![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag bor i en stad där många unga flyttat till Oslo. Flest Umebor utanför staden lär bo just där. Flera av mina vänner har i perioder jobbat i norsk sjukvård och min son arbetar i Oslo sedan flera år tillbaka. Han pendlar mellan städerna och arbetar och betalar skatt i Norge. Första åren var skatten lägre men nu betalar han som norrmännen gör. Jag har inte hört något negativt alls förutom att han fortfarande tycker att maten är lite sämre i Norge samt naturligvis väldigt dyr. Han har tjänstebil men jag vet att det är krångligt att ta över sin svenskregistrerade bil så den har han kvar här hemma.
Här kommer en användbar länk om du inte redan sett den. http://www.grensetjansten.no/side.php?id=22 Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jeg, og sikkert mange flere som bor i Oslo, er glad for alle disse unge svenskene som arbeider her, enten man møter dem som ekspeditører, servitører eller hva det enn skal være. De er jevnt over svært hyggelige og høflige og blide. Imøtekommende og tjenestevillige, langt mer enn mange nordmenn. (Håper dere svensker forstår disse ordene på samme måte som jeg, det semantiske mellom ulike nordiske språk kan noen ganger være vanskelig). Ellers - tar du trikk eller buss innen Oslo, kan du reise døgnet rundt om du lyster, for NOK 500. Forøvrig en flott måte å bli kjent på ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
I Oslo är det inte alldeles enkelt att vara, dyrt boende och lika med mat. Jag har varit i både Oslo och andra städer i tjänst c:a 15- 20 veckor/ år sedan dec 2005 och blivit både rånad och illa berörd. Ficktjuvar härjar vilt under vissa perioder och knarkare alltid. Tiggare får man räkna med i varje gatuhörn, tragiskt i en av världens absolut vackraste städer. Det som i mina ögon var en stad med hjärtlighet har blivit förvandlad till en stad med hårdhet. Delar av Karl Johans Gate och parken vid Oslo S har blivit ett "tillhåll" för både det ena och det andra.
I Trondheim, Namsos och Narvik där "känns" allt lungnare. Tänk dig en "klubb"-kväll i Trondheim, då är man nöjd;-))) |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Når det gjelder priser på flybilletter fra Oslo til Athen, kan man få disse til lave priser om man er tidlig ute med bestilling hos eks. Norwegian. Ellers gjelder KLM og SAS, og selvsagt Apollo og Ving. Det blir vel omtrent som i Sverige vil jeg tro. - I fjor reiste jeg tur/retur med Norwegian til en øy i Hellas for ca NOK 700, men så lave priser ser man vel ikke mer til. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|