Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2009-03-12, 01:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Euron

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
...när man sticker ut huvet och säger "vad var det vi sa?". Sorry, det tåget har redan gått...
Ja. Det tåget gick tyvärr... I alla fall om vi vill ansluta oss på vettiga villkor och vettig kurs. Det bara tog ett antal år innan det visade sig att vi hade rätt!

Citat:
Det borde vara ett erkänt faktum vid det här laget att Sveriges ekonomi tillhör de mer stabila i västvärlden, euro eller inte.
Håller helt med.

Citat:
Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten
Håller fortfarande helt med! Problemet är att det märks inte när vi skvalpar omkring i utkanten av de stora valutorna! Då tar vi stryk!

Citat:
Volvo och SAAB´s problem är ju inte svenska i botten, även om det nu läggs över på oss. Men att ta upp dem i en diskussion kring valutans eventuella vara eller ickevara är att blanda ihop äpplen och päron.
Då missuppfattade du vad jag menade. Jag skrev "dessutom". Om du inte läste artikeln så handlade den om de externa problemen som även påverkar Sverige. Med Volvo Och SAAB menade jag de nationella problemen. Jag var kanske lite för kortfattad där...

Samtidigt är det så att om de bägge skulle gå i konkurs kan det påverka vår nationella ekonomi så svårt att det kan påverka valutakursen i värsta fall!

Men jag hoppas verkligen att de klarar sig. Inte bara för ekonomins och valutans skull, utan för att bägge gör väldigt bra bilar! Tyvärr så är det ju just nu som att spela "Svarte Petter"... Vem ska sitta kvar med kortet som gör att man förlorar? Och Sverige och Svenska staten (folket) verkar vara rätt bra kandidater tyvärr. Ägarna i USA verkar spela ett riktigt fult spel...

Citat:
Italiens ekonomi har väl varit nära kollaps gud-vet-hur-många gånger. Spanien totalhavererar efter flera års positiv utveckling.
På tal om Äpplen och Päron ja... Kan du redogöra för hur Italiens och Spaniens Riksbank har agerat jämfört med vår? Jag är inte kompetent att göra det. Att jämföra andra länders agerande med Sveriges anser jag vara tämligen futilt eftersom varje land är unikt.

Sverige anses för att vara en av väldens mest stabila demokratier. Något man inte kan säga vare sig om Italien eller Spanien även om de är demokratier idag. Även en marginellt orolig politisk situation i vilket land som helst påverkar valutan. Så att jämföra dessa länders ekonomi med Sveriges är totalt meningslöst!!! Och hur jämför man den nationella infrastrukturen med industri och utveckling mellan dessa länder? Jag orkar inte utveckla det.....

Citat:
Att spela på dyrare greklandsresor vinner åtminstone inte över mig till ja-sidan.
Om jag säger att du troligtvis hade haft minst 10 % mer i plånboken netto varje månad idag, efter att du betalat dina räkningar och levnadsomkostnader, plus att dina resor till Grekland hade varit billigare. Hade det fått dig att omvärdera ditt tidigare val? För det är ungefär så det sett ut om vi antagit EUROn från början!

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
En fristående Riksbank med inflationsmål för ögonen for one thing. Det kan man inte precis säga om exempelvis Italien...
Det enda du säger är att Italens Riksbank inte varit lika skickliga som den Svenska! En intressant observation men totalt irrelevant! Även de länders Riksbanker som är anslutna till EUROn har styrmedel för att kontrollera inflationen. Att Italiens Riksbank inte har varit lika duktiga som Sveriges har inget med saken att göra.

Citat:
...men den VERKLIGA paradoxen måste väl ändå bestå i att landet med Problemen - US of A - har en valuta som stärks?
Nu får du faktiskt ta och läsa på lite... Dollarn har tappat mycket i värde mot alla stora valutor. En period låg den ner över 35 % mot Yenen tex... Japan kunde nästan köpt USA genom att växla tillbaka alla sina tillgångar i landet... Fast den har gått upp lite den sista tiden igen. Dollarn har tappat mot EUROn också. Osv...

Men du får gärna motbevisa mig genom att tala om vilka stora valutor som Dollarn stärks mot det sista halvåret/året! Du behöver bara tala om vilken valuta det gäller så kollar jag den själv. Jag ser fram mot ditt svar!!!

Anledningen till att vår Dollarkurs är så dålig nu beror på att den Svenska Kronan har tappat ännu mer i värde! Trots våra goda statsfinanser, vårt stabila statsskick och vårt utvecklade samhälle! Det är ingen som bryr sig om detta lilla både geografiska och ekonomiska "putte-land". Vi kan skrika oss hesa om våra goda statsfinanser osv. Det är ingen som bryr sig när det råder storm på den internationella finansmarknaden!!! Där är Sverige en liten fjärt! (Ursäkta ) Men så är det! Hade vi varit under EUROns "paraply" hade saker varit annorlunda. Så är det också...

Som jag sagt förut så tycker inte ens jag att allt med EU är bra. För mig så handlar det om en våg där fördelarna väger mer än nackdelarna. Tyvärr så upplever jag det som att de som är negativa inte vill se det som faktiskt är positivt. Man vill bara se det negativa. Och det tycker jag är synd.

Men EURO-kursen har förbättrats de sista dagarna! Det finns vissa svaga positiva signaler från det stora landet i väster och kanske har vi nu sett toppen av eländet. Har vi tur så fortsätter kursen nedåt så sakta så den hamnar nedåt 10.50 till sommaren som jag trodde för någon vecka sedan. Jag är lite optimistisk där...

Om inte annat för att Lissi ska kunna räkna reskassan ner mot 10 SEK i stället för 15...
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00.