![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Här är ett halvhjärtat försök att blåsa nytt liv i en nästan ett och ett halvt år gammal tråd.......
![]() Köpa laptop är vi snart i färd med att göra här hemma. Tittade in och läste hela denna tråd idag då jag minns att det var på tapeten men att det var SÅ länge sedan ? Vi kommer båda i hushållet att köpa varsin, det finns väldigt olika anledningar, syften och önskemål om varför. Jag behöver visserligen inte men jag känner att syftet att uppgradera från stationär till bärbar (i stort sett stationär) är intressant och bara till fördel i så fall. Därför har jag mer eller mindre dammsugit marknaden, faktablad, tester, prisjämförelser mm. för att underlätta för sambon först och främst. Och det är en klart intressant situation, marknaden är sprängfylld med det ena erbjudandet efter det andra och allt fakta jag hittar visar att det är en djungel att leta i. Men det var som någon nämnde i denna tråd, det är omöjligt att från person till person råda eller avråda till det ena eller det andra. Kanske speciellt steget att över huvudtaget uppgradera från stationär till bärbar. Första frågan att ställa sig är alltid vad man ska ha sin nya dator till. Man kan även ha båda i gång, jag vet inte just nu hur jag själv kommer att göra då jag tar det slutgiltiga beslutet att köpa ? Men med en nuvarande 19" plattskärm så är det givet att en ny laptop inte understiger drygt 15" skärm. Tanken finns även att fortsätta använda 19"-skärmen men jag tänker inte göra mig av med den stationära burken så frågan får inget svar ännu. Har någon annan uppgraderat mera sedan tråden var i gång ? Eller har någon följt utvecklingen på laptops rent allmänt ? Hur som helst ska jag strax kolla prestanda på denna burk, kan vara kul (och kanske chockerande) från vilka prestanda jag går och till vilka, om ett tag ?? Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Uppgradera från stationär till bärbar, hm, det skulle jag inte hålla med om. Jag skulle nog skaffa en sån 10"-13" bärbar att ha med mej på resor och konferenser, men den huvudsakliga lagringen skulle jag fortfarande ha på den stationära.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har min stationära som min huvuddator där jag gör mina "storjobb" som bildbehandling, lagrimgsmedia för dessa och mycket annat. Den bärbara är just det.. bärbar. Den kan jag ta med mig runt i lägenheten om jag behöver den på annan plats. Tex lyssna på en ljudbok (som jag lånar via bibliotek) i solen på balkongen, lyssna på musik via spotify, ta med den på div möten, mm.. //Monica S |
|
||||
|
||||
![]()
Många som väljer att ersätta den stationära med en bärbar, har den ständigt inkopplad till vägguttaget. Resultatet blir då att batteriet tar stryk, då det aldrig får ladda ur helt. Med tiden, så kommer laptopen att hänga sig efter en stunds användning. Detta pga av att batteriet försöker ta laddning. Lösning kan vara attt plocka bort batteriet helt och bara köra med sladd, eller att stänga av operativsystemets försök att ladda batteriet. Eller attt köpa ett nytt batteri. Räkna med minst en tusenlapp.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Tack netwolf för den upplysningen. Jag visste bara att man bör motionera batteriet ibland. Men inte att det är av den anledningen. Det jag har märkt att när batteriet är helt urladdat så kan man inte göra ett smack med den bärbara. Inte ens när jag kopplar till elsladden på den. Är då bara att låta den vara ifred och låta den ladda upp sig. Men har man då sin stationära också så är det ingen panik.
//Monica S |
|
|||
|
|||
![]()
En absolut bestämd uppfattning i mina planer om det jag skrev i går, är att jag har noll intresse att verkligen vara bärbar eller mobil på något sätt med det jag tänker köpa. Det har att göra med den "profil" jag är, vad jag använder datorn till och framför allt var jag använder den. Skulle jag behöva jobba i den någon annanstans än på den stationära platsen hemma så har jag även jobbdatorn och den är mycket mer storleks- och utrymmesmässigt lämplig. Hur jag sedan kommer att ha kommande laptop parallellt med den stationära, ja det blir nog en succesiv "avveckling" av stationär med tiden.
Har ännu en hel de funderingar om detta, många här i forumet känner nog igen delar av det redan sagda i tråden. Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På min sedan i Maj månad inhandlade lilla Laptop går det att via batteriikonen i aktivitetsfältet justera hur man vill ha det.
Det går att klicka på ikonen och välja "justera energiegenskaper" Där kan man sålunda välja alternativet att endast använda AC dvs nätsladd. Då frånkopplas batteriet helt. Sedan kan man välja att batteriet ska laddas exv varje fredag eller så. Därmed förmenas problemet vara ur världen. Arne |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|