Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-09, 18:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Är båtluffning på utdöende?

Vi funderade över samma sak. Pratade med flera tavernaägare som var bekymrade över läget. Fourni hade i juni t.ex. ingen båtförbindelse med Aten över huvud taget pga. av båtbolagens trassel. Vi var max 40 turister på ön, mer troligt runt 25-30. En del förklarade de minskade turistströmmarna med finanskrisen - andra att Mamma Mia-öarna lockar.

Bekanta till oss kom hem efter 2 veckor på Skopelos i måndags. Där var tydligen läget "som vanligt", ingen skillnad mot andra grekiska öar tidigare år. Men Skiathos var fullständigt invarderat. Det märks att dessa öar är populära i år. Min frissa hade bokat biljetter till Aten och tänkt luffa i Kykladerna men de valde också Sporaderna istället.

Flera faktorer spelar nog in. Lägger vi ihop:
Mamma Mia
Högre priser på färjebiljetter
Finanskrisen
Trassel med båttrafiken och färre avgångar
"Miljösnacket"

så får vi ihop ganska många. Jag har hört flera som väljer att ta tåget till Medelhavet också och då ligger ju länder som Frankrike och Italien närmare till hands.

Hoppas nu att priserna på flygbiljetter inte går upp allt för mycket till nästa sommar! Pensionat- och tavernaägarna har det tillräckligt tufft som det är.
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 11:04
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
En del förklarade de minskade turistströmmarna med finanskrisen - andra att Mamma Mia-öarna lockar.

Bekanta till oss kom hem efter 2 veckor på Skopelos i måndags. Där var tydligen läget "som vanligt", ingen skillnad mot andra grekiska öar tidigare år.
Vi var på Skopelos en vecka i juni, över midsommar. Det var första gången vi var där, så jag har inget att jämföra hur det varit där innan, men där var det hur lungt som helst.
Funderade väl lite innan resan om det var så klokt att åka dit just nu, eftersom vi söker det "lite lugnare". Vi bokade Apollos sista platser för den veckan, i april, strax före resan kom det visserligen nya platser.
Vi hade inte behövt oroa oss. Nu var det ju inte riktigt högsäsong, men det fanns kapacitet för att ta emot många fler turister.
Vi svenskar var i minoritet, vi såg mest greker, engelsmän och en del norrmän där (i nämnd ordning).
Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 12:21
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Jag tror att många ungdomar och yngre vuxna väljer att resa längre bort i världen. Europa är för nära.
Asien, Australien, Nya Zeeland ska det helst vara. Sedan vill de gärna vara bort månader på en gång.

Min yngsta dotter planerar tillsammans med sin väninna att åka till Australien/Nya Zeeland efter nyår. (Själv tycker jag att resa runt i Europa hade räckt Men hon är ju vuxen nu)
Hon har sparat i många år när hon har sommarjobbat just för att kunna resa. Nu tog hon studenten i juni och hoppas på jobb under hösten för att kunna resa sedan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:06.