Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-28, 10:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Räcker pengarna?!

Om ni gillar traditionell grekisk mat kan ni hitta en del prisvärda smärätter på mindre tavernor. En Chorta, fava och grekisk sallad kan delas på två och då får ni en god väl sammansatt lunch och kan skippa hamburgertallriken. Ofta nämns just gyros som jag äter ibland och hamburgertallrik som jag aldrig äter som tänkbara lågprisalternativ men det grekiska köket har så oändligt mycket mer att erbjuda men håller er undan från tavernor som bara har turisterna som målgrupp.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 12:37
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej. Här kommer ett tips. Jag har många ggr velat ut o resa.
Men har egentligen inte haft råd att slösa.
Så jag har löst detta så här.
Vissa tycker säkert det är ett alldeles knäppt förslag men för mej och min familj var det en lösning.
Innan vi åkte iväg så köpte jag bacon,margarin,smör till mackan,ost,prickig korv,rökt skinka,koncentrerad juice och kaffe.
Sen frös jag in allt utom juice och kaffe.
Dagen vi skulle resa stoppade jag den frusna maten i en påse och stoppade i en väska.
På flyget åker detta som bagage och när vi kom fram till lägenheten så var maten fortfarande kall.
Vi äter oftast bara 2 ggr/dag eftersom vi äter lite senare och då ägg/bacon + fralla.
Man står sej ganska länge på detta.
När vi kollade priset i supermarketen så är det ganska dyrt med frukostmaten.
Hemma är det tom billigare
Tex Bacon 1,5-2,50 euro. Juice 1,20-2 euro. Margarin 2 euro. Ost 2,50-3 euro för lite skivad ost.
Man kan ju givetvis ta med pulvermos,pasta,nudlar ja listan kan göras lång.
Visst många kanske inte förstår att man kan resa om man har en snål budget.
Och att äta på tavernan är halva nöjet med resan.
Men ibland får man försaka lite för att hå råd att åka.
Hoppas någon tar till sej mitt tips
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 16:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

5000:- räcker inte i en vecka efter era krav - det är bara att inse. Men fixar ni frukost och lunch själva så håller den nog.

250-300kr middag
200kr supermarket/dricka osv. ink. frukost
50-80kr solstol
100kr lunch

Om man ska slå ut det hela blir det ca. 650kr/dygn och tot. 4500kr. alltså 500kr återstående till shopping osv. Jag skulle inte resa med sån liten marginal utan lägga på en tusenlapp.

Hoppas att ni hittar en billig sista-minuten-resa så att ni kan spara lite pengar där.
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 16:53
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Jag tror nog det kan räcka. Skippa solstolarna och följ Wognsens tips, dvs frys in och ta med ost, skinka, smör, youghurt, etc, och inta frukosten "hemma". Och ta med kaffe/te ner. Allt sånt är ofta dyrare på plats därnere. T ex får man en liter youghurt här hemma för samma pris som en liten (250g?) förpackning i grekisk supermarket. Har själv gjort det tidigare, när kassan var mindre. På så sätt tjänar man på två pers nästan in en hundring per dag (exklusive solstolsutgifterna, alltså). Om man sen också väljer att för det mesta inta kvällens drycker på taverna i stället för på barer, sparar man in en liten slant till (en STOR slant om man håller sej till karaffvin).
Ha en trevlig semester!
/Thomas (alltså inte samma Thomas som hade delvis liknande besparingstips i tidigare inlägg - typiska Thomastips, kanske?)
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 17:47
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Håller med övriga här.
Ni klarar er på 5000:- om ni skippar solstolar och paraplydrinkar.
Med solstolar och drinkar funkar det inte, dessa "tillbehör" är ganska dyrt i Grekland.
Om ni har is i magen och bokar 1-2 dagar före avresa så kan ni få sista minuten med ospec. hotell klart under 3000:- per person i september.

Senast redigerad av laero den 2008-08-28 klockan 18:13.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.