![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Har du fått några blommor på den? Förstår precis din känsla angående härkomsten av växten, ser fram emot mina egna Naxoscitroner. // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Inte än, tyvärr.
De senaste åren har plantan stått utomhus från maj-september. Resterande tid inomhus. Hoppas att kanske blommorna kan komma till nästa år ! |
|
|||
|
|||
![]()
Tänkte berätta om min bouganvilla, när vi köpte den för 8 år sedan var det en ganska liten planta ca 50 cm. Numera täcker den nästan halva huset på bredden och slingrar sig upp för utetrappan upp till våran lägenhet.
Genom åren har den ganska tålmodigt klarat det mesta. 2 år har vi haft snö och den har fått frostskador så vi har klippt ner den och inte gett mycket hopp till att den skulle återhämta sig. Just nu kommer det små blomknoppar, så den är rätt tålig som blomma. Den har även ändrat färg efter åren, först var den orange nu kommer det mer starkt rosa blommor in bland de orangefärgade blommorna. Men jag måste även berätta att just nu i en stor balkonglåda har jag satt potatis från Cypern. Godaste potatisen jag har ätit i Grekland. Satte på skoj några potatisar och nu är blasten 40 cm höga, väntar med spänning att se resultaten fram till Lucia. Gubben och jag har bestämt att vi ska avnjuta dessa potäter med sill och nubbe, om det nu blir några vill säga. Monica |
|
|||
|
|||
![]()
Fick en påse halvstora söta tomater av en tant i Diafani 2005. Sparade några frön och får nu Diafani-tomater varje sommar. En normalsommar (inte i år mao) hinner de mogna på friland mot en södervägg i sydligaste Norrland. Tar nya frön varje år.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag misstänker att tomaterna smakar extra gott!
Torkar du fröna? // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Jag vill bara tipsa om att det finns särskild citrusjord och citrusgödning att köpa. Inbillar mig att det är bättre än vanlig krukväxtjord och krukväxtgödning. I vart fall har det funkat för mina små träd (inköpta på IKEA
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Absolut, men dom lever och man slipper småbarnsstadiet
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Jag plockar ur fröna ur en övermogen tomat, sköljer i en sil och torkar på en tallrik i ett par veckor. Grobarheten är närmast 100% ig. Birger |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Äta potatis som du odlar nu och kanske få smaka av dom till Lucia låter så fint. Du lever gott i värmen och alla blommor. Längtar du hem till Sverige nån gång med våra 4 st årstider? ![]() Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tog några frön/frukter (vad säger man?) från palmen ni ser på min avatar -03. Glömde bort dem i en skål därhemma i ett år ungefär och satte dem sedan i en kruka för att prova.
Nu är det 4 st ca 40 cm långa palmblad i en kruka i köket därhemma. Kul när vet var det kommer ifrån! Hälsningar Stinab |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men jag fick min dos av höst och höstfärger när gubben min och jag åkte till Evia en dag i förra veckan. Evia kallas ju den gröna ön, men just nu är det väldigt likt Sverige i höstfärgerna. Vi åkte runt ön ett par timmar, det var så vackert. Orange, gula och röda blad på träden. Vi gick även i skogen och det luktade jord och prasslade så härligt under skorna av löv. Som tur är tycker min gubbe oxå om utflykter och promenader så det gör vi ganska ofta. Snö kan jag oxå längta efter, speciellt mina barn som var 4 och 6 år när vi flyttade från Sverige. På sommaren är vi i Sverige ca 6-7 veckor så då brukar jag längta efter grekisk sommar, de senaste somrarna i Sverige har ju inte varit så strålande. Våren är ljuvlig i Sverige, men den är fantastisk även här så den saknar jag inte speciellt. Monica |
|
||||
|
||||
![]()
Det är bra Monica. Skulle vilja vara en liten fågel som satt på din axel !
Birgitta 63 ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|