![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Men så utöka namnen;
Totte and Manne of Gothenburg Arne Med nyinköpt mobil av märket Nokia |
|
||||
|
||||
![]()
Nja, jag ska nog se till att minska utrymmet. Drastiskt. Jag har lagt pa mig MASSOR under de har tva veckorna.
Nu ar jag pa vag till sista middagen har i Goa, ska ga till samma stalle dar jag at forsta kvallen. En fantastiskt god indisk middag for 17 kr... --- Jag bar inte sjal. Jo, en sjal bar jag - en mycket fin sadan fran Afghanistan som jag anvander som halsduk varje dag hela vintern. Men sedan marknaden i Anjuna i formiddags sa ager jag plotsligt sex sjalar till. Jag vet inte hur det gick till. Helt galet stalle, desperata forsaljare skrek 100 rupees och viftade med vad som helst, om man hade tittat pa nagot, sagt nej, det ar for dyrt och gatt vidare kom forsaljaren sprintande efter, ryckte en i armen och sa Tell me your price. Rena cirkusen var det. Och jag kom alltsa darifran med sex sjalar och lite annat smatt och gott, bland annat ett par sma ollifunter. (Sag tva riktiga ollifunter ocksa i dag, strategiskt utplacerade langs vagen mot Anjuna dar alla passerar pa vag till marknaden varje onsdag...) Efter att inte ha shoppat nagot alls tidigare under resan fick jag blodad tand i dag. Och dessvarre finns samma forsaljare och samma prylar har i Calangute, dar jag kommer att tillbringa hela dagen i morgon innan planet gar sent pa kvallen. Jag ska forsoka tvinga mig till stranden i morgon, och ta rickshaw dit, for om jag passerar alla forsaljarna igen kan det ga riktigt galet ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin som har uppåt ett par hundra i lägenheten... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hejsan!
I mitten av 50-talet var jag till sjöss och vi gick då in till Bombay. Där står jag tillsammans med 2:e styrman vid relingen och tittar ner på kajen. Efter ett tag ropar någon och när vi tittar ner igen, står det en indier och pekar på mig, Dålig på engelska som jag var (hade nyligen gått ut folkskolan) förstod jag ingenting. Men 2:an förstod. Han förklarade att mannen på kajen ville byta till sig min fina vita nylonskjorta mot sina två döttrar. Ni må tro att det blev världens skrattande i mässen under kvällen. ![]() Många hälsningar BSR Nyköping |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Enigma |
|
|||
|
|||
![]()
Tack Inkfish för dina härliga reseberättelse. Starkt av dig att göra denna resa ensam. Jag har gjort några i Grekland och utökat mitt äventyr med Thailand, men Indien är ett strå vassare...(Ibland blir det tufft att inte ha någon att ventilera nya intryck med).
Önskar dig nu en trevlig hemresa till Göteborg och hoppas att det inte blir allt för svårt att komma in i vardagen. Det måste finnas massor av tankar och känslor att bearbeta? Som du kanske vet har det snöat en del här. För några veckor sedan gjorde jag vad du nu gör. Bytte vit sand mot vit snö.! Så där kul! Njut den lilla tid du har kvar i värmen, även om den efter några veckor är svårare att uppskatta. Jag lovar dig, några dagar hemma så längtar du tillbaka till den sköna värmen! Ann-Charlotte |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill också säga tack till dig, Inkfish, för dina målande, tankeväckande beskrivningar. Indien måste göra ett djupt intryck, starka upplevelser som bränns fast och tar tid att bearbeta.
