![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag har tre permanenta koltrastar, en dam och två herrar, och emellanåt kommer två herrar till. De är iofs redan välgödda av äpplen och fågelmat men inspirerad här införskaffade jag russin. Vilket de inte verkar gilla något vidare?
Undrar om koltrastar är rädda för nyheter i mathållningen? Däremot har en stare dykt upp som glupskt sätter i sig av russinen. Och som dessutom verkar vilja ta över restaurangen från stamgästerna. I morse när jag la ut ny mat syntes spår av strid i form av avslitna fjädrar. Är starar högre i näringskedjan? Är en ensam stare helt enkelt kaxigare än ett gäng koltrastar och kapabel att skrämma bort dom? Vill inte kasta onda ögat på staren men mina kolisar vill jag ha kvar!! Mica Som också längtar koltrastens vackra sång. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu ligger det 4 Kg morötter och en stor påse helfoder till fåglar på diskbänken här...
Så i morgon blir det en längre promenad. Först bort till fågeldammen, Svedalasjön som jag brukar kalla den, och sedan till fälten där bakom. Nyttigt för mig och förhoppningsvis till lite hjälp för de behövande... Det har faktiskt varit 4 - 5 plusgrader här idag så det har tärt liiite på snön. Äntligen... ![]() Senast redigerad av Peter den 2010-02-26 klockan 19:44. Anledning: Motötter... Låter inte rätt... |
|
|||
|
|||
![]()
I Kalmar har det varit riktigt vårväder idag med flera plusgrader, fågelkvitter samt sol. Härligt med fågelsången och snön har smält undan bra. Vatten har runnit och stora pölar har man fått plaska igenom med barnvagnen på farmorspromenaden i eftermiddags
![]() Nu Peter är det hopp om livet! ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det har varit plusgrader här i Gävle också, det till och med regnade lite ett tag...var det ljuvligt eller?
![]() Några fåglar vågar jag inte mata här, vill inte att de ska bli kattmat. Det finns 7-8 katter bara i min port...alla är ute om dagarna....eller i stolen på min altan ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det låter mer som om fågelbordet haft besök av en rovfågel, sparvhök exempelvis. Den har nog tacksamt tagit för sig av dina välgödda trastar. Ja, så är det ju. Äta och ätas.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har nu lagt ut russin till koltrastarna. Försiktigt kikar jag ut genom fönstret i förhoppning att få se glada koltrastar kalasa ekologiska russin.
Det enda just nu ser är maken - uppflugen på taket - frenetiskt skottande snö. Ett annat tips - för oss som har vindruvor i trädgården - är att på hösten inte plocka av alla söta druvor, utan lämna några klasar till koltrasten. |
|
|||
|
|||
![]()
Ohh, idag är det verkligen vår i luften i Malmö. Solen skiner och där snön dragit sig undan i rabattkanterna blommar snödropparna, och man kan ana de andra vårlökarna som försiktigt tittar upp.
Största lyckan infann sig när solen för första gången på många månader - för en kort stund - smekte husets norrsida. Det finns hopp! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här i Mälardalen har snön inte dragit sig undan ... mer sjunkit ihop, från 170 cm till 160.
![]() Jag undrar hur våra julrosor - som blommade så vackert i november - mår under snömassorna? ![]() Underbart att om 2 månader få resa er till Rhodos. Vi har 6 1/5 månad kvar innan vårt plan till Rhodos lyfter. ![]() Ha en skön helg! Lilla sjöborren. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|