![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Majoriteten av svenska folket menar du? Det finns väl inte så stor anledning för oss att yppa oss eftersom vi fick vår vilja fram...
![]() Att det är global finanskris går knappast skylla resultatet i folkomröstningen på. Det borde vara ett erkänt faktum vid det här laget att Sveriges ekonomi tillhör de mer stabila i västvärlden, euro eller inte. Och en del av den stabiliteten kommer ju då från att vi har lärt oss av misstagen och fört en oerhört klok ekonomisk politik, oavsett vem som suttit vid makten (man får väl ändå räkna in nuvarande regeringen också, även om de inte hann sitta så länge innan krisen slog till), och haft i princip total kontroll över denna politik. En orsak är ju där bland annat att vi stått utanför EMU. Volvo och SAAB´s problem är ju inte svenska i botten, även om det nu läggs över på oss. Men att ta upp dem i en diskussion kring valutans eventuella vara eller ickevara är att blanda ihop äpplen och päron. Det finns ju länder med betydligt mer djupgående ekonomiska problem än Sverige, som är medlemmar i EMU. Italiens ekonomi har väl varit nära kollaps gud-vet-hur-många gånger. Spanien totalhavererar efter flera års positiv utveckling. Hur det ser ut längre österut har jag tyvärr sämre koll på, men att Tyskland och Frankrike står inför betydande svårigheter råder det ju inga tvivel om. Så nej, den gubben går inte. Att spela på dyrare greklandsresor vinner åtminstone inte över mig till ja-sidan. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det måste vara en paradox, eller möjligen ironiskt, att Sverige, som (hittills har) har stabila statsfinanser, har en valuta som åker ner i källaren... Kan det beror på att små valutor tar stryk i orostider? Men den första frågan är den mest intressanta... Vänliga hälsningar /lemon |
|
||||
|
||||
![]()
En fristående Riksbank med inflationsmål för ögonen for one thing. Det kan man inte precis säga om exempelvis Italien...
Det handlar nog inte så mycket om att små valutor tar stryk i orostider som att man klamrar sig fast vid stora. Orsak och verkan. Följden blir ju att skvalpvalutor tar stryk, men den VERKLIGA paradoxen måste väl ändå bestå i att landet med Problemen - US of A - har en valuta som stärks? |
|
||||||||
|
||||||||
![]() Citat:
![]() Citat:
Citat:
Citat:
![]() Samtidigt är det så att om de bägge skulle gå i konkurs kan det påverka vår nationella ekonomi så svårt att det kan påverka valutakursen i värsta fall! Men jag hoppas verkligen att de klarar sig. Inte bara för ekonomins och valutans skull, utan för att bägge gör väldigt bra bilar! Tyvärr så är det ju just nu som att spela "Svarte Petter"... Vem ska sitta kvar med kortet som gör att man förlorar? Och Sverige och Svenska staten (folket) verkar vara rätt bra kandidater tyvärr. Ägarna i USA verkar spela ett riktigt fult spel... Citat:
Sverige anses för att vara en av väldens mest stabila demokratier. Något man inte kan säga vare sig om Italien eller Spanien även om de är demokratier idag. Även en marginellt orolig politisk situation i vilket land som helst påverkar valutan. Så att jämföra dessa länders ekonomi med Sveriges är totalt meningslöst!!! Och hur jämför man den nationella infrastrukturen med industri och utveckling mellan dessa länder? Jag orkar inte utveckla det..... Citat:
Citat:
Citat:
![]() Men du får gärna motbevisa mig genom att tala om vilka stora valutor som Dollarn stärks mot det sista halvåret/året! Du behöver bara tala om vilken valuta det gäller så kollar jag den själv. Jag ser fram mot ditt svar!!! Anledningen till att vår Dollarkurs är så dålig nu beror på att den Svenska Kronan har tappat ännu mer i värde! Trots våra goda statsfinanser, vårt stabila statsskick och vårt utvecklade samhälle! Det är ingen som bryr sig om detta lilla både geografiska och ekonomiska "putte-land". Vi kan skrika oss hesa om våra goda statsfinanser osv. Det är ingen som bryr sig när det råder storm på den internationella finansmarknaden!!! Där är Sverige en liten fjärt! (Ursäkta ![]() Som jag sagt förut så tycker inte ens jag att allt med EU är bra. För mig så handlar det om en våg där fördelarna väger mer än nackdelarna. Tyvärr så upplever jag det som att de som är negativa inte vill se det som faktiskt är positivt. Man vill bara se det negativa. Och det tycker jag är synd. Men EURO-kursen har förbättrats de sista dagarna! Det finns vissa svaga positiva signaler från det stora landet i väster och kanske har vi nu sett toppen av eländet. Har vi tur så fortsätter kursen nedåt så sakta så den hamnar nedåt 10.50 till sommaren som jag trodde för någon vecka sedan. Jag är lite optimistisk där... ![]() Om inte annat för att Lissi ska kunna räkna reskassan ner mot 10 SEK i stället för 15... ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jösses! Det var några år sen jag satt och skrev inlägg av den där magnituden på forum mitt i nätterna.