Jag förstår att du inte vill vara utan din upplevelse, och ändå känner jag, som Lissi, att jag är tveksam om det någonsin blir någon Indien-resa för mig. Det är så mycket man vill, och det gäller att välja det som passar bäst. Men som sagt, för de som väljer Indien är jag säker på att det är en STOR upplevelse. God hemresa och välkommen hem till vita, vackra Norden! |
|
||||
|
||||
![]()
åäö
åäö Vilken lyx ![]() Nu har jag alla bokstäverna igen. Fast smakar det så kostar det. Här på Arlanda betalar jag 29 kr/tim för att surfa, de senaste två veckorna har det kostat 7 kr/tim. Fast för det här hutlösa priset får jag inte bara de tre viktiga vokalerna (som jag glömmer att använda, jag skrev "for det har hutlosa priset ![]() ![]() Goas flygplats igår var ett mandomsprov. En sista oförglömlig kontakt med indisk byråkrati. * Först incheckningen, där tjänstemännen flitigt skrev nya boardingkort för hand till alla oss 206, med samma uppgifter som fanns på de boardingkort vi fått redan på ditresan. * Sen skulle våra noggrant ifyllda utresedokument (naturligtvis) granskas och stämplas, liksom passet, av andra tjänstemän som satt i fyra olika bås. Bra ordnat, på det viset delade vi 206 upp oss på fyra olika köer. * Men efter den kontrollen skulle alla 206 passera en och samma tjänsteman vid en och samma dörr och visa pass och boardingkort. De fyra första köerna var alltså till ingen nytta, flaskhalsen kom ju senare. (Då har jag inte ens nämnt den enda tjänsteman som alla också måste passera och vars enda uppgift var att placera boardingkortet mellan rätt sidor i passet, i de fall vi själva råkat flytta på dem. * Sen noggrann säkerhetskontroll med skanning, väskgenomgång osv. Många väskor plockades ut och gicks igenom. * Så ut genom gaten, visa pass och boardingkort. * Buss till planet - och raka spåret uppför trappan? Inte då. Vid trappan stod en väntande trojka: en tjänsteman som skulle riva av fliken på boardingkortet, en annan tjänsteman som tog hand om de avrivna flikarna och en vakt som övervakade proceduren. Ge mig styrka ![]() ![]() Men inte heller den har gången lyckades jag hitta någon tjänsteman som ville ha prydligt ifyllda försäkran att jag inte den senaste tiden visat några som helst symtom på the influenza, den jag fyllde i på utresan. Tror jag ska hänga den kylskåpet hemma ![]() (Oj, nu gick en enarmad kille förbi, jag var nära att sticka till honom en tjuga ![]() Måste också bara berätta om mitt besök på Banken igår. Hittills hade jag bara tagit ut i bankomat, såna fanns överallt, alltid inomhus även om där aldrig fanns vidhängande bankkontor, alltid med en uniformerad vakt utanför. Men nu skulle jag växla in några medhavda buffertdollar för att göra lite sista shopping och då klev jag in på banken. Snygg soft entré med mörka glasdörrar så jag klev in rätt snabbt - och fick tvärnita. Jag befann mig nämligen i ett utrymme smalt som en båthytt. En kund skulle ut när jag kom in, jag fick trycka mig mot disken för att han skulle komma ut. Bakom disken stod banktjänstemannen. Hans utrustning var en gammal telefon med två linjer, en liten dammig tjockdator och en miniräknare. För att växla mina 70 dollar behövde han naturligtvis mitt pass. Han överräckte det till en yngre kuli som kopierade det - han var redan sysselsatt vid kopiatorn, han kopierade namligen sedlar ![]() Sen fick jag skriva under passkopiorna på två ställen och sen fick jag mina pengar. På väggen bakom tjänstemannen hängde ett stort anslag om hur man skulle gå tillväga om man ville klaga på bemötandet. Men det vore mig främmande, inte minst eftersom den uniformerade vakten utanfor ingången till det lilla kontoret hade en rejäl bössa liggande över knät ![]() Sjalnotering vid hemkomsten: 8 Senast redigerad av inkfish den 2010-02-05 klockan 13:11. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Just sånt som gör att jag aldrig kommer att åka till Indien ![]() Jag blev helt avskräckt efter Israelresan då man blev korsförhörd både vid in- och utresa. Härligt att Du är helskinnad hemma igen ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
När jag var i Israel för två år sedan, blev alla resenärer förhörda. Jag var där på en rundresa och överallt fanns det många vakter och soldater. Man fick en känsla att man var hela tiden bevakad. Jag var där en gång och mer lockar det inte att åka dit. Liknande korsförhör och en byråkratisk gränskontroll kan man också uppleva vid Rysslands besök, när man åker till Moskva eller till Sankt Petersburg.
|
|
|||
|
|||
![]()
MEN...jag måste bara tillägga, trots alla kontroller, att den Israelresan på 9 dagar " I Jesu fotspår" är den mest fantastiska resa jag ändå gjort.....
