![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Enligt WHO:s hemsida hade man igår 257 bekräftade fall av "Influensa A(H1N1)", som man kommer att kalla den framledes. Mexico har sju bekräftade dödsfall, USA ett. Så det är ju som du skriver den eventuella utvecklingen av viruset som kan vara oroande, inte den nuvarande flunsan i sig. WHO avråder t ex INTE från resor. Nåväl, framtiden får väl utvisa hur allvarligt det blir. Än så länge ÄR det ju "bara en vanlig influensa", om än av en ny typ. Vilket ju då innebär att, beroende på vilken smittbarhet det här viruset kommer visa sig bära, alla som drar på sig viruset kommer att bli sjuka. Och som du skriver, många dör i Sverige när vi drabbas av influensaepidemier, så på det viset ska man ju inte avfärda den här heller med en klackspark. Oavsett om man befinner sig i någon riskgrupp eller inte är ju liksom inte influensa något man trivs med. Sist jag hade den var väl för två år sen, då låg jag helt utslagen i en vecka med ontöverallt och läskigt hög feber. Och då är jag (tycker jag själv då alltså ) i god fysiskt form...
|
|
|
||||
|
||||
|
Smittan är redan så spridd i världen att det är meningslöst att avråda från resande. En anledning att inte resa nu om man tillhör en riskgrupp på grund av sjukdomar eller ålder är att det kan vara lättare att få tillgång till bra vård hemma där vården känner till personen och allt är välbekant. Språket, miljön, vårdens kunskaper om den enskilda individen etc
Om myndigheterna avråder från resor till ett visst land får resenären tillbaka sina pengar. Den som avstår under andra förhållanden får själv stå för kostnaderna. Eva |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Lite statistik: En "vanlig" influensa har en dödlighet på 1 - 2 % beroende av typ. Fågelinfluensan har en dödlighet på 70 %! SARS på 80!!! När en helt ny typ av influensa utvecklas smittas minst 20 - 30 % av befolkningen! Historiskt sett drabbas världen av någon typ av farsot 3 - 5 gånger per århundrade. Det är nu 40 år sedan något sådant hände. Do the Math.... Det kanske är "Kalle Anka" när det faktiskt bara rör sig om kanske något 1.000-tal smittade. Spridningen är dock oroande. Och jag blir per automatik misstänksam när myndigheter reagerar på något som i grunden verkar tämligen harmlöst. Vet, eller misstänker de något de inte talar om...? Det är bara att hoppas att de ropar "varg" i onödan... Personligen kommer jag att luta mig tilbaka och bara läsa och lyssna på vad som händer den närmaste tiden. Och vänta på att få börja skratta åt alla konspirationsteoretiker som väl kommer att vakna så småningom. ![]() De vanligaste teorierna brukar ju vara: Ett Amerikanskt experiment som gått fel eller avsikligt spridits som test, ett utomjordiskt virus eller Al Q som hittat en ny terrorform... Ja, ja...
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|