Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-04, 19:46
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fototävlingen / manipulerade bilder

Jo det var ungefär hit jag ville vi skulle komma, att alla har olika åsikter om vad som är godkänt. Jag tycker att fotografering alltid innehåller en manipulering, vi väljer bort kraftledningar, zoomar in/ut och förändrar perspektivet, lägger skärpan där vi vill, osv osv.

Men är det verkligen mer fusk att beskära på pc´n men inte med kamerazoomen, det är ju bara tidpunkten som skiljer? Jag tycker som Elisabeth att en bild är inte färdig innan den är kopierad, printad eller webpublicerad.

Fusk-manipulering är enligt min mening när man flyttar personer/ting i tid och rum typ Stalin eller V-Gurra och särskilt mot deras vilja.
Eller om man tar en blek solnedgång och använder bildbehandlingens "psycho-disco-star-filter" så att det ser ut som "full färghandlare lever rullan på lagret"

Jag brukar ofta lyckas med sned horisont när jag har bråttom, får jag räta upp den? osv osv. Regelboken kan bli ohygglig!

Vad sägs om att bilderna skall vara tagna i Grekland och inte får förändras till innehållet men om nödvändigt får "pysslas om" på samma sätt som vi tidigare retuscherade bort dammkorn osv., oavsett verktyg?

Och det var inte min mening att skrämma bort nå´n, tvärtom, mer bilder!!
Bra bilder tas inte vid pc´n eller med "värsta kameran" de bara finns där om man ser dem.

//PO
-som iofs tycker bildbehandling är buskul.
Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 20:00
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Jo det var ungefär hit jag ville vi skulle komma, att alla har olika åsikter om vad som är godkänt. Jag tycker att fotografering alltid innehåller en manipulering, vi väljer bort kraftledningar, zoomar in/ut och förändrar perspektivet, lägger skärpan där vi vill, osv osv.

Men är det verkligen mer fusk att beskära på pc´n men inte med kamerazoomen, det är ju bara tidpunkten som skiljer? Jag tycker som Elisabeth att en bild är inte färdig innan den är kopierad, printad eller webpublicerad.

Fusk-manipulering är enligt min mening när man flyttar personer/ting i tid och rum typ Stalin eller V-Gurra och särskilt mot deras vilja.
Eller om man tar en blek solnedgång och använder bildbehandlingens "psycho-disco-star-filter" så att det ser ut som "full färghandlare lever rullan på lagret"

Jag brukar ofta lyckas med sned horisont när jag har bråttom, får jag räta upp den? osv osv. Regelboken kan bli ohygglig!

Vad sägs om att bilderna skall vara tagna i Grekland och inte får förändras till innehållet men om nödvändigt får "pysslas om" på samma sätt som vi tidigare retuscherade bort dammkorn osv., oavsett verktyg?

Och det var inte min mening att skrämma bort nå´n, tvärtom, mer bilder!!
Bra bilder tas inte vid pc´n eller med "värsta kameran" de bara finns där om man ser dem.

//PO
-som iofs tycker bildbehandling är buskul.
Amen.
Vill bra tillägga att så vitt jag kan bedöma finns det inga fotoproffs bland kalimeristerna (möjligen med undantag av ett ingift uv-dito och då menar jag inte inkfish som visserligen borde hålla kameran stadigt med så många armar, utan någon helt annan ) men ett helt gäng mer eller mindre kunniga amatörfotografer, som tar en massa dåliga bilder, flera bra och någon ensaka gång någon riktigt bra
Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 20:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

".....vi väljer bort kraftledningar,......"

Det gör INTE vi!!!
Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 20:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Om jag kunde skulle jag välja bort dem men det kan jag ju inte. Och jag tar INTE bort dem i efterhand, det anser jag är verklighetsförfalskning...
Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 20:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Om man väljer bort kraftledningar beror ju på vad man fotar ju.

Om jag till exempel vill ta en bild av kraftledningar i solnedgång så väljer jag INTE bort dem.
Inte heller om jag vill se dem spegla sig i ett glas kall mythos.
Svara med citat
Gammal 2005-10-04, 20:42
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Om man väljer bort kraftledningar beror ju på vad man fotar ju.

Om jag till exempel vill ta en bild av kraftledningar i solnedgång så väljer jag INTE bort dem.
Inte heller om jag vill se dem spegla sig i ett glas kall mythos.
Okej då, det finns kul el i Grekland!
Med ledmotivet "Ride the lightning"?

//PO

Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 10:22
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Synd att en del tänker som de gör, att manipulera och försköna!

Meningen med denna tävling är väl att vi skall skicka en bild på något som vi varit med om/upplevt, och inte något vi skulle önska?

Jag har inte rört mina bidrag och tänker kamma hem en kategori utan någon som helst manipulation

Mvh!
Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 11:44
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av 91kg
Synd att en del tänker som de gör, att manipulera och försköna!

Meningen med denna tävling är väl att vi skall skicka en bild på något som vi varit med om/upplevt, och inte något vi skulle önska?

Jag har inte rört mina bidrag och tänker kamma hem en kategori utan någon som helst manipulation

Mvh!
Jag hoppas verkligen att Du sätter in alla bilder i albumet också, felexponerade, oskarpa, sneda och misslyckade. Och inte redigerar eventuell video utan visar råfilmen oavsett hur lång den är..
Det blir säkert jättebra
Kanske är det albumet som väger 91 kg?

Jag har varit med sedan badrummet var mörkrum och suttit och funderat på vilket papper som blir bäst till varje bild, vilka partier i bilden som behövde hållas tillbaka eller efterbelysas. Det är en omistlig del i fotograferingshobbyn/yrket att göra bästa möjliga bild "från ax till limpa" utan att ljuga.
Detta gäller för mig såväl analogt som digitalt foto.

Synd att en del vill misstänkliggöra eller skita ner det de inte själva behärskar eller orkar göra.

Gå gärna in på Fotosidan.se titta runt bland portföljerna och bli lite inspirerad
i stället, eller om det känns för nymodigt, köp en fototidning.

Jag ställer upp med bilder som är ärliga men om nödvändigt efterbehandlade.

//PO
Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 12:22
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Kan någon här berätta för en "digitalkamera-amatör" hur man minskar storleken på bildfilerna? Jag gör aldrig något med bilderna (förutom att framkalla dem på papper och sätta dem i album) utan är hur nöjd som
helst att få dem från kameran till burken . Fast egentligen borde jag
nog veta hur man gör, jag som arbetar vid datorn varenda dag.

Jag har två tävlingsbidrag och de är jag fullt belåten med. Sedan blir det
kul att se om ni andra tycker likadant.

Jag tror att Janne blir väldigt nöjd om jag får denna förklaring så slipper
han en fullproppad inkorg med kameler och annat.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 13:21
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe
Kan någon här berätta för en "digitalkamera-amatör" hur man minskar storleken på bildfilerna? Jag gör aldrig något med bilderna (förutom att framkalla dem på papper och sätta dem i album)

Celbe

Du har sett ljuset!

Tanka hem ett gratis bildbehandlingsprogram. Picasa är mycket bra sådant, det fixar de 10 vanligaste missarna och gör en kopia automatiskt, Du sabbar alltså inte ditt original om Du sparar av misstag.
Det sorterar även upp dina bilder och visar dem på ett enkelt sätt.
Alla program kräver lite inlärningstid men Picasa är bland de lätttaste.

//PO

Senast redigerad av PO den 2005-10-05 klockan 13:23.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:30.