Jag reste som en av 4 ledare, med en grupp ungdomar i Kyrkans ungdom från Kalmar och bodde dels i Jerusalem, sen på kibbutz i några nätter och vi besökte Cumran,( Döda havsrullarna), Döda havet, Genesarets sjö, Betlehem, Jordanfloden, ja, nästan alla platser där Jesus verkade. Att se över Jerusalem i soluppgången och se staden glimra som guld, glömmer jag aldrig. En mycket annorlunda resa där jag badade i Röda havet, Döda havet, Medelhavet, Genesarets sjö samt Jordanfloden på samma resa...det slår t o m Tinos ![]() ..OJ tala om trådkapning!!! ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tusen tack Inkfish för intressant och underhållande läsning.
Jag har drömt om att besöka Indien i snart 20 år, och efter att ha läst Shantaram och också yogat de senaste tre åren så är längtan nu enorm. Men sonen vägrar åka dit så det får vänta tills den dag jag ska semestra på egen hand. Kalypso |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för en härlig reseberättelse, Inkfish!!
![]() Jag var i Goa förra vintern och alla fantastiska reseminnen väller fram när jag läser om dina upplevelser. Tyvärr är jag inte alls lika bra som du på att sätta ord på mina upplevelser. Vi anlände till Calangute kvällen före nyårsafton 2008. Och just runt nyårsfirandet är trafiken där om möjligt ÄNNU mer kaotisk än vanligt. Så fort vi hade ckeckat in på hotellet gick vi ut för att köpa vatten, och efter en stund tänkte vi; "Hjälp! Ska vi verkligen tillbringa tre veckor i detta kaos!?" Men efter ett par dagar vande vi oss, och jag ångrar inte en sekund att vi valde att bo i Calangute. /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Kalypso och Kimmen
![]() Ja, jag är också glad över att jag valde Calangute. Även om där är kaotiskt och väldigt turistifierat så var där också väldigt mycket Indien, inte minst pga alla turistande indier. Jag besökte grannorten Candolim över dagen, där var lugnare - men enbart en badort för turister. |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag lagt lagt in en del bilder från resan i ett album som heter Goa ink
![]() (Alltså under nätverk/bilder & album). |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, Kalimera jag håller med dig. Det var underbara och intressanta bilder på "mitt drömmars" land. Speciellt tackar jag för koss-bilderna Inkfish.
Birgitta, som just nu planerar vaccination och visum till Kina i maj för sonens bröllop. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack båda två
![]() Ja, jag visste ju att du gillar kobilder, Birgitta, så jag tänkte ofta på dig när jag fotograferade de disney-ögda korna. De var så fredliga, brydde sig inte dugg när man gick förbi. Och alla väjde för dem, båda fotgängare och bilar. Den finaste kosituationen jag såg fick jag dock inte på bild. Sent en kväll när jag var på väg hem såg jag tre kalvar som fastnat i en rondell, mitt i rusningstrafiken (i Calangute är det rusningstrafik uppskattningsvis 20 timmar/dygn). De stod i mitten, verkade inte stressade, bilarna väjde men ingen stannade för att släppa igenom dem så de såg lite villrådiga ut. Då kom mamma ko från vägkanten, klev rakt igenom trafiken, fram till kalvarna som hakade på henne i en prydlig rad ut genom trafiken igen ![]() Naturligtvis var det ett helt igenom instinktivt och naturligt flockbeteende men för mig blev det så otroligt rart i alla fall ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kom just på att jag ju publicerade några "ko-bilder" från min Goa-resa förra vintern.
Dom finns HÄR. ![]() Citat:
![]() /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2010-02-12 klockan 18:10. |
|
|||
|
|||
![]()
Kon på den sista bilden var ABSOLUT sugen på en grekisk sallad!
![]() ![]() Lissi |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|