Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-25, 13:18
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Vojne, vojne, skall vi på den här nu igen...

/S
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 13:20
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Som tur är är deltagandet frivilligt
Känner att jag behöver "få ett svar på" om vår familj klätt oss fel i 10 år utan att märka det
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 13:58
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Som tur är är deltagandet frivilligt
Känner att jag behöver "få ett svar på" om vår familj klätt oss fel i 10 år utan att märka det
// Helén
Absolut!
Så jag gör väl ett huvudlöst försök jag med...

Jag tror att ett "enkelt" svar kan vara att de som funderar på denna fråga aldrig klär sig fel.
Vad jag menar är att om man funderar på hur man klär i andra länder/vid "andra tillfällen" än man är "van" vid (bröllop, begravningar, nobelfester etc), så betyder ju det i sig att man faktiskt respekterar de andra kulturerna och försöker. Det tycker jag är viktigast!
De enda som eventuellt klär sig fel (om det nu ens finns något sådant) är de som inte bryr sig om hur de klär sig, eller de som inte ens har tänkt tanken på att det kan vara annorlunda i olika länder/vid speciella tillfällen.

Sen tycker jag personligen att man inte går i strandkläder på matetablissemang. Men det har inget med Grekland att göra. Det gäller oavsett om det är Grekland, Sverige eller Kirgizistan!

Sven
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 17:30
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Citat:
JA, för h.... På dem igen! De rör på sig, alltså lever dom...

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
...min fråga riktar sig till de som skrev att de skulle kontrollera på plats, hur såg det ut?
Jag var ju en av dem som tänkte göra det. Jag hade tänkt fråga min gamle vän Stelios på Tinos om detta, men när jag kom dit visade det sig att vi hade så mycket andra allvarliga saker att prata om så denna fråga fick stå tillbaka.

På den utmärkta Tavernan/Pizzerian Erato i Katapola på Amorgos så hade Andreas shorts både dag som kväll. Och inte stördes jag av det! Fast jag smålog lite innombords. Inte åt honom utan när jag tänkte på den här tråden. Nu är han ju lite speciell och tämligen "headstrong" men jag tror att han var den ende jag såg i shorts så. Annars var det mörka långbyxor och vit skjorta...

Citat:
Jag tror att ett "enkelt" svar kan vara att de som funderar på denna fråga aldrig klär sig fel.
Vad jag menar är att om man funderar på hur man klär i andra länder/vid "andra tillfällen" än man är "van" vid (bröllop, begravningar, nobelfester etc), så betyder ju det i sig att man faktiskt respekterar de andra kulturerna och försöker. Det tycker jag är viktigast!
De enda som eventuellt klär sig fel (om det nu ens finns något sådant) är de som inte bryr sig om hur de klär sig, eller de som inte ens har tänkt tanken på att det kan vara annorlunda i olika länder/vid speciella tillfällen.
Tack Zven. Det där tycker jag är väldigt bra skrivet. Speciellt det att man kanske bör fundera på hur det är i andra länder och kulturer man besöker. Och att man respekterar seder och bruk...
Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 11:29
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Helén, jag känner mej träffad.
Våra två veckors vistelse på Fourni/Ikaria bjöd på lite blandat väder. Första 5 dagarna var vi på Fourni. Då var det väldigt varmt (enligt vår moppeuthyrare varmaste septemberdagarna där på 14 år, men det sanningshalten i det konstaterandet får man kanske ta med en nypa salt, väldigt varrmt var det hursomhelst), så det kändes näst intill orimligt att ha nåt annat än shorts på sej, även på kvällarna. Och eftersom både restaurangpersonalen (åtminstone på de ställen vi besökte) och en överväldigande majoritet av matgästerna också hade detsamma, så kändes det vara väldigt fånigt att börja diskutera vad dom tyckte om att man var klädd som man var.
Till de sista 9 dagarna, på Ikaria, blev det något av ett omslag väderleksmässigt. Rätt svalt på kvällarna (runt 20 grader, ibland under), så det kändes naturligt med långbyxor. I mitt fall jeans. Och även här kände man sej inte direkt speciell med sin enkla men funktionella klädsel. Observera att jag alltså inte ställde några direkta frågor till tavernapersonalen. Det kändes helt enkelt rätt dumt att göra det, när de flesta själva var klädda ungefär som jag. Och inte märkte jag av några konstiga blickar, sämre service, etc, heller. Jag drar slutsatsen att enkla rena shorts och ren t-shirts funkar bra när det är varmt och att enkla rena jeans och t-shirt och jeansskjorta funkar bra när det är lite svalare. Andra drar säkert andra slutsatser...
/Thomas
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22.