vidare med landsvägsbuss som tar 3-4 timmar med uppehåll halvvägs för fika.
Det finns en utmärkt grekisk hemsida som beskriver allt det här i detalj (på engelska). Jag får inte säga vad den heter men du kan ju alltid gissa...du vet ju vart du ska! Eller hör av dig till mig på
info@vandranu.se så kan jag skicka dig en svensk resebeskrivning. Lycka till!