![]() Kortfattat - vad jag menar med mina jämförelser mot ex Spanien och Italien är att vår riksbank har betydligt friare händer att bekämpa inflationsmålen än vad de har. Att det sedan finns högre kompetens hos den svenska är fullt möjligt, det kan jag inte uttala mig om. Jag anser bara det populistiskt att trycka på folks utlandsresor, eller som någon sa "nu kostar en öl på Manhattan sjutti spänn!". För mig ligger det betydligt djupare politiska argument i botten än att handla billig öl i Grekland eller platt-tv under tiotusen på MediaMarkt. Dessutom uppfyller vi väl inte konvergenskriterierna än om jag inte minns fel, med riksbankslagen? Min jämförelse med dollarn grundade sig helt på en jämförelse med andra svagare valutor, ber om ursäkt om jag var otydlig där. Visst är det märkligt att landet som till stor del orsakar problemen kan stå kvar med en valuta som stärks gentemot övriga världen, bortsett då från euro och yen? |
|
|||
|
|||
![]()
Men herregud, Peter! Faktum är att dollarn har STÄRKTS mot euron det senaste halvåret/året! Förhållandet dem emellan låg förra våren/sommaren tämligen stabilt på 1:1.5, dvs för en euro fick du en och en halv dollar. Nu får du bara 1.25-1.30. Det är alltså inte bara kronan som tappat mot dollarn sen sensommaren förra året, utan faktiskt de flesta valutor, precis som HenricG skrev i sitt tidiage inläg
Vidare, för typ femtielfte gången, det finns alltså annat än själva valutakursen att beakta. Sverige har alltsedan folkomröstningen 2003 haft högre tillväxt, lägre ränta, lägre inflation och lägre arbetslöshet än euroområdet (enstaka länder har ibland legat bättre till än oss, men generellt sett har vi legat bättre till vad gäller dessa variabler). Tycker såna grejer är viktigare än priset för en pilsner på en taverna på Amorgos. /Thomas |
|
||||
|
||||
![]()
Där ser man, till och med så pass alltså. Då "vilar jag min väska" som det heter i amerikanska rättegångsfilmer.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Thomas! Självklart är det positivt att Sverige under flera år haft en god utveckling på många områden, bortsett från kronans värde relativt €.
Men, min poäng är att det gått att bedriva samma politik på samma sätt och samtidigt kunna dra nytta av fördelarna med EMU och då kunna behålla vår köpkraft relativt andra länder. Dessutom skulle transaktionskostnaderna minska och osäkerheten reduceras för handeln över gränserna. Och Henric: ECB är såvitt jag självständig och har som mål att hålla stabila priser på samma sätt som vår riksbank. Eller har jag missat något? Vi lär dock knappast kunna övertyga varandra om att byta ståndpunkt, men diskussioner med människor som företräder andra ståndpunkter är mer intressanta än de tillfällen då alla håller med... Sen kan man ju fundera på om vi ska fortsätta diskussionen på just detta forum... /lemon |
|
||||
|
||||
![]()
Ni ska givetvis sitta runt ett kafeneionbord i Grekland, rätta stället för intensiva diskussioner. Tre personer, fyra åsikter...
|
|
||||
|
||||
![]()
Det slår vi till på! Första rundan på mig.
![]() Nä, lemon och Peter, vi kan nog bara enas om att vi inte kan enas, i den här frågan åtminstone. Men konsensus är inte vad som fört världen framåt precis... |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() I DI står idag att läsa om en Charles Gave som är en av grundarna till analysfirman Gavekal. Han säger bland annat så här: Är det Sveriges räddning att inte vara med i valutaunionen? "Ja, det är det. Ni kan åtminstone skydda er industri och era jobb. När kronan kollapsar kan er industri ändå vara med och konkurrera om det som finns kvar av de globala affärerna. Företagen i euro-länderna har ingen chans." Men många svenska arbetstillfällen har gått förlorade? "Ja, men ni hade förlorat fler om ni vore med i eurosamarbetet." Läs hela intervjun här... |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Just nu är den rackarns euron i alla fall nere på 10.98, trodde aldrig att jag skulle uppleva en kurs på nästan 11 kr som positiv men man får vara glad för det lilla
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag står fortfarande fast vid vad jag skrev i "Dyrt"-tråden för några veckor sedan - framåt sommarn har vi en euro som ligger runt 10:20. Och då är det ju ingen katastrof längre.
Här är en som inte skräder orden: http://www.e24.se/samhallsekonomi/sv...kel_909517.e24 |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Men naturligtvis ska man läsa artikeln! Kronan har ju stärks ordentligt de senaste dagarna. Men tyvärr så tror flera analytiker som jag läst idag att det är kortvarigt. Man tror att den ska gå upp mot 11,50 igen inom kort. Vi kan bara hoppas att de har fel.... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag tycker också han tar i lite väl mycket. Det var därför jag använde det uttrycket. Men i sak håller jag med honom (åh f-n, Sherlock?
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|