Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-12, 12:56
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Vad tror ni om denna rutt?

Tack för svar och tips angående ordningen på rutten. Självklart tar man öarna i den ordning som är mest praktiskt med båtarnas turlistor och med minst risk att bli "strandad" på slutet. ("Oj, här sitter vi och nu går vårt flyg från Santorini/Aten.")

Just nu är vi mest tända på Schinoussa faktiskt.
"Man må regne med å gå en del, ikke minst fordi den eneste byen ligger ganske høyt, sånn at det er et stykke til stranda."
Det låter alldeles utmärkt.
Och egentligen är det väl bara jag som vill till Naxos... Vi hinner nog med ett par omförhandlingar före sommaren.

Mest maken som engagerat sig hittills. Börjat leta flygresor, men inte riktigt klart än hur semestern kommer att ligga, så vi törs inte boka. Så himla billigt ser det inte ut att bli... 15 000 t/r för fyra personer?? Kanske går att komma ner om man väljer andra resdagar. Mellanlandningar inget större problem, eftersom barnen är stora. Övernatta i Aten vore skönast att slippa, tycker jag, men går väl.

Bara jag inte behöver åka charter! Om det inte blir båtluff gör jag hellre något annat. Vandrar i fjällen, öluffar i Stockholms skärgård... Jag tror det handlar om känslan att få bestämma själv, att vara flyttbar. Att ha mer att bli oense om i familjen.
"Ska vi inte åka vidare nu?"

"Nä, jag vill stanna!"

Aina

Senast redigerad av Aina den 2010-01-12 klockan 13:01.
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 22:49
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Nu börjar man längta! Och prata och titta i båttabeller. Planeringen framskrider så smått.

Tisdag 22 juni - vi anländer till Aten ganska mitt på dagen, tror jag, om flyget går som det ska.
Vi övernattar för säkerhets skull i Aten. (Inte bokat boende än, men ska.)

Onsdag - båt till Naxos där vi tillbringade två hela veckor på charter förra sommaren. Vi vill bo i Chora. Ev kvar där ända till på söndag då maken kollat upp en lämplig båt till Amorgos. En vecka på Amorgos - är det för lång tid?

Lite skönt att börja på en ö där man redan varit och bara kan koppla av. Promenera runt i Chora tills man hittar i vartenda skrymsle och vrå. Ta bussen till Plaka och i långsamt tempo med många badpauser och lunch på Paradiso vandra tillbaka mot Agios Prokopios. Retsina och kanske något att småtugga på hos O'Fotis. Den här gången ska jag sitta vid de blå borden och stolarna vid vägen!

Efter Amorgos några dygn på Schinoussa. Tre-fyra?

Sista dagarna-veckan på Paros. Och dags att återvända till Aten.

Jag måste läsa in mig på öarna.
Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 14:44
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Tisdag 22 juni - vi anländer till Aten ganska mitt på dagen, tror jag, om flyget går som det ska.
Vi övernattar för säkerhets skull i Aten. (Inte bokat boende än, men ska.)
Varför ska ni börja med att övernatta i Aten? Ni kommer säkert att hitta båtar till Naxos samma kväll som ni kommer ner och att hitta boende på Naxos är inga problem även om ni kommer fram sent på kvällen.
Vill ni se Aten så tar ni lämpligen det på slutet, då försäkrar ni er också om att ni inte står på en ö med inställda båtar då ni ska hem med flyget.